صفحه اصلی / انتشار آمار گردشگران برای جذب سرمایه گذار

انتشار آمار گردشگران برای جذب سرمایه گذار

شایلی قرایی
به گزارش کسب و کار نیوز در تمام دنیا شاهد هستیم که روزانه هتل‌هایی با بهترین و منحصربه‌فردترین امکانات و خدمات که نمونه‌اش فقط در همان هتل‌ها یافت می‌شود، تاسیس و افتتاح می‌شوند. بنابراین هتلداری برای صنعت گردشگری یک ضرورت است. 
با توجه به اینکه کشور ایران دارای جاذبه‌های مهم گردشگری است و ظرفیت‌های بسیاری در این زمینه دارد، باید تلاش بیشتری در جهت تجهیز زیرساخت‌ها و توسعه امکانات در جهت پذیرایی از گردشگران صورت گیرد. به عبارتی توریسم داخلی به تحقیق موثرترین عامل‏ جذب و حرکت سرمایه‌های داخلی، به‏ویژه‏ سرمایه‌های سرگردان و فعال در زمینه‌های‏ غیر تولیدی و زیان‏بخش در سطح کشور است که‏ علاوه بر رونق ‏بخشیدن به کار و پیشه و فراهم‌سازی زمینه‌های لازم برای‏ سرمایه‏گذاری‏های مکمل در کلیه بخش‌ها، به‏ویژه بخش کشاورزی، ورزش، مسکن روستایی، میان‏راهی و کوهستانی، قوی‏ترین عامل در توسعه متعادل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی‏ است و نهایتا با ایجاد فرصت‏های شغلی جدید، تعدیل نسبی درآمدها را نیز در پی دارد. 
رتبه جذب گردشگر کشور ما جزو ۵۰ کشور اول شده و از لحاظ درآمد به رتبه ۳۷ رسیده‌ایم، اما ظرفیت ما به لحاظ میزان گردشگر دنیا ۰.۵ درصد است که باید به ۲ درصد برسد. در حال حاضر ۵۰۰ هزار نفر به‌صورت مستقیم و یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر غیرمستقیم در حوزه گردشگری فعالیت دارند. البته قطعا ظرفیت صنعت گردشگری در ایران بیش از این مقدار است. برای همین باید تلاش شود که این ظرفیت به شکل بهتری به کار گرفته شود تا معضل بیکاری در ایران حل شود. 
براساس پیش‌بینی سازمان جهانی گردشگری، تا سال ۲۰۲۰ درآمد حاصل از توریسم بین‌المللی به ۶.۱ میلیارد دلار خواهد رسید و صنعت گردشگری علاوه بر ارز‌آوری فراوان تغییرات محیطی- اجتماعی – فرهنگی شدیدی را نیز به دنبال دارد. نوآوری و کارآفرینی ارزش‌های اساسی را برای ترقی و کیفیت گردشگری فراهم می‌سازد و از کارآفرینان و نوآوران به عنوان موتورهای محرک اقتصادی نام می‌برند. کارآفرینی در این صنعت می‌تواند حرکات کلی و کیفی را شتاب بخشد و نوآوری در گردشگری برای کشورهای کمترتوسعه‌یافته یک فرصت است، چراکه افزایش سود اجتماعی، اقتصادی، اشتغالزایی و کاهش فقر را به دنبال دارد. 
به ازای ورود هر گردشگر به کشور دستکم ۵ شغل ایجاد می‌شود
در صنعت گردشگری به ازای ورود هر گردشگر به کشور دستکم ۵ شغل ایجاد می‌شود و میزان اشتغال بخش گردشگری نیز ۲.۱۱ برابر سریع‌تر از سایر بخش‌هاست. براساس گزارش «تاثیر اقتصادی شورای جهانی سفر و گردشگری»، طی سال گذشته میلادی در مجموع 7.2 میلیون شغل از طریق صنعت گردشگری در سطح جهان ایجاد شده است. در این گزارش سالانه، اطلاعات اقتصادی پیرامون نقش صنعت گردشگری در ۱۸۴ کشور و ۲۴ منطقه جهان مورد بررسی قرار گرفته است. 
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم پیرامون برخی از فعالیت‌ها در راستای فراهم‌سازی امکانات لازم جهت حضور گردشگر گفت: راه‌اندازی واحدهای اقامتی و ساخت هتل‌های مجهز و توسعه مجتمع‌های گردشگری و توریستی از جمله اقداماتی است که می‌تواند زمینه اشتغال و کارآفرینی را فراهم آورد. وقتی زیرساخت‌های گردشگری و امکانات فراهم باشد، جذب گردشگر و استقبال تورهای گردشگری ارتقا پیدا می‌کند. 
رضایی یادآور شد: در توسعه صنعت گردشگری باید به دنبال اهداف بلندمدت بود و این صنعت را باید در افق چشم‌انداز توسعه مد نظر داشته باشیم، اما هنوز این امر تحقق نیافته است. 
وی با اشاره به برخی از موانع در مسیر گردشگری ادامه داد: برخی از موانع داخلی با اینکه در دستور مقام معظم رهبری، توسعه اقتصادی مورد تاکید است و در برنامه‌ریزی‌های افق چشم‌انداز ۱۴۰۴ باید به ۲۰ میلیون نفر گردشگر و ۳۰ میلیارد درآمد در سال دست یابیم، نتوانسته‌ایم به این هدف برسیم. مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم اظهار کرد: یکی از موانع جدی دیگر این است که ادارات و دستگاه‌های اجرایی در رفع بوروکراسی‌های موجود بخش‌نگر هستند و با نگاه کلان به رفع موانع نمی‌نگرند و بخش‌های اصلی را مورد توجه قرار نمی‌دهند. 
