صفحه اصلی / ضرر خریدار از انحصار بازار خودروهای وارداتی

ضرر خریدار از انحصار بازار خودروهای وارداتی

شایلی قرایی
 و صدای اعتراض‌ها نیز هیچ‌موقع به جایی نمی‌رسد که موجب شده تا رکود به این بازار مهم نیز رسوخ کند.
به گزارش کسب و کار نیوز، رکود در کنار افزایش قیمت‌ها که چندی است زمزمه آن به گوش می‌رسد، آشفته‌بازاری را درست کرده که این روزها کمتر کسی تمایل به خرید خودرو نشان می‌دهد. از بحث مشکلات بازار خودروهای داخلی که بگذریم، این روزها بازار خودروهای وارداتی نیز آشفته است. شنیده‌ها حاکی است که قیمت خودروهای وارداتی در پی بسته شدن سامانه ثبت سفارش خودرو ۵ تا ۱۵ میلیون افزایش یافته است. کارشناسان این حوزه ضمن اشاره به قانون ممنوعیت ورود خودرو توسط شرکت‌های متفرقه و همچنین بسته شدن سامانه ثبت سفارش خودرو از ۳۰ روز پیش، خبر از افزایش ۵ تا ۱۵ میلیونی خودروهای خارجی در بازار داخلی کشور دادند.
کارشناسان اظهار داشتند که از ماه‌ها پیش به علت عدم صدور مجوز برای شرکت‌های واردکننده متفرقه جهت ثبت سفارش خودرو، پیش‌بینی شده بود که با افزایش قیمت در بخش خودروهای وارداتی روبه‌رو شویم. بسته شدن سامانه ثبت سفارش خودرو که هنوز هم دلیل واقعی آن مشخص نیست؛ یکی دیگر از علت‌های افزایش قیمت است. شرکت‌های رسمی واردکننده خودرو قادر به تامین نیاز بازار نیستند و با برهم‌خوردن توازن عرضه و تقاضا، افزایش قیمت پدیده‌ای قابل پیش‌بینی بود.
درباره قیمت تعدادی از خودروهای وارداتی پس از بسته شدن سامانه ثبت سفارش خودرو توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز ضرورت دارد اشاره شود که هم‌اکنون سراتو با افزایش قیمت ۵ میلیون تومانی، ۱۴۶ میلیون تومان در بازار قیمت دارد و النترا نیز از ۱۴۵ میلیون تومان به ۱۵۰ میلیون تومان رسیده است. خودروی کیا سورنتو نیز با افزایش ۱۵ میلیونی، با قیمت ۲۶۰ میلیون تومان در بازار خرید و فروش می‌شود.
در بازار خودروهای داخلی نیز با وجود عدم افزایش رسمی قیمت خودروها توسط شرکت‌های تولیدکننده با توجه به مجوز شورای رقابت در این زمینه، همچنان شاهد قیمت دونرخی خودروها در بازار هستیم. تنها خودرویی که طی روزهای اخیر به دلیل عرضه بیشتر از تقاضای بازار، کاهش قیمت را تجربه کرده است، سمند LX بوده؛ به‌نحوی‌که قیمت این خودرو با ۷۰۰ هزار تومان کاهش، به ۳۱ میلیون تومان رسیده است.
شکل‌گیری بازار سیاه خودروهای خارجی
سعید موتمنی، رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو

