صفحه اصلی / پرداخت مطالبات گندمکاران دو هفته دیگر به روز می‌شود

پرداخت مطالبات گندمکاران دو هفته دیگر به روز می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از مهر، یزدان سیف در نشستی خبری با بیان اینکه تاکنون میزان خرید کلزا به ۱۳۴ هزارتن رسیده است، اظهار داشت: از این میزان،  ۴۷ هزارتن خرید در گلستان و ۱۸ هزارتن در خوزستان انجام شده است؛  ضمن اینکه استانهای مازندران، فارس و اردبیل در رتبه های بعدی قرار دارند.
وی با اشاره به اینکه کل خرید در سال زراعی گذشته بالغ بر ۶۶ هزار و ۵۰۰ تن بوده است، افزود: برآورد ما این است امسال حدود ۲۰۰ هزارتن کلزا خریداری شود که تاکنون ۷۰ درصد آن محقق شده است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی میزان خرید گندم را نیز حدود  ۵ میلیون و ۱۵۸ هزارتن اعلام کرد و گفت: نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۶ درصد کاهش داشته است.
وی اضافه کرد: بخشی از این کاهش به دلیل افت بارندگی بوده است چرا که میزان بارندگی از مهر تا دی ماه سال گذشته به شدت کاهش یافت و باعث شد تولید گندم دیم نیز در برخی مناطق افت کند.
سیف با بیان اینکه افزایش عملکرد در حوزه های زراعی بخشی از این کاهش را جبران کرد، ادامه داد: بخشی از برداشت نیز به دلیل سرما و بارندگی دیرهنگام در بهار عقب افتاده است.
مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران افزود: برآورد ما این است که میزان خرید گندم امسال به ۱۰.۵ میلیون تن برسد.
سیف تصریح کرد: با وجود آنکه میزان خرید امسال حدود ۵۰۰ هزارتن کمتر از سال گذشته است اما کیفیت محصول با رشد زیادی همراه خواهد بود.
وی استانهای پیشرو در خرید گندم را استان خوزستان، گلستان، فارس، خراسان رضوی و اردبیل اعلام کرد.
وی اظهارامیدواری کرد: ظرف یک الی دو هفته آینده پرداخت مطالبات بروز شود.
مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران افزود: همچنین قریب به ۸۰ درصد مطالبات کلزاکاران تاکنون پرداخت شده است.
سیف در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به حوزه تنظیم بازار، ادامه داد: در ماه مبارک رمضان قیمت برنج در بازار افزایش یافته بود که با توزیع ۳۰ هزارتن برنج در قالب طرح ضیافت، شاهد کاهش نرخ این محصول در بازار بودیم.
وی اضافه کرد: در حوزه خریدهای خارجی ما وارد مناقصات بین المللی شدیم و از این طریق خریدهای خود را انجام‌می دهیم که این کار به منظور شفاف سازی و رقابتی کردن خرید انجام می شود.
مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران با اشاره به افزایش ظرفیت سیلوها و افتتاح سیلوهای جدید اظهار داشت: در این زمینه طرح های متعددی نیمه تمام مانده بود که در تلاش هستیم این طرح ها را به بهره برداری برسانیم.
سیف با بیان اینکه در استان فارس حداکثر تا نیمه مرداد ماه دو سیلو به بهره برداری می رسد گفت: ۳۵۰ هزارتن طرح نیمه کار در این زمینه تا پایان سال به بهره برداری خواهد رسید.
پیش بینی صادرات یک میلیون تن گندم در سال جاری
معاون وزیر جهاد کشاورزی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت برای سال جاری برنامه صادرات یک میلیون تن گندم را پیش بینی کرده ایم که این صادرات در قالب گندم، آرد و سایر مشتقات آن خواهد بود.
وی گفت: از برنامه های امسال ما عرضه کالاها از طریق بورس است و شرکت بازرگانی دولتی ایران هیچ کالایی را به فروش نمی رساند مگر از طریق بورس و شرایط ویژه رقابتی.
