صفحه اصلی / باز کردن شاهـــرگ ترافیکی تهران- کرج

باز کردن شاهـــرگ ترافیکی تهران- کرج

مجتبی کاوه
به گزارش کسب و کار نیوز به گفته کارشناسان، این اتفاق از این جهت حائز اهمیت است که راه‌اندازی سامانه جدید تاثیر مثبتی بر تسهیل آمد و شد از مناطق حومه‌ای پرجمعیت تهران به مرکز این شهر خواهد داشت و علاوه بر کاهش آلودگی هوا و صرفه‌جویی در مصرف سوخت، به دلیل قرار گرفتن مراکز صنعتی متعدد حد فاصل تهران و کرج، تحرک‌پذیری (mobility) اقتصاد پایتخت و در نگاهی کلی‌تر اقتصاد کشور را نیز افزایش خواهد داد. 
سهم ۶۹ درصدی خودروهای شخصی در تردد‌های بین تهران و کرج 
حمل‌ونقل از تهران به کرج و بلعکس با وجود 4 محور جاده‌ای عریض و یک خط مترو باز هم دچار مشکل است. ترددهای فراوان این مسیر گره‌های ترافیکی زیادی در ساعت‌های مختلف شبانه‌روز در مسیرهای جاده‌ای ایجاد می‌کند که برای اقتصاد پایتخت خسارت‌بار است. برای رفع این معضل گسترش خطوط اتوبوس تندرو به حومه غرب تهران و اتصال این سامانه به کرج خواسته بسیاری از مردم و کارشناسان بود که اکنون به نظر می‌رسد این خواسته تحقق یافته و سید محمدمهدی میرزایی، مدیرکل دفتر ارزیابی اقتصادی و مدیریت بهره‌وری وزارت راه و شهرسازی از انتخاب جاده مخصوص تهران-کرج به عنوان محل راه‌اندازی سامانه اتوبوس‌های تندرو BRT حومه‌ای خبر داده است. به گفته وی، یکی از دلایل انتخاب جاده مخصوص کرج تقاضای سفر به شمار می‌رود. به‌طوری ‌که آزادراه تهران- کرج فقط قابلیت جابه‌جایی مسافر از نقطه مبدا به نقطه مقصد را دارد، اما در مقابل جاذبه‌های سفر همچون کارخانه‌ها، شهرک‌های صنعتی و مسکونی در جاده مخصوص به‌مراتب بیشتر است. این مقام مسئول در معاونت حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی با اشاره به سهم قابل‌توجه حمل‌ونقل شخصی نسبت به حمل‌ونقل همگانی گفت: ۶۹ درصد تردد‌ها بین تهران و کرج توسط وسایل نقلیه شخصی انجام می‌شود. بنابراین براساس مشاهدات ما از جمله نمونه‌های خارجی، مشکلات حمل‌ونقلی موجود بین دو کلان‌شهر و نمونه موفق BRT در کلان‌شهر تهران و سایر کلان‌شهرها نوید انتقال موفق این سامانه در حمل‌ونقل حومه‌ای و حوزه برون‌شهری را می‌دهد. 
یک کارشناس حمل‌ونقل نیز با بیان اینکه افزوده شدن سامانه بی.آر.تی به شبکه حمل‌ونقل حومه‌ای تهران از مدت‌ها پیش خواسته مردم و کارشناسان بود، به «کسب‌وکار» گفت: ایجاد سامانه‌های حمل‌ونقل عمومی در این مسیر حتی از اضافه کردن جاده و بزرگراه و اتوبان هم واجب‌تر بود و شایسته است توسعه خطوط مترو و بی.آر.تی به حومه غربی پایتخت حد فاصل تهران تا کرج مدنظر مسئولان قرار گیرد. به گفته خدایار خاشع، بررسی‌ها نشان‌دهنده بیشترین گره ترافیکی و حوادث رانندگی خسارت‌بار در شعاع ۳۰ کیلومتری پایتخت است و با توجه به اینکه کریدورهای جاده‌ای تهران -کرج پرترددترین محورهای مواصلاتی کشور به شمار می‌روند، سهم بالایی از تصادفات جاده‌ای را به خود اختصاص می‌دهند. وی با بیان اینکه کم کردن سهم وسایل شخصی در ترددهای این مسیر صرفه‌جویی سوخت و زمان و کاهش آلودگی هوا را درپی خواهد داشت، افزود: به علت وجود کارخانه‌ها و مراکز متعدد صنعتی و همچنین شهرک‌های اقماری پرجمعیت در مسیر جاده مخصوص کرج و دسترسی‌های این جاده به این محدوده‌ها، جاده مخصوص کرج را می‌توان شاهرگ اقتصادی تهران دانست و روان‌سازی ترافیک این جاده با کمک سامانه بی.‌آر.تی، تحرک‌پذیری (mobility) اقتصاد پایتخت و در نگاهی کلی‌تر اقتصاد کشور را افزایش خواهد داد. 
 

همچنین مطالعه کنید:

تزریق ۵۰۰۰ میلیارد نقدینگی به بورس انرژی

به گزارش کسب و کار نیوز ، مصطفی رجبی مشهدی با بیان اینکه این اقدام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.