رکود در بازار دیده می‌شود و آنقدر آشکار است که حتی زمزمه افزایش قیمت خودرو نیز تعجب‌آور است، چه برسد به اینکه به‌طور جدی قیمت‌ها افزایش یابد. در صورت افزایش قیمت این خودروها رکود بازار بیشتر خواهد شد و تقاضایی برای خرید خودرو نخواهیم داشت. یعنی همین اندک مراجعات برای خرید خودرو نیز قطع می‌شود. به‌طور کلی در این شرایط بازار خودرو کشش افزایش قیمت را ندارد و قیمت‌های فعلی خودرو نیز در سطح بالایی قرار دارند که باید در این زمینه تجدید نظر شود. این در حالیست که تعداد معاملات در سال جاری در نمایشگاه‌های خودرو نیز کاهش داشته، چراکه گران شدن چراغ‌خاموش خودرو که به بهانه افزایش قیمت بیمه خودرو بوده، موجب شد تا مردم تمایل کمتری برای خرید خودرو داشته باشند. در این بخش شاهد هستیم نرخ بیمه اتومبیل تنها چند ده هزار تومان افزایش داشته اما خودروسازان در برخی انواع خودروها افزایش یک تا یک و نیم میلیونی را در دستور کار خود قرار داده‌اند. از سوی دیگر افزایش قیمت خودروهای خارجی در بازار نیز مشاهده شده که وضعیت را از حالت آرامش خارج کرده است و اینجا باید نسبت به احتمال شکل‌گیری بازار سیاه خودروهای خارجی هشدار داد، چراکه هنگامی که عرضه خودرو در بازار کم می‌شود، به تبع قیمت خودرو بالا می‌رود؛ این یک اتفاق مشخص اقتصادی است. از تیرماه که واردکنندگان متفرقه نمی‌توانند خودرو وارد کنند و ثبت‌سفارش بسته شد و واردکنندگانی که نمایندگی مادر را دارند، نمی‌توانند نیاز بازار را تامین کنند، خودرو در بازار کم می‌شود. بدین ترتیب، قیمت‌ها چند روزی است که بالا می‌رود. در طول یک ‌سال گذشته در بازار خودروهای وارداتی مشکلی وجود نداشت و خودروها در بازار زیر قیمت نمایندگی رسمی بود. حتی گاها ۱۵ میلیون تومان کمتر از نمایندگی قیمت داشت. بنابراین می‌توان گفت که تا پیش از این رقابت در بازار وجود داشت. این بدان معناست که وقتی بازار رقابتی باشد، افزایش قیمت نخواهیم داشت. در واقع واردکنندگان متفرقه، خودرو را با کمترین سود می‌فروختند، اما الان با حذف آنها، شرکت‌های مادر در نمایندگی‌ها نمی‌توانند نیاز بازار را تامین کنند. اگر در یک‌ سال گذشته بازار خودروهای وارداتی بررسی شود، مشاهده می‌شود که خودروها با کمترین سود فروخته می‌شد. چون همانطور که اشاره شد، رقابت وجود داشت. اما وقتی جلوی واردات را می‌گیریم، انحصار ایجاد می‌شود و در شرایط انحصاری رقابت وجود ندارد. در اینجا مصرف‌کننده ضرر می‌کند. هیچ‌گاه نباید در بازار کمبود ایجاد شود. اگر کمبود باشد، بازار سیاه شکل می‌گیرد. وقتی کمبود در بازار ایجاد شود، مردم به بازار هجوم می‌آورند و در ایجاد تعادل بازار به‌هم می‌خورد. این در حالیست که چند سالی بود که مردم به خودرو به دید کالای مصرفی نگاه می‌کردند و خودرو را کالای سرمایه‌ای نمی‌دانستند. اما الان شاهدیم که در عرض یکی دو هفته قیمت یک خودرو ۱۵ تا ۱۷ میلیون بالا می‌رود.
انحصاری کردن واردات موجب افزایش قیمت برای مصرف‌کنندگان می‌شود
محمود نیازی، کارشناس خودرو

به‌طور کلی قیمت خودروهای خارجی و به اصطلاح وارداتی در ایران بالاست. عوامل بسیاری در این رابطه دخیل هستند که مالیات و بیمه و هزینه‌های گمرکی برخی از آن دلایل‌اند. اما مدتی است که قانونی وضع شده و انحصار واردات به دست نمایندگان رسمی سپرده شد. این در حالیست که همین انحصار توانست بازار خودروهای وارداتی را آشفته کند و افزایش قیمت را در کنار کمبود خودرو در بازار رقم بزند. سعی در انحصاری کردن واردات برای نمایندگان رسمی، موجب کاهش فضای رقابتی در کل بازار خودروی کشور شد و به عبارتی کاهش عرضه‌کنندگانی که بیش از نصف بازار را در اختیار دارند، در کوتاه‌مدت توانست منجر به کاهش شدید عرضه و افزایش قیمت برای مصرف‌کنندگان شود. البته این وضعیت در حالیست که شرکت‌های واردکننده خودرو از کاهش نرخ محصولات متناسب با قیمت‌های بازار اجتناب می‌کنند و از آن سو نیز فروش اقساطی این خودروها با قیمت‌هایی که بعضا چندین درصد گران‌تر از قیمت‌های بازار است، آغاز شده است.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.