محمد جوادی قاضیانی
دارند، وجود مرکز یا سامانهای که بتواند این نوع کالاها را پیگیری کند و به صاحبان خود بازگرداند، لازم است.
به گزارش کسب و کار نیوز، سامانه «همیاب۲۴» این نوع خدمات را با کمک دفاتر پیشخوان کشور ارائه میدهد. «کسبوکار» در گفتگو با بهروز فتحآبادی، یکی از اعضای تیم چهار نفره موسسان این سامانه و مسئول بخش توسعه تجاری آن به بررسی خدمات «همیاب۲۴» میپردازد.
به گزارش کسب و کار نیوز، سامانه «همیاب۲۴» این نوع خدمات را با کمک دفاتر پیشخوان کشور ارائه میدهد. «کسبوکار» در گفتگو با بهروز فتحآبادی، یکی از اعضای تیم چهار نفره موسسان این سامانه و مسئول بخش توسعه تجاری آن به بررسی خدمات «همیاب۲۴» میپردازد.
ایده این طرح چطور به ذهنتان رسید؟
این سامانه نخستین بار در اردیبهشت ماه ۹۴ در رویداد استارتآپ ویکند نیشابور شرکت کرد که به عنوان طرح برتر این رویداد انتخاب شد. نخستین بار این ایده به فکر جمشیدی، همکار من که فروشگاه کامپیوتری داشت، رسید و زمانی که دو لپتاپ از فروشگاه ایشان سرقت شد و هیچ راهکاری برای اطلاعرسانی در کشور وجود نداشت، به سامانهای اینچنینی احساسنیاز کردیم.
سامانه «همیاب۲۴» چه خدماتی را ارائه میدهد؟
سامانه همیاب ۲۴ به نشانیwww. hamyab24. com نخستین، بزرگترین و تنها سامانه اطلاعرسانی و ردیابی کالاهای دیجیتال (موبایل، لپتاپ، تبلت و…) گمشده و سرقتی در سرتاسر کشور است. سامانه همیاب ۲۴ نه تنها کاملترین سیستم جستجوی کالاهای دیجیتال گمشده و سرقتی است، بلکه امکان اطلاعرسانی و ردیابی موبایل و تبلت سرقتی را با کمک اپراتور مخابراتی در کمترین زمان ممکن، برایتان فراهم میکند.
سامانه همیاب ۲۴، محصول همکاریهای نزدیک ارگانهایی مانند پارک علم و فناوری، معاونت پیشگیری از جرم دادگستری، اصناف سراسر کشور و شرکت ساینا پردازشگستر شرق است. ما امیدواریم که نوآوری و خلاقیتمان در این مسیر طولانی، با استقبال شما همراه شود. این سامانه دارای مجوز نماد اعتماد الکترونیک از وزارت بازرگانی و ارشاد است. این سامانه به ازای ارائه خدماتی متمایز و کاهش هزینه و زمان برای کاربران خود توانست در شهریور ماه ۱۳۹۵ به عنوان هوشمندترین کسبوکار ایران در همایش شهر هوشمندانتخاب شود.
سامانه از چه بخشهایی تشکیل شده است؟
«همیاب ۲۴»از بخش های متفاوتی تشکیل شده است که بخش های اصلی آن که به ارائه خدمات می پردازند به شرح زیر هستند:
– استعلام شماره سریال کالای دیجیتال در سامانه قبل از خرید کالا که باعث جلوگیری از خرید و فروش کالای سرقتی وگمشده میشود.
– ثبت شماره سریال کالای دیجیتال گمشده و سرقتی در سامانه، برای جلوگیری از خرید و فروش کالای دیجیتال در فروشگاهها و ردیابی کالا توسط اپراتور مخابراتی
– ثبت شماره سریال کالای پیداشده در سامانه برای رساندن کالا به دست مالک اصلی
-بیمه کالای نو برای نگهداری مشخصات کالای دیجیتال به نام خریدار
چه موفقیتهایی در این زمینه کسبکردهاید؟
این شرکت جزو شرکتهای پارک علم و فناوری خراسان، مرکز رشد نیشابور است و توانسته افتخارات زیر را در این مدت کسب کند:
– ایده برتر استارتآپ ویکند
– هوشمندترین کسبوکار ایران در شهر هوشمند تهران
– کسب مقام دوم در جشنواره کارآفرینی دانشگاه صنعتی شریف
– جزو ۶ طرح نهایی جشنواره فنآفرینی شیخ بهایی
و همین طور این سامانه در ۶ ماه اخیر بیش از۱۰ هزار کالای دیجیتال را در سامانه ثبت کرده است و توانسته ۲۳ درصد از این کالاها را به مالباختگانبرگرداند.
– همکاری با ۲۱۰۰ فروشگاه کالای دیجیتال در کشور
– همکاری با ۸۵۰۰ دفتر پیشخوان در سراسر کشور که مشتریان با مراجعه به دفاتر پیشخوان میتوانند کالای سرقتی خود را اطلاعرسانیو ردیابی کنند.
این سامانه چه مزایایی دارد و چه نیازهایی را برطرف میکند؟
مزایای پیشنهادی سامانه برای مشتریان شامل موارد زیر می شود
۱- از خرید و فروش کالای دیجیتال گمشده و سرقتی در کشور جلوگیری میشود.
۲- ردیابی از طریق اپراتور مخابراتی به مدت ۲ ماه
۳- جستجو در فهرست کالاهای دیجیتال پیداشده در کشور
سرمایه اولیه برای شروع کار را به چه شکلی تامین کردید؟
این سامانه با سرمایهگذاری ۳۰ میلیون تومانی موسسان در روزهای ابتدایی ایجاد شد.
مدل درآمدی شما به چه صورت است؟
مدل درآمدی ما به این شکل است که هزینه ارائه خدمات را از مشتریان دریافت می کنیم.و هزینه این خدمات به شرح زیر است:
– دریافت هزینه ۱۹۴۰۰ تومان برای اطلاعرسانی و ردیابی موبایل و تبلت
– دریافت مبلغ ۸۴۰۰ تومان برای اطلاعرسانی لپتاپ و هارد اکسترنال
چه برنامههایی برای آینده دارید؟
برای آینده این سامانه در نظر دارد با همکاری ارگانهای مربوطه در حوزه شناسایی کالاهای دیجیتال قاچاق کشور همکاری کند.
در این مدت ارگانهای مختلفی مانند معاونت پیشگیری از جرم دادگستری کشور از این ایده نوین حمایت کردند و نیز مدیر کانون دفاتر پیشخوان کشور با همفکریها و حمایت خود در راستای راهاندازی این خدمات در دفاتر پیشخوان سرتاسر کشور موجب رونق بیشتر این استارتآپ و خدمترسانی بهتر به عموم کشور شدند.
نظرتان درباره کارهایی از این دست که در حوزه خدمات اجتماعی صورت میگیرند، چیست؟
حوزههای خدمات اجتماعی در کشور ایران جای بسیار زیادی برای فعالیت دارند اما فعالیت در این زمینهها در صورتی امکانپذیر خواهد بود که ارگانهای دولتی مربوطه همکاری خوبی را در این مورد داشته باشند و با ارائه آنلاین اینگونه خدمات در مسیر کاهش ترافیک شهری، کاهش هزینه و آلودگی هوا کمک کنند.