صفحه اصلی / هسته‌های پژوهشی می‌توانند بازوی توانمند ستادهای توسعه فناوری باشند

هسته‌های پژوهشی می‌توانند بازوی توانمند ستادهای توسعه فناوری باشند

 را دسته‌بندی کرده و از سوی دیگر، هسته‌ها را از حمایت معنوی برخوردار کند.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان، علی‌اکبر تدیّن؛ عضو هیئت‌علمی دانشگاه یزد با اشاره به لزوم گسترش فرهنگ کارِگروهی، گفت: ایجاد هسته‌های پژوهشی یک ضرورت است.
وی افزود: ایجاد هسته‌های نخبگانی و پژوهشی می‌تواند زمینه‌ساز دستاوردهای بسیار مطلوبی در کشور باشد اما این مهم منوط به اجرای صحیح این برنامه و همچنین ارائه حمایت‌های لازم است.
تدیّن وجود ستادهای توسعه فناوری در ذیل معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری را یکی از اهرم‌هایی قوی برای موفقیت هسته‌های پژوهشی برشمرد و ادامه داد: ارتباط هسته‌ها با این ستادها می‌تواند از سویی اولویت‌های پژوهشی و صنعتی کشور در حوزه‌های مختلف را دسته‌بندی کرده و از سوی دیگر، هسته‌ها را از حمایت معنوی برخوردار کند. لازمۀ این اقدام، فعالیت بیشتر ستادهای فناوری در حوزه‌های اجرایی است.
محقق برجسته رشتۀ مخابرات یادآور شد: مهمترین مشکل موجود برای برقراری ارتباط نظام‌مند بین صنعت و دانشگاه، عدم‌درک متقابل است؛ صنعت زبان دانشگاه را نمی‌فهمد و تحقیقات دانشگاهی نیز دردی از صنعت دوا نمی‌کند. در این شرایط، وجود هسته‌های فعال نخبگانی و پژوهشی که هم از توان علمی و تحقیقاتی بالایی برخوردار بوده و هم نگرش و دید صحیح ومنطقی به صنعت داشته باشند، می‌تواند خلاء موجود را رفع کرده و ضمن رفع مشکلات صنعت و بهبود محصولات آن، بخش قابل‌توجهی از توان دانشگاه را روی حوزه‌های کاربردی متمرکز کند.
عضو هیئت‌علمی دانشگاه یزد تصریح کرد: هسته‌های پژوهشی و نخبگانی می‌توانند در زمینه احصاء نیازهای موجود و گرفتن پروژه از صنعت نیز فعال باشند.
وی با تأکید بر لزوم گسترش شرکت‌های دانش‌بنیان، گفت: در اینکه ایجاد شرکت دانش‌بنیان تنها راه‌حل موجود کشور برای تبدیل علم و ایده به ثروت، خلق ارزش‌افزوده و اشتغال‌زایی است، شکی نیست اما نباید تأکید بیش از حد بر کمّیت، سبب غفلت از کیفیت این شرکت‌ها شود. در سال‌های اخیر با سیاست‌گذاری‌های مناسب و ارائه تسهیلات رشد چشمگیری در تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان و به‌تبع آن اشتغال دانش‌آموختگان خاصه مستعدان‌برتر در این شرکت‌ها حاصل شده است که در شرایط کنونی باید به‌تدریج بیش از گذشته بر نوع فعالیت این شرکت‌ها، اهداف تجاری و اقتصادی، سودآوری و بهره‌وری مالی آنها و همچنین کیفیت محصولات و خدمات آنها نظارت شود تا صرف زمان و انرژی، خروجی بهینه داشته باشد.
تدیّن ادامه داد: شناسایی حوزه‌های کلان و اولویت‌دار کشور که مزیت رقابتی نسبی خاصه در بخش نیروی‌انسانی‌متخصص برای فعالیت در آنها وجود دارد و همچنین ارائه تسهیلات ویژه به این بخش‌ها، می‌تواند اثرگذاری شرکت‌های دانش‌بنیان در روند توسعه کشور را مشهود و ملموس کند.
عضو هیئت‌علمی دانشگاه یزد در ادامه تمرکز امکانات، هزینه و نیروی‌انسانی در مرکز کشور را یکی از آفت‌های رشد متوازن و توسعۀ همه‌جانبه دانست و گفت: فاصلۀ موجود بین امکانات فرهنگی، اجتماعی، آموزشی، بهداشتی و غیره بین مرکز کشور با شهرستان‌ها از سویی سبب تراکم نیروی‌انسانی تحصیلکرده در کلان‌شهر و به‌تبع آن ظهور معضلات اشتغال و از سوی دیگر، کاهش چگالی اندیشه و تفکر دانش‌بنیان در شهرستان‌ها می‌شود که متأسفانه روند فعلی، سبب می‌شود این فاصله هر روز افزایش یابد و آسیب‌های آن بیش از گذشته به کشور وارد شود.
وی افزود: وجود عمدۀ بازار تجاری و همچنین تمرکز دستگاه‌های اجرایی، دولتی و حکومتی در مرکز کشور یکی دیگر از عوامل مهاجرت اجتماع نخبگانی و تبعاً عامل بازدارندۀ ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان در شهرستان‌ها است که همین موضوع نقش مهمی در کاهش فرصت‌های اشتغال و ثروت‌آفرینی دانش‌بنیان دارند.
تدیّن در پایان خاطرنشان کرد: ارائه تسهیلات ویژه به دانشگاهیان برای ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان در شهرستان‌ها گرچه می‌تواند سیاستی تشویقی و حمایتی محسوب شود اما باید دانست ماندگاری ذهنی و فیزیکی متخصصان در محل زادگاه خود و ایجاد شرکت دانش‌بنیان بر اساس مزیت‌های منطقه‌ای و استعدادهای ذاتی و طبیعی، علاوه بر تسهیلات ویژه نیازمند برنامه‌ای بلندمدت برای ارتقاء کیفی امکانات بهداشتی، اجتماعی، فرهنگی، آموزشی و اقتصادی است.

 

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.