صفحه اصلی / انتظار شکست توافق اوپک و غیر اوپک

انتظار شکست توافق اوپک و غیر اوپک

مجتبی کاوه
موسسات ارزیابی بازار انرژی به چشم نمی‌خورد.
به گزارش کسب و کار نیوز، مازاد تولید کشورهای عضو اوپک کشتی بازار نفت را به گل نشانده است یا روسیه و آمریکا ارزش طلای سیاه را به توپ بستند؟ اگر آخرین گزارش‌ها درباره ذخایر استراتژیک نفتی چین که توسط ماهواره‌ها افشا شده و خود این کشور از اعلام رسمی آن خودداری می‌کند درست باشد، چین هم لنگری سنگین برای کاهش قیمت طلای سیاه در اختیار دارد. مجموع نقطه نظرات کارشناسان به این عبارت ختم می‌شود که عوامل کاهش قیمت – خواسته و ناخواسته – نفت دست اتحاد به هم داده‌اند.
نفت شیل همچنان بر بازار نفت سایه انداخته است
یک تحلیل‌گر اقتصاد نفت آخرین تحولات بازار طلای سیاه را در گفت‌وگو با «کسب وکار» اینگونه تشریح کرد: بررسی عوامل موثر بر عرضه و تقاضای نفت در بازار جهانی این کالا نشان‌دهنده عدم تعادل بین این دو متغیر و فزونی عرضه بر تقاضا به دلایل متعدد است. دکتر نرسی قربان با بیان اینکه افزایش تولیدنفت آمریکا خصوصا از محل نفت شیل (شن آغشته به نفت) سطح عرضه طلای سیاه را بالاتر ظرفیت جذب بازار قرار داده است، افزود: با وجود کاهش تولید اوپک هنوز تولیدکنندگان نفت شیل آمریکا با قیمت‌های حدود ۵۰ دلار در حاشیه سود قرار دارند و به افزایش تولید ادامه می‌دهند. این کارشناس با اشاره به اشتباه مهلک عربستان در ایجاد جو کاهش قیمت نفت به قصد از صرفه انداختن نفت شیل، تصریح کرد: تولیدکنندگان نفت شیل فناوری استخراج خود را ارتقا دادند و قیمت تمام شده خود را به نحوی مدیریت کردند که در سطوح پایین قیمت هم بتوانند ادامه تولید داشته باشند. وی نوسانات تولید نفت شیل را در یک سال اخیر به صورت نمودار افزایشی توصیف کرد و گفت: به نظر نمی‌رسد این عامل تعیین‌کننده به زودی سایه خود را از بازار نفت بردارد.
انتظار شکست توافق اوپک و غیر اوپک وجود دارد
یک کارشناس دیگر اقتصاد نفت نیز با بیان اینکه عوامل کاهنده قیمت طلای سیاه به صورت خواسته و ناخواسته دست اتحاد به یکدیگر داده‌اند به «کسب وکار» گفت: ظرفیت رو به افزایش تولید نفت عراق و لیبی و وضعیت اقتصادی روسیه که تحمل کاهش تولید نفت را برای این کشور سخت می‌کند، انتظار تحلیل گران نفتی را برای افزایش تولید در ماه‌های آتی بالا برده است.
دکتر فرزان گلچین می‌افزاید: این انتظار موجب می‌شود قیمت‌ها در کورس صعود قرار نگیرند و انتظار شکست توافق اوپک و غیر اوپک نیز در ماه‌های آتی وجود دارد. از سوی دیگر عربستان نیز برای منزوی کردن ایران روش کاهش قیمت نفت از طریق افزایش تولید را بی‌ثمر دیده ولی این کشور هم تحمل کاهش تولید و از دست دادن بازارهایش را در بلندمدت ندارد. وی افزود: با تمدید وزارت زنگنه، ایران هم به سیاست افزایش تولید و کسب سهم بیشتر از بازار را بیشتر از کاهش تولید تمایل دارد و تاب آوری اقتصادی ایران هم در قیمت‌های پایین نفت اثبات شده است. گلچین با اشاره به ثبات و آرامش در نسبی در کشورهای نفت خیز طی یک سال اخیر افزود: رشد داعش در سوریه و عراق متوقف شده و افزایشی در دامنه جنگ عربستان و یمن هم پیش بینی نمی‌شود. به گفته وی جنگ و بی‌ثباتی سیاست‌ها در کشورهای نفت خیز همواره عاملی برای افزایش به شمار می‌آید اما این عامل در چشم‌انداز پیش رو نقش پررنگی ندارد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.