سیف درباره وجود رانت و احتکار در واردات برخی محصولات گفت: چنین چیزی واقعیت ندارد و فساد خط قرمز ماست ما به مناقصات بین المللی برای شفاف سازی امور ورود پیدا کرده ایم تا خط قرمزها در این زمینه کاملا رعایت شود.
وضعیت ذخایر کالاهای استراتژیک مطلوب است
وی درباره وضعیت ذخایر کالاهای استراتژیک اظهار داشت: ما در شرایط مطلوبی در این زمینه قرار داریم هم به لحاظ تامین به موقع و هم شرایط گردش کالا بسیار مناسب بوده و میزان موجودی های ما در حال حاضر قابل قبول است.
وی با بیان اینکه تامین کالای استراتژیک به خوبی انجام می شود، افزود: ما خریدهای خود را انجام داده ایم برخی از محصولاتمان روی کشتی است و به زودی وارد کشور می شود ضمن اینکه بخشی از نیاز ما نیز از محصولات داخلی تامین می شود.
مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران از اعلام ذخایر محصولات کالاهای استراتژیک خودداری کرد.
بابت برنج های آلوده از مردم عذرخواهی می کنیم
معاون وزیر جهادکشاورزی در باره تعیین تکلیف برنج های تاریخ گذشته و آلوده که بحث آنها طی سال های گذشته مطرح شده بود افزود: هیچ برنجی از انبارهای دولتی خارج نمی شود مگر اینکه تمامی استاندارهای لازم را داشته باشد.
وی با بیان اینکه ممکن است استثنئا خطایی در این زمینه رخ داده باشد گفت: به همین دلیل باید از مردم ایران عذرخواهی کنیم.
سیف درباره آخرین وضعیت این برنج ها گفت: برخی از این برنج ها به عنوان خوراک دام مصرف شده و برخی از آنها نیز معدوم شده است. ضمن اینکه برای تعیین تکلیف بخشی از این برنج ها نیز باید دادگاه حکم دهد و اقدامات لازم در این زمینه در حال انجام است.
برنج های تایلندی در راه ایران
مدیرعامل شرکت بازر گانی دولتی ایران در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر مبنی بر سرانجام واردات برنج از تایلند و مباحث مطرح شده گفت: هند، تایلند و ویتنام سه کشور بزرگ صادرکننده برنج جهان هستند، به گونه ای که کشور هند ۱۰ میلیون تن، تایلند ۹ میلیون تن و ویتنام ۶ میلیون تن برنج صادر می کنند.
به گفته وی حدود ۲۵ درصد تجارت جهانی برنج در دست هند، ۲۵ درصد در دست تایلند و بین ۱۰ تا ۱۲ درصد در اختیار ویتنام است.
سیف با تاکید بر اینکه افزایش مقاصد وارداتی برنج برای کشور ما یک امر ضروری است، گفت: اگر صددرصد برنج وارداتی از کشور وارد شود، قدرت چانه زنی ما کاهش پیدا می کند بنابراین افزایش موادی واردات جز برنامه های ماست.
معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه ما از تایلند برنج خریداری کردیم گفت: ما به دنبال این هستیم که کشورهای دیگر را نیز به جمع موادی واردات خود اضافه کنیم.
وی اضافه کرد: برنج خریداری شده از کشور تایلند در راه است و کشتی حامل این محموله هنوز در کشور ما پهلو نگرفته و احتمالا ۱۷ یا ۱۸ تیرماه پهلوگیری خواهد کرد.
سیف از اعلام حجم برنج خریداری شده از تایلند خودداری کرد.
مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران درباره اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی نیز اظهارداشت: به دنبال بالا بردن بهره‌وری در کل اقتصاد کشور هستیم و ۱۴ شرکت غله منطقه‌ای قرار است به‌مرور واگذار شود ضمن اینکه در این راستا شرکت غله منطقه ۷ و ۱۳ واگذار شده است.

همچنین مطالعه کنید:

تزریق ۵۰۰۰ میلیارد نقدینگی به بورس انرژی

به گزارش کسب و کار نیوز ، مصطفی رجبی مشهدی با بیان اینکه این اقدام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.