صفحه اصلی / پیامد های ارز چند نرخی

پیامد های ارز چند نرخی

سرمقاله
دولت‌های گذشته وعده این اقدام را داده‌اند، اما تاکنون عملی نشده است. در برنامه پنج ساله نیز این امر همیشه قید شده، اما متاسفانه هیچ‌گاه محقق نشده است.
بی‌ثباتی در نرخ ارز و جهش‌های یک باره صدمات زیادی بر بدنه تولید و اقتصاد کشور وارد کرده است و به جرات می‌توان گفت که یکی از دلایل مهم عدم جذب و ورود سرمایه‌های خارجی همین بی‌ثباتی در نرخ ارز است. ثبات نرخ ارز یکی از مولفه‌های مهم در اقتصاد است و یکی از شاخص‌های رشد و توسعه اقتصادی تلقی می‌شود. با وجود وعده‌های دولت‌ها متاسفانه تاکنون نه تنها نرخ ارز ثابت نشده، بلکه عزم و همت جدی نیز در این رابطه مشاهده نشده است.
چنانچه سرمایه‌گذار نتواند چشم‌انداز و آینده روشنی از نرخ ارز داشته باشد، چگونه می‌توان انتظار داشت که تمایلی به سرمایه‌گذاری داشته باشد؟
اگر قیمت ارز پایین‌تر از نرخ واقعی باشد، در واقع به کالای خارجی سوبسید و یارانه داده‌ایم، اما چنانچه نرخ ارز واقعی باشد، شاهد رشد و رونق تولید و در نهایت اشتغال هستیم. تغییرات پی در پی نرخ ارز امکان برنامه‌ریزی را مختل می‌کند و تلاطم‌های اقتصادی و سیاسی در پی دارد. یکی از اثرات تک‌نرخی شدن ارز انجام مبادلات اقتصادی به شکل واقعی است و نباید فراموش کرد که برخی از واسطه‌گران از نوسانات نرخ ارز بهره می‌برند و عموما برخی از جریانات تمایلی به شفاف‌سازی و تک‌نرخی شدن ندارند زیرا درآمد‌های‌شان کم خواهد شد.
باید توجه داشت که نرخ ارز یکی از متغیرهای اقتصادی است و نقش واسط بین اقتصاد داخلی و خارجی را ایفا می‌کند و تصمیم‌گیری‌های غلط صدمات شدیدی بر اقتصاد و تولید خواهد داشت. هر چند که ثبات اقتصادی و سیاسی همواره از مطالبات جدی بخش خصوصی از دولت و حاکمیت بوده و هست و تک‌نرخی شدن ارز عامل مهمی در بهبود سرمایه‌گذاری و رشد اقتصادی است و از رانت و فساد جلوگیری می‌کند، اما بعید به نظر می‌رسد در چند ماه آینده این مهم محقق شود و این انتظار می‌رود که مسئولان اقتصادی کشور شرایطی را فراهم سازند که شاهد ثبات نرخ ارز و پیش‌بینی‌پذیر بودن نوسانات ارزی باشیم.

 

همچنین مطالعه کنید:

وصول ١١٠ هزار میلیارد تومان از ابربدهکاران مالیاتی

به گزارش کسب و کار نیوز ، احسان خاندوزی وزیر اقتصاد در جمع خبرنگاران گفت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.