اهمیت صنعت گردشگری در ایجاد اثرات مثبت اقتصادی در دنیا 
محمدعلی فرخ‌مهر، رئیس اتحادیه هتلداران تهران
صنعت گردشگری، درآمدزا و کمک‌کننده به واقعی شدن قیمت‌هاست و لازمه گردشگری صنعت هتلداری است. برای توسعه صنعت گردشگری و استفاده از مزیت‌های اقتصادی و اشتغالزایی آن، راهی جز حمایت دولت از این صنایع و به خصوص صنعت هتلداری وجود ندارد. این دو تکمیل‌کننده یکدیگر هستند. 
به‌طور کلی اهمیت صنعت گردشگری در ایجاد اثرات مثبت اقتصادی در سطح دنیا را نمی‌توان انکار کرد. با توجه به اهمیت این صنعت در رشد کشورها، دولتمردان چه در کشورهای توسعه‌یافته و چه در کشورهای در حال توسعه، گردشگری را به عنوان یکی از عوامل مهم در ایجاد اشتغال و کاهش نرخ بیکاری می‌دانند. همچنین از گردشگری به عنوان صادرات نامرئی یاد می‌شود. 
از سوی دیگر، تاثیرات رشد گردشگری را در رفع مشکلاتی مانند کمبود درآمدهای ارزی با توجه به تغییرات قیمت نفت و همچنین نیازسنجی برون‌رفت از این بحران‌ها شاهد هستیم. رشد گردشگری همچنین مهم‌ترین راهکار، درآمد و نیز پایدارترین شرایط اقتصادی برای کشور را رقم می‌زند. بنابراین در این زمینه، سیاست‌گذاران، برنامه‌ریزان و متولیان این صنعت به ویژه در مجلس شورای اسلامی نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کنند و ضرورت دارد این صنعت و همچنین صنعت هتلداری که وابسته به یکدیگرند، توسط متولیان حمایت شوند. به منظور رشد گردشگری و به‌دنبال آن اشتغالزایی در کشور باید آمار دقیقی از گردشگران نیز ثبت شود، چراکه ارائه آمارهای دقیق ورودی گردشگر به منظور ایجاد انگیزه در حضور سرمایه‌گذاران جدید به این صنعت بسیار حائز اهمیت است. با این وجود متاسفانه آمار و اطلاعات صحیحی در این خصوص ارائه نمی‌شود و این موضوع می‌تواند بار منفی هم برای سرمایه‌گذاران داشته باشد. 
در صورتی که آمار دقیقی از گردشگران و به دنبال آن آمار هتل‌ها وجود نداشته باشد، این شرایط هم برای پیشرفت صنعت هتلداری و سرمایه‌گذاران جدید، هم برای هتلداران موجود و همچنین برای ورود گردشگر خارجی تاثیرات منفی دارد و رفع این مشکلات نیازمند نگاه دقیق و کارشناسی مدیران تشکل‌های گردشگری و سایر مسئولان است تا شاهد رشد صنعت گردشگری باشیم. 
حذف بوروکراسی‌ها و موانع در مسیر جذب سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری 
مهدی الیاسی، کارشناس هتلداری
گردشگری بهترین زمینه برای توسعه اشتغال در کشور است، اما در حال حاضر توسعه گردشگری به دغدغه‌ تبدیل شده است. هم‌اکنون در کشور ما یکی از راه‌های توسعه اشتغال، گردشگری است و این امر بهترین زمینه برای توسعه اشتغال در کشور است، چنانکه تمام کارشناسان صنعت توریسم را تولید‌کننده شغل نامیده‌اند. به اعتقاد اقتصاددانان این صنعت تا چند سال آینده، از صنایع نفت و خودروسازی نیز پیشرفته‌تر شده و به صنعت نخست جهان تبدیل خواهد شد. 
به‌طور کلی باید به فکر ارتقای پیشرفت صنعت گردشگری در کشور باشیم. تمام نهادها باید در این راه همکاری داشته باشند، چراکه جذب سرمایه‌گذار و رونق صنعت گردشگری موجب رشد و رونق تولید و اشتغال می‌شود؛ از این‌رو باید بوروکراسی‌ها و موانع در مسیر جذب سرمایه‌گذاری و بخش خصوصی در اجرای پروژه‌های گردشگری برداشته شود. گردشگری در اقتصاد کشور نیز سهم مهمی دارد. امروزه در سطح جهان چند صنعت مهم سودآور و اقتصادی شناخته می‌شود که در توسعه و رونق اقتصادی جوامع اثرگذار هستند، در این میان یکی از صنایع مهم و سودآور و اقتصادی در سطح جهان، صنعت گردشگری به شمار می‌رود. 
درست است که صنایع مهمی همانند صنعت نفت، صنعت خودرو و صنعت گردشگری از جمله این صنایع اقتصادی و سودآور به شمار می‌روند اما کشورهای زیادی در سطح جهان برای اینکه اقتصاد داخلی خود را بچرخانند به صنعت گردشگری روی آورده‌اند و زیرساخت‌های آن را مورد توجه قرار داده‌اند. 

 

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.