صفحه اصلی / تولید نفت اوپک در ماه مه افزایش یافت

تولید نفت اوپک در ماه مه افزایش یافت

 این سازمان در ماه مه (اردیبهشت-خرداد) افزایش یافت.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا, افزایش تولید نفت در نیجریه و لیبی که از اجرای این توافق معاف هستند افزایش تولید نفت سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) را در ماه مه بدنبال داشته است.
کشورهای نیجریه و لیبی که تولید نفت شان به دلیل جنگ داخلی پیش از امضای توافق کاهش تولید اوپک به شدت کاهش یافته بود از اجرای برنامه کاهش تولید معاف شدند.
تولید نفت اوپک در ماه مه با ۲۵۰ هزار بشکه افزایش نسبت به ماه قبل از آن به ۳۲ میلیون و ۲۲۰ هزار بشکه در روز افزایش یافته است.
تولید نفت نیجریه با از سرگیری انتقال نفت از طریق خط لوله فورسادوس* افزایش یافت. نقل و انتقال نفت از این خط لوله از زمان بمباران آن توسط مخالفان در فوریه ۲۰۱۶ (بهمن-اسفند۱۳۹۴) متوقف شده بود.
شرکت دولتی نفت لیبی نیز اعلام کرد، تولید نفت این کشور به ۸۲۷ هزار بشکه در روز افزایش یافته و تقریبا به سطح تولید سال ۲۰۱۴ آن رسیده است. با این حال تولید نفت این کشور هنوز نصف سطح تولید آن در سال ۲۰۱۱ است که هنوز درگیری های شهری در این کشور آغاز نشده بود. تولید نفت لیبی در سال ۲۰۱۱ یک میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه در روز یود.
به نوشته تامسون رویترز زاویا، تولید نفت ایران در ماه مه تغییری نکرده و در مقایسه با ماه پیش از آن ثابت بوده است. ایران نیز بر اساس توافق کاهش تولید، اجازه پیدا کرد سطح تولید خود را اندکی افزایش دهد.
روزنامه هلنیک شیپینگ نیوز یونان اعلام کرد، در حالی که عراق در ماه مه با دیگر اعضای اوپک صحبت می کرد که با تمدید توافق کاهش تولید این سازمان موافقت کنند تا مازاد عرضه نفت در بازارها کاهش یابد، تولید این کشور در ماه یاد شده رکورد زد و به بالاترین سطح در ۶ ماه گذشته رسید.
این پایگاه خبری بر اساس اطلاعات به دست آمده از رصد نفتکش ها و نیز آژانس های حمل و نقل دریایی اعلام کرد، نفتکش ها در ماه مه ۱۲۲ میلیون بشکه نفت خام از بنادر عراق واقع در خلیج فارس و دریای مدیترانه بارگیری کردند.
به این ترتیب، دومین تولیدکننده بزرگ اوپک در ماه مه به طور میانگین روزانه سه میلیون و ۹۳۰ هزار بشکه نفت صادر کرد.
اوپک در نشست رسمی ۳۰ نوامبر ۲۰۱۶ (دهم آذرماه ) ۱۳۹۵ خود در وین، برای نخستین بار از سال ۲۰۰۸ میلادی با کاهش تولید موافقت کرد تا با کاهش مازاد عرضه نفت در بازارها، به بالا رفتن سطح قیمت ها کمک کند.
براساس این توافق، مقرر شد اوپک یک میلیون و ٢۰۰ هزار بشکه در روز از سطح تولید خود بکاهد.
ایران، الجزایر، آنگولا، اکوادور، گابن، عراق، کویت، لیبی، نیجریه، قطر، عربستان، امارات و ونزوئلا اعضای اوپک به شمار می روند.
ایران، نیجریه و لیبی تا رسیدن به سطح تولید پیش از بحران خود از برنامه کاهش تولید اوپک مستثنی شدند.
اوپک همچنین موفق شد بیستم آذرماه ۱۳۹۵، تولیدکنندگان نفت غیراوپک شامل روسیه، قزاقستان، گینه، جمهوری آذربایجان، سودان، مالزی، عمان، بولیوی، مکزیک، بحرین و برونئی را با خود همراه سازد.
این تولیدکنندگان نیز در مجموع با کاهش ۶۰۰ هزار بشکه در روز از تولید نفت خود موافقت کردند.
وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو اوپک در نشست رسمی چهارم خرداد امسال این سازمان با تمدید توافق کاهش تولید نفت برای ۹ ماه دیگر موافقت کردند.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.