صفحه اصلی / سود قاچاقیچان از محدودیت واردات قانونی لوازم آرایشی

سود قاچاقیچان از محدودیت واردات قانونی لوازم آرایشی

شایلی قرایی
به دنبال آن به‌طور حتم واردات این کالاها نیز بیشتر از سایر کشورها متعلق به کشورمان است. در کنار واردات بسیار بالایی که این کالاها و محصولات به خود اختصاص داده‌اند، موضوع قاچاق آن نیز مقوله‌ای است که بازار این محصولات را کاملا تحت‌تاثیر خود قرار داده است. 
به گزارش کسب و کار نیوز براساس اخبار و گزارشات منتشرشده گردش مالی لوازم و محصولات آرایشی و بهداشتی، ۲.۵ میلیارد دلار برآورد می‌شود که رقم بسیار قابل توجهی به نظر می‌رسد و در واقع این میزان از حجم عرضه و تقاضا و میل به خرید و فروش تولیدات اینچنینی از چنان جذابیتی برخوردار است که زمینه لغزش و میل به تخلف از سوی سودجویان را دوچندان خواهد کرد. 
مسئولان باید توجه کنند که متاسفانه میزان مصرف لوازم آرایشی و بهداشتی در کشور بالاست و ایجاد محدودیت در واردات قانونی تاکنون نتوانسته این آمار را کاهش دهد. بنابراین باید زمینه واردات قانونی محصولات بااصالت و باکیفیت و استاندارد را فراهم کنند، زیرا این کار مانع خروج میلیاردها دلار ارز از کشور می‌شود و در نهایت سلامت شهروندان به مخاطره نمی‌افتد. 
بازار ایران برای لوازم آرایشی و بهداشتی وسوسه‌انگیز است
در این باره رئیس کمیسیون بازرسی اتحادیه خرازی‌فروشان گفته است: ایران بازار وسوسه‌انگیزی برای عرضه و فروش لوازم آرایشی است. علیرضا کمالی‌خامنه افزود: ایران هفتمین کشور مصرف‌کننده لوازم آرایشی در جهان و دومین کشور در خاورمیانه است و باید از تولید داخلی حمایت و با قاچاق این محصولات مبارزه کنیم. 
وی با اشاره به وجود مواد اولیه و امکان تولید لوازم آرایشی و بهداشتی در داخل کشور تصریح کرد: دو شرکت تولیدکننده لوازم آرایشی و بهداشتی داخلی به علت وجود مشکلات به سختی جایگاه خود را در بازار رقابت حفظ کرده‌اند. کمالی‌خامنه با بیان اینکه در صورت حمایت از این بخش با وجود توان داخلی و سطح علمی موجود در دانشگاه‌ها امکان تولید این کالا در داخل کشور وجود دارد، ادامه داد: نباید اجازه ورود مواد درجه ۲ و ۳ را به کشور بدهیم و سپس هزینه بالایی برای درمان صرف کنیم. 
رئیس کمیسیون بازرسی اتحادیه خرازی‌فروشان و وابسته با اشاره به اینکه در صورت بررسی جامع و علمی می‌توان حتی زمینه صادرات را در این بخش فراهم کرد، گفت: در سال‌های گذشته برندهایی در ایران لوازم آرایشی و بهداشتی تولید و صادر می‌کردند که به دلیل برخی مشکلات تعطیل شدند. 
کمالی‌خامنه با استقبال از ورود شرکت‌ها و برندهای (نشان) معتبر خارجی افزود: با ارائه تسهیلات می‌توان با شرکت‌ها و برندهای (نشان) قوی‌تر برای ارائه محصولات بهتر مذاکره کرد. وی تداخل صنفی را زمینه‌ساز قاچاق این کالا و ورود کالاهای فرعی اعلام کرد و ادامه داد: هم‌اکنون مترو، میادین بازارچه‌ها و حتی برخی سوپرمارکت‌ها محل فروش لوازم آرایشی و بهداشتی هستند که سبب نابه‌سامانی بازار می‌شود. 
رئیس کمیسیون بازرسی اتحادیه خرازی‌فروشان و وابسته افزود: با توسعه دانش و نیروی متخصص و برگزاری دوره‌های آموزشی در تعامل با برندهای (نشان) خارجی می‌توان تولید داخلی را تقویت کرد. کمالی‌خامنه گفت: با توجه به تمایل شرکت‌های خارجی برای حضور در بازار ایران و استفاده از نیروی کاری مناسب، در صورت مدیریت صحیح می‌توان از این ظرفیت در داخل کشور استفاده کرد. 
جلوی قاچاق از مبدا گرفته نمی‌شود‌
محمدابراهیم شهبازی، رئیس اتحادیه صنف فروشندگان  لوازم آرایشی و بهداشتی کرج
