صفحه اصلی / حمایت از مالکیت معنوی دانش بنیان ها

حمایت از مالکیت معنوی دانش بنیان ها

گروه تجارت و توزیع
از جمله آن فرهنگ‌سازی و ایجاد بستری برای گرایش فعالان اقتصادی و همچنین کارآفرینان به این سو است. طبق آمارهای موجود کسب‌وکارهای دانش‌بنیان هزینه کمتری نسبت به سایر کسب‌وکارها لازم خواهند داشت و تامین مالی آنها مقرون به صرفه است.به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از با این وجود لازم است در کنار حمایت‌های مالی از دانش‌بنیان‌ها به ایجاد فضای امن برای حفظ ایده‌ها و اختراعات فعالان حوزه دانش‌بنیان نیز کمک کرد.در همین رابطه مهدی حسین‌نژاد اظهار کرد: در راستای تحقق شعار امسال، اصلی‌ترین برنامه‌ خود را حمایت از طرح‌های دانش‌بنیان و مناطق محروم و توسعه‌نیافته قرار دادیم و معتقدیم حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان موجب اشتغالزایی، توسعه صادرات، افزایش تولید و ارزآوری می‌شود. وی میزان ضمانتنامه‌های صادره در سال گذشته را ۳۸۸ میلیارد تومان ذکر کرد و افزود: در ابتدای دولت یازدهم میزان ضمانتنامه‌های صادره برای بخش تعاون ۱۲۰ میلیارد تومان بود که این میزان در پایان دولت یازدهم به ۷۰۰ میلیارد تومان رسید. به گفته مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری بخش تعاون، سقف صدور ضمانتنامه برای تسهیلات بخش تعاون ۱۵ میلیارد ریال بوده که در پایان دولت یازدهم به ۱۰۰ میلیارد ریال افزایش یافته است. حسین‌نژاد در عین‌حال آمادگی این صندوق برای حمایت از طرح‌های اشتغال وزارت کار نظیر طرح تکاپو را اعلام کرد و گفت: برای توسعه اشتغال تا سقف ۶۰۰ میلیارد تومان هدف‌گذاری شده است. وی همچنین از اجرای برنامه ترویج و توسعه مدل تامین مالی جمعی به عنوان یکی از روش‌های تامین مالی بخش تعاون خبر داد و گفت: امروز در دنیا مشارکت مردم در تامین مالی مهم و تاثیرگذار است و بر همین اساس ما نیز باید به این سمت حرکت کنیم. 
حفظ مالکیت معنوی طرح‌های دانش‌بنیان
حسن مرادی، استاد دانشگاه در این رابطه به «کسب‌وکار» می‌گوید: یکی از عوامل مهم سرمایه‌گذاری در هر بخشی وجود سرمایه یا فاینانس است. بنابراین طبیعی است که اعطای تسهیلات تا سقف ۵۰۰ میلیون و حمایت از دانش‌بنیان‌ها بخش عمده‌ای از مشکلات آنها را حل می‌کند، اما این همه کار نیست. 
شرکت‌های دانش‌بنیان مشکلات خاصی دارند که در سرمایه خلاصه نمی‌شود. برای مثال آنها با مشکلاتی مانند مشکل مجوز صدور محصولات خود و همچنین ثبت اختراع و نوآوری‌های‌شان مواجه‌ هستند. طرح‌های آنها امنیت لازم را نداشته و ایده‌های آنها از مالکیت معنویبرخوردار نیست.
برای مثال شرکت‌هایی بوده‌اند که نوآوری داشته‌اند اما بعد از مدتی کوتاه طرح‌های آنها تقلید و تکثیر شده و مورد سوءاستفاده واقع
شده است. 
بنابراین یکی از جلوه‌های دیگر حمایت از کسب‌وکارهای دانش‌بنیان در کنار حمایت‌های مالی حمایت مالکیت معنوی است. 
اعطای امکانات زیربنایی به دانش‌بنیان‌ها
وی توضیح می‌دهد: لازم است از ابداعات و طرح‌های آنها حمایت شود.
 اعطای امکانات زیربنایی به این طرح‌ها نیز نقش مهمی برای رشد دانش‌بنیان‌ها ایفا می‌کند. به‌طوری که این کسب‌وکارها به برخی از امکانات فرهنگی و اجتماعی برای پیشبرد طرح های خود
 نیاز دارند. برای مثال لازم است فضای فرهنگی مخالف یا مانع این کسب و کارها نباشد. تجربه نشان می‌دهد این شرکت‌ها در بستر علمی، فنی و مردمی رشد کرده‌اند و بایستی به آنها کمک کرد تا با موانع اجرایی و مالیاتی روبه‌رو نباشند.
حمایت از نخبگان با ثبت ایده
سید ضیاءالدین خرمشاهی، استاد دانشگاه
شرکت‌ها و مراکز بنیان نهاده‌شده بر دستاوردهای علمی که در اصطلاح علوم اداری به آنها دانش‌بنیان گفته می‌شود، مراکزی هستند که نه برپایه سرمایه و تجربه، بلکه با تکیه بر تکنولوژی و دانش فنی تاسیس می‌شوند و بر این اساس بنیان‌گذاران این مراکز انتظار گسترده شدن چتر حمایتی حاکمیت را بر سر خود دارند. آنچه بزرگ‌ترین نیاز اینگونه شرکت‌ها و مایه حیات آنهاست، ثبت مالکیت معنوی یا محصولات فکری آنهاست و این موضوعی است که هنوز در نظام حقوقی ایران از شیوع و شمول کامل برخوردار نیست و تا زمانی که نظام حمایتی مستحکم از مالکیت معنوی ایجاد نشود، انگیزه برای تداوم و گسترش این قبیل محصولات فزونی نمی‌یابد زیرا سرقت‌های علمی و دستبرد زدن به حاصل تلاش‌های اکتشافی و اختراعی دیگران علاوه بر ورود زیان مادی باعث ضررهای معنوی نیز می‌شود. بنابراین دچار تزلزل و ضعف می‌شوند. گسترش شرکت‌های دانش‌بنیان در جامعه امروز که انبوهی از جوانان تحصیل‌کرده و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی را در خود دارد، بسیار ساده است. مشروط بر آنکه دو بال حمایت قضایی و حمایت مالی بتواند این پرنده نوپا را هدایت کنند. 
نکته بسیار مهم برای حمایت از نخبگان علمی که زیر پرچم مراکز دانش‌بنیان جمع می‌شوند، ارزش‌گذاری مالکیت معنوی آنان است و نامشخص بودن قیمت این محصولات فکری موجب بی‌ارزش جلوه کردن آن دستاوردها می‌شود. یعنی چنانچه مکانیزم تقویم اختراعات، اکتشافات و ابتکارات تدوین شود و به تصویب مراجع قانونی برسد امکان توفیق گواهینامه‌های صادره نزد بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری فراهم می‌شود و بار سنگین تامین وثیقه از دوش جوانان برداشته خواهد شد و این موضوع علاوه بر برطرف ساختن دغدغه این قشر موجب افزایش سطح انگیزه برای حرکت در مسیر کشف اختراعات جدید بدون ترس از سرقت‌های علمی می‌شود.

همچنین مطالعه کنید:

خرید جت‌های خصوصی برای عموم آزاد است/ استفاده مردم از بیزنس جت‌ها در ایران

به گزارش کسب و کار نیوز، محمد محمدی‌بخش در گفت وگو با ایلنا درباره فعالیت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.