صفحه اصلی / نیاز اقتصاد به وزرای جسور

نیاز اقتصاد به وزرای جسور

ثمانه نادری
به گزارش کسب و کار نیوز زمان زیادی تا انتخاب اعضای کابینه دولت دوازدهم باقی نمانده است. در این مدت بخش خصوصی مهم‌ترین انتظاراتی را که از کابینه دولت دوازدهم دارد، مطرح کرد که از جمله مهم‌ترین آن شایسته‌سالاری بود. همانطور که حسن روحانی نیز ذکر کرده، شایسته‌سالاری مهم‌ترین ملاک برای انتخاب اعضای کابینه جدید است که مشخصه‌های بارز آن را می‌توان در تخصص، دانش و مسئولیت‌پذیری و مهم‌تر از همه توانمندی دید. 
طبق برخی از ارزیابی‌ها عملکرد برخی از وزرا در دولت یازدهم خوشایند نبوده است و به همین دلیل گمانه‌زنی‌هایی برای تغییر اعضای کابینه در دولت دوازدهم وجود دارد. نمره منفی‌ که برخی به وزرای دولت یازدهم می‌دهند نیز دال بر یک تغییر اساسی در کابینه است. به همین دلیل جای این سوال باقی است که در انتخاب اعضای کابینه در دوره‌های گذشته چه اشتباهاتی وجود داشته که نباید بار دیگر تکرار شود و مهم‌تر اینکه اعضای جدید کابینه بر چه مبنایی باید مورد تایید قرار بگیرند؟به گفته کارشناسان، مهم‌ترین خصیصه یک وزیر توانمند داشتن سوابق کاری و تجربه مدیریتی موفق است و از سویی این خصیصه باید همراه با جسارت و توان مدیریتی باشد. 
حسن مرادی، استاد دانشگاه:
اولویت دادن به وزرای اقتصاددان
یکی از مهم‌ترین ویژگی‌ها برای تعیین اعضای کابینه انتخاب افراد باتجربه است. همانطور که در امور نظامی افراد از رده‌های پایین به رده‌های بالا صعود می‌کنند، وزیری موفق خواهد بود که این مراحل را طی کند و ورود وی همراه با داشتن یک سری تجارب و سوابق مدیریتی باشد و بتواند آن کار را به خوبی بشناسد. البته برخی در دیدگاه جدید معتقدند وزیر باید یک اقتصاددان باشد که بعضی از وزارتخانه‌ها را با نگاه اقتصادی پیش ببرد. این دیدگاه هم جایگاه ویژه‌ای دارد و لازم است در انتخاب وزرا به این مهم هم توجه داشت. متاسفانه در طول تاریخ شاهد بوده‌ایم افرادی که هیچ سابقه وزارت یا معاونت یا مدیریتی در بخش‌های مهم نداشته‌اند، به سمت وزارت رسیده‌اند. در صورتی که این باعث می‌شود آنها نه شغل و ماهیت کار را بلد باشند و نه خود را مقید به کار بدانند. بنابراین توجه به معیارهای انتخاب وزرا بسیار اهمیت دارد. نکته دیگر که باید در انتخاب وزرا مورد ملاحظه باشد این است که وزیر یک مدیر خوب باشد، یعنی با تسلط کامل امور حوزه خود را انجام بدهد و یک وزیر فراجناحی بوده و به دنبال اظهار نظر این و آن نباشد. وزیر باید وظیفه خود را به خوبی انجام دهد. ضعف‌های دیگری که وجود دارد عدم تعامل وزرا با هم است . در برخی جاها وزرا با هم تفاهمنامه می‌نویسند در حالی که اگر تعاملات مابین آنها قوی باشد، نیاز به امضای تفاهمنامه نیست، آنها باید احساس کنند اعضای یک پیکرند و امور را در راستای تعالی کار و خدمت به مردم به خوبی انجام دهند و اینطور نباشد که فکر کنند تافته جدا بافته ای هستند و هسته خود را جزوی از این مجموعه کلی بدانند. 
نیاز اقتصاد به تصمیمات جسورانه
وحید شقاقی، استاد دانشگاه
اصل مهم این است که اقتصاد ایران گرفتار یک بیماری جدی است که نیازمند جراحی‌های سرپایی و گاهی عمیق است. به عبارت دیگر نمی‌توانیم اقتصاد ایران را با مسکن درمان کنیم. برای جراحی چه سرپایی و چه جراحی‌های عمیق نیازمند مدیران اقتصادی جسور، قوی و مدیران اقتصادی‌ که بتوانند جراحی‌های اقتصادی را با هوشمندی پیش ببرند، هستیم. بنابراین چند ویژگی مهم جسارت، شهامت، اصلاح ساختاری و توانایی در انتخاب وزرا لازم است. برای مدیریت بهتر لزوما دانش و علم کفایت نمی‌کند. باید مدیری انتخاب شود که اصلاحات ساختاری‌ای که اقتصاد و به‌طور کلی جامعه به آن نیازمند است را با موفقیت پیش ببرد. وزرای جدید باید جوانب را ببینند تا جراحی‌های سرپایی را با موفقیت انجام بدهند. در تیم اقتصادی دولت یازدهم برخی از وزرا شهامت و توانایی لازم را نداشتند. اقتصاد ایران به تصمیمات جسورانه نیاز دارد و این با انتخاب وزرای جسور امکان‌پذیر است. 
 

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.