لوازم آرایشی و بهداشتی امروزه بیشترین حجم قاچاق را در بازار به خود اختصاص داده‌اند. به دلیل اینکه ایران در زمره کشورهایی است که مصرف لوازم آرایشی در آن بالاست و بیشتر از استاندارد است، قاچاق لوازم آرایشی و بهداشتی برای قاچاقچیان و واسطه‌ها صرفه دارد. به‌طور کلی کالای قاچاق در واحدهای صنفی لوازم آرایشی و بهداشتی بسیار زیاد است. ضرورت دارد اشاره شود که میزان کالای قاچاق در ۳ سال اخیر بیشتر شده و در بازار اصلی کالای قاچاق وجود دارد که متاسفانه شاهد هستیم این کالاها جمع‌آوری نمی‌شوند. 
به سبب اینکه ورودی‌های اجناس قاچاق باز است، این کالاها راحت وارد بازار می‌شود و به این دلیل که قیمت این کالاها از قیمت نمایندگی‌ها کمتر است، مشتری بیشتری دارد. این در حالیست که برخی از کالاهای قاچاق نمونه ایرانی ندارند و برخی از کالاهایی که دارای نمونه ایرانی هستند، اجناس مشابه خارجی آن در بازار کم است، اما اجناسی که دارای نمونه ایرانی نیستند، میزان ورودشان بیشتر است. 
این روند و عرضه اجناس قاچاق موجب تعطیلی کارخانه‌ها و بیکاری کارگران شده و لازم است یادآوری شود که کالای قاچاق در هر زمینه برای کشور خانمان‌سوز است. البته اتحادیه‌ها این معضل را به مسئولان اطلاع‌رسانی کرده‌اند، اما مسئولان و دست‌اندرکاران هیچ اقدام موثری انجام نداده‌اند. به عبارتی معضل بیکاری یکی از عواملی است که دست این مسئولان را برای هرگونه برخورد جدی با فروشندگان لوازم آرایشی نامرغوب و ارزان‌قیمت بسته است. 
از سوی دیگر مشاهده شده است که لوازم آرایشی بی‌کیفیت در خرازی، سوپرمارکت، پوشاک‌فروشی و داروخانه‌ها نیز توزیع می‌شود و داروخانه‌ها غرفه لوازم آرایشی خود را به افراد مختلف اجاره می‌دهند و نظارت خاصی بر کالاهای فروشی این غرفه‌ها نمی‌شود. فرهنگ ما نیز اینگونه است که به کالاهای فروشی در داروخانه‌ها اعتماد داریم و بر سر کیفیت یا قیمت آن چانه نمی‌زنیم. از همین‌رو است که داروخانه‌ها مقدار تخفیفی که باید بر کالاهای آرایشی و بهداشتی اعمال شود را نادیده می‌گیرند و در موارد بسیاری اقدام به فروش کالا با همان قیمت روی جلد و کیفیت نامطلوب می‌کنند. 
جعل برندهای معروف در چین، تایلند و ترکیه
الهام مقدری، فعال حوزه تولید لوازم آرایشی و بهداشتی
کشور ما به دلیل اینکه مصرف لوازم آرایشی در آن بسیار بالاتر از معیار جهانی است، به خاستگاه قاچاق این کالاها تبدیل شده است. یکی از دلایلی که قاچاقچیان لوازم آرایشی و بهداشتی به جای ورود رسمی کالا از قاچاق استفاده می‌کنند، این است که اگر کالا را به صورت رسمی قاچاق کنند، به دلیل تقلبی بودن و مشکلات سلامت، سازمان غذا و دارو اجازه ورود کالا را به آنها نمی‌دهد، از سوی دیگر فرار از مالیات و تعرفه‌های واردات از دیگر دلایل قاچاق است. 
متاسفانه لوازم آرایشی تقلبی پس از تولید در یکی از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس با برچسب‌های فرانسوی به عنوان مثال در جزیره کیش یا بازار بانه به مسافران عرضه می‌شود. همچنین آن دسته که دارای مارک‌های معروف اروپایی یا آمریکایی هستند، ولی تقریبا همه قلابی بوده و به طرز ماهرانه‌ای در چین، تایلند و ترکیه جعل شده و روانه بازار ایران می‌شوند. در کنار تمام این مسائل و مشکلات ضرورت دارد مسئولان بهداشتی کشور آموزش‌ها و آگاهی‌های لازم را به شهروندان درباره کالاها و محصولات آرایشی و بهداشتی تقلبی و قاچاق بدهند که در این صورت می‌توان به محدود شدن تقاضا در این زمینه امیدوار بود. 
 

 

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.