صفحه اصلی / بی‌ثباتی مدیریت در ویترین هوانوردی

بی‌ثباتی مدیریت در ویترین هوانوردی

مجتبی کاوه
به گزارش کسب و کار نیوز رئیس سازمان هواپیمایی در مراسمی که روز گذشته به مناسبت تودیع مدیرعامل قبلی فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) و معارفه سرپرست جدید این فرودگاه برگزار شد، سعی کرد با این جملات بی‌ثباتی مدیریت را در صنعت هوانوردی – که این ‌بار گریبانگیر مدیرعامل فرودگاهی شده که بیشترین پروازهای خارجی کشور را بر عهده دارد – کم‌رنگ جلوه دهد، اما این جملات نمی‌تواند لرزان بودن صندلی مدیریت در این فرودگاه را توجیه کند،
 مخصوصا که محمود نویدی، مدیرعامل برکنارشده نیز در این مراسم حضور نیافت تا شخصا گزارشی از عملکرد خود ارائه دهد. آیا این تغییرات – و شاید بهتر است بگوییم نوسانات مدیریتی – به دلیل عملکرد ضعیف مدیران و به ناگزیر اتفاق می‌افتد یا علت‌های دیگری دارد؟ این سوالی است که پاسخ دادن به آن آسان نیست، ولی به نظر می‌رسد بی‌ثباتی در مدیریت چنین مجموعه‌های مهمی اغلب نمی‌تواند به نفع ارتقای عملکرد آنها باشد. 
 علی عابدزاده، رئیس سازمان هواپیمایی در این مراسم گفت: در ۵ سال اخیر به‌طور متوسط هر سال ۹ درصد حمل‌ونقل هوایی رشد داشته است؛ مجلس و دولت کمک کردند این صنعت توسعه یابد و قوانین و مقررات پیشرفته‌ای برای حمل‌ونقل هوایی مصوب کردند. وی ادامه داد: در حوزه حمل‌ونقل هوایی نه تنها در بخش تحریم زیان دیدیم، بلکه نرخ‌های تکلیفی نیز موجب بروز زیان برای این صنعت شده بود. ضمن آنکه صنعت حمل‌ونقل هوایی در کشور جزو اولویت‌ها نبود و این برای ما مشکل ایجاد کرده بود. 
حفظ آرامش در فرودگاه امام وظیفه مهم ماست
کورش فتاحی، سرپرست جدید فرودگاه امام نیز در مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل و سرپرست شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) در محل این فرودگاه، برنامه‌ریزی برای انجام پروازهای حج تمتع را مهم‌ترین اولویت این شرکت عنوان کرد و گفت: ارائه خدمات مناسب در این فرودگاه با همکاری تمام دستگاه‌های اجرایی مهم‌ترین وظیفه ما در این فرودگاه بین‌المللی است. وی با بیان اینکه حفظ آرامش در فرودگاه امام یکی دیگر از وظایف مهم ماست، گفت: در مرحله بعد انجام وظیفه مطابق با قوانین و مقررات با همکاری سایر دستگاه‌های اجرایی در فرودگاه امام (ره) از مهم‌ترین وظایف ماست تا بتوانیم در این فرودگاه به وظایف بین‌المللی و فرامنطقه‌ای خود ادامه دهیم. 
مدیران آخوندی با چه معیاری تعیین می‌شوند؟
یک کارشناس صنعت هوانوردی بی‌ثباتی مدیریت در این صنعت را آفت پیشرفت و ارتقای زیرساخت‌ها عنوان کرد و در این‌باره به «کسب‌وکار» گفت: مساله مدیریت یکی از مشکلاتی است که طی بیش از سه دهه اخیر به صنعت هوایی ما لطمه زده و بی‌ثباتی‌ها مختص یک حوزه مثل فرودگاه نیست، بلکه تمام ارکان این صنعت دچار بی‌ثباتی‌های شدید است. وی با بیان اینکه برکناری مدیرعامل قبلی فرودگاه امام به‌طور ناگهانی اتفاق افتاد، افزود: اگر مساله ضعف مدیریتی در این اتفاق دخیل است این ضعف به مسئولان ارشد وزارت راه و شهرسازی و شخص وزیر نیز تسری می‌یابد و این نقد به آخوندی وارد است که با چه معیارهایی مدیران خود را تعیین می‌کند که به این سرعت ناچار به تغییر آنها می‌شود، چراکه این مساله قبلا در مورد مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری نیز تکرار شده است. وی با اشاره به ضعف‌هایی که در فرودگاه امام وجود دارد، تصریح کرد: فرودگاه امام خمینی ویترین صنعت هوایی و حتی ویترین کشور است و متاسفانه در مورد بسیاری از شاخص‌ها از فرودگاه‌های منطقه عقب‌ماندگی‌های بزرگی دارد. برای مثال در حوزه نیروی انسانی این فرودگاه چالش‌های زیادی دارد که برای رفع آنها کارهای مطالعاتی در دستور کار بوده است. مدیرعامل قبلی طرح‌هایی برای ارتقای خدمات این فرودگاه در دستور کار داشت که در صورت به نتیجه رسیدن می‌توانست تحول خوبی در این فرودگاه ایجاد کند و مشخص نیست بعد از تغییر و تحول اخیر این طرح‌ها چه سرانجامی پیدا کند. 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.