صفحه اصلی / رقابت پذیری از کلیدی‌ترین مفهوم در عرصه اقتصاد بین‌الملل است

رقابت پذیری از کلیدی‌ترین مفهوم در عرصه اقتصاد بین‌الملل است

 دانست و گفت: رقابت پذیری امروز از کلیدی‌ترین مفهوم در عرصه اقتصاد بین‌الملل به شمار می‌رود.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از صدا و سیما؛ علی عوض پور در برنامه «ایستگاه نود و هشت» رادیو اقتصاد ضمن اشاره به این جمله که قیمت در بازار رقابت حرف اول را می‌زند، افزود: در حال حاضر هزینه تولید در ایران به نسبت سایر کشورهای جهان بسیار بالاست.
وی در ادامه پائین بودن شاخص بهره وری و فرسودگی و قدیمی بودن ماشین آلات را از جمله عوامل مهم افزایش هزینه تولید در مملکت دانست و اظهارداشت: نوسازی تجهیزات و ماشین‌آلات یکی از مهمترین عوامل بهبود بهره‌وری صنعتی است.
دبیرکل اتاق اصناف ایران در خصوص سخنی مبنی بر اینکه «کالای ارزان قیمت بی کیفیت و کالای گران قیمت با کیفیت است» گفت: این حرف مورد تائید نیست چرا که امروز تولیدکنندگان با استفاده از تکنولوژی‌های نوین و ارتقای شاخص بهره وری به دنبال کاهش قیمت محصولات خود هستند.
وی با اعلام اینکه ارائه قیمت مناسب کالا و توجه به بحث برندینگ از عوامل کلیدی موفقیت در بازار‌های رقابتی به شمار می‌رود، افزود: در محیط کسب و کار امروزی رقابت شدیدی بین شرکت‌ها وجود دارد واز طرفی تغییرات در سطوح تکنولوژی و نیازهای مشتری به صورت تصاعدی درحال افزایش است.
عوض پور اضافه کرد: هنگامی که این تنوع در تکنولوژی وجود داشته باشد سازمان‌ها چاره‌ای جزء افزایش توان رقابتی خود برای بقا در بازار ندارند.
وی بازاریابی و فروش مناسب را از عوامل اساسی افزایش توان رقابت پذیری واحدهای تولیدی و صنعتی دانست و گفت:کاهش هزینه‌ها و برنامه‌ریزی برای ارتقای تولید از دیگر راهبرد‌ها در این حوزه است.
دبیرکل اتاق اصناف ایران افزود: مهارت کاهش هزینه و در عین حال رقابت‌پذیری از عوامل بقای واحد صنعتی و تولیدی است بنابراین صنعتگران و تولیدکنندگان همواره باید این دو عامل را مدنظر داشته باشند.
شتاب چرخ اشتغال با شرکتهای دانش بنیان صنعتی
معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت گسترش شرکت‌های دانش بنیان صنعتی و توسعه فناوری‌های واحدهای تولیدی را از رویکردهای مهم وزارتخانه مربوطه دانست و گفت: بدون شک روند شتابان اشتغال در کشور از این مسیرمی گذرد.
محسن صالح نیا در برنامه «کالای ایرانی» رادیود اقتصاد افزود: برای ایجاد و افزایش اشتغال بکارگیری و رسوخ تکنولوژی‌های نوین و پیشرفته در تولید می‌تواند بسیار کارگشا باشد.
وی در ادامه با اعلام اینکه بهره گیری از تکنولوژی و فناوری‌های نوین گردش چرخ اقتصاد مقاومتی سریع‌تر از قبل خواهد بود، اظهار داشت: حمایت از فعالیت‌های دانش‌بنیان و ایجاد زمینه‌های لازم برای تبدیل ایده به محصول و سپس ثروت از جمله ارکان اصلی دستیابی به اهداف این اقتصاد راهبردی است.
معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت بر لزوم حرکت به سمت اقتصاد مبتنی بر تولیدات دانش‌بنیان تاکید کرد و گفت:: خوشبختانه دولت برای حرکت در این مسیر گام‌های بلندی برداشته است.
وی افزود: تولید مبتنی بر دانش بنیان مزیت‌های بسیار زیادی مانند اشتغال افزایی، پویایی تولید، رونق صادرات، رشد اقتصادی، کاهش هزینه تولید، رقابت پذیری کالا‌ها و … برای اقتصاد کشور به همراه دارد.
صالح نیا در بخش دیگری از سخنان خود اظهارداشت: صنایع داخلی برای حضور موفق در بازارهای داخلی و خارجی باید به عوامل کلیدی از قبیل: نوسازی و اصلاح ساختار تولید، استفاده از تکنولوژی و فناوری‌های روز، تنوع بخشی به تولید، کیفیت و مواردی از این دست توجه جدی داشته باشند.
وی اضافه کرد: چرخ تولید کالای ایرانی با تاکید بر تنوع تولید، بسته بندی، کیفیت محصول، خدمات پس از فروش، نیاز مشتری و امثالهم تندتر خواهد چرخید.
معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه مصاحبه ضمن اشاره به تنگنا‌ها و مشکلات حوزه تولید بر ضرورت تعامل، همکاری و هماهنگی بیشتر بین دستگاه‌های سیاست گذار و بخش تولید در مملکت تاکید کرد.
وی همچنین با اذعان اینکه در حال حاضر ظرفیت‌های صنعتی و تولیدی کشور امروز به نحو احسن مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، یادآورشد: تمامی تلاش برنامه ریزان و سیاست گذاران در این حوزه ایجاد بسترهای لازم برای بهره برداری بهینه از این فرصت هاست

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.