صفحه اصلی / اتکا به محصول ایرانی در نخستین کتاب مرجع مد و لباس

اتکا به محصول ایرانی در نخستین کتاب مرجع مد و لباس

شایلی قرایی
به گزارش کسب و کار نیوز این کتاب همچنین در دومین جلد خود به بررسی تاریخچه مد در ایران و جهان و چشم‌انداز مجامع حمایتی مد و لباس ایرانی و اسلامی، مد و پوشاک اقوام ایرانی، مد و اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل و مقالات راهبردی و نوین در حوزه این صنعت پرداخته است. علاوه ‌بر این در کتاب اطلس و راهنمای مد نیز به معرفی توانمندی‌های بخش صنعت پوشاک به مخاطبان و آحاد مختلف جامعه توجه شده است. 
علاوه‌ بر این در جلد دوم و در کتاب راهنمای مد ایران  که تنها کتاب جامع تخصصی در این حوزه با رویکرد ترویجی و اطلاع‌رسانی ملی است، همگامی و حمایت از فعالان متعدد مرتبط با این هنر صنعت در داخل کشور و ارتقای حق انتخاب مصرف‌کنندگان از مهم‌ترین محورهای مورد توجه بوده که با طراحی و چاپ و بسته‌بندی متمایز و جذاب همراه با مطالب ترویجی واطلاع‌رسانی جامع و مستند، پاسخگوی بسیاری ازپرسش‌هـای علاقه‌مندان در حوزه‌های مرتبط است. 
دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس به بهانه انتشار نخستین مرجع کامل مد و لباس در کشور در گفتگو با «کسب‌وکار» گفت: فعالیت‌های گسترده‌ای در حوزه مد و لباس صورت می‌گیرد که متاسفانه به قدر کافی کسی اطلاعی از آن ندارد. به عبارت دیگر مراکز گسترده و فعالان زیادی در حوزه مد و لباس داریم که مشغول فعالیت مداوم در‌ این حوزه هستند که به دلیل اینکه اطلاع‌رسانی مناسبی انجام نمی‌گیرد، گروه‌های تخصصی و خانواده‌ها از آن اطلاعی ندارند. 
حمید قبادی در ادامه افزود: بنابراین یکی از مشکلات جدی، نقص اطلاع‌رسانی از نوع و مدل فعالیت‌ها و همچنین فعالان این حوزه است. البته ناگفته نماند که این نقص در بسیاری از فعالیت‌های فرهنگی وجود دارد که لازم است برای رفع این مشکل اقدامات اساسی انجام شود. 
ما در حوزه منابع علمی، تولید محتوا در ارائه الگوها نیز ضعف داریم. یعنی اینکه به‌طور دقیق اطلاعی از فعالیت تخصصی در این بخش وجود ندارد. تولیدکنندگان، طراحان و عرضه‌کنندگان در این حوزه ناشناخته باقی مانده‌اند. قبادی اظهار داشت: حوزه مد و لباس دامنه بسیار گسترده‌ای دارد و گرایش‌های متعددی در برمی‌گیرد. کارگروه ساماندهی مد و لباس در ادامه سیاست‌های اطلاع‌رسانی و اعلام فعالیت‌های بخش خصوصی، تدوین کتاب مد و لباس را در دستور کار خود قرار داد. به همین منظور یکی از این موسسات برنامه اجرایی را در دستور کار خود قرار داده و بدون حمایت‌های مالی و البته با حمایت‌های معنوی زمینه طراحی و تولید نخستین کتاب مرجع مد و لباس را فراهم کرد. 
دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس در ادامه تصریح کرد: به منظور اطلاع‌رسانی بیشتر و معرفی فعالیت فعالان این حوزه پیشنهاد شد این کتاب در دو جلد تهیه شود. ترغیب صاحب‌نظران و فعالان حوزه مد و پوشاک جهت ارائه دستاوردهای علمی و هنری مرتبط، ارتقای اطلاعات، ضرورت نوآوری در زمینه طراحی پارچه و لباس در داخل کشور و آگاهی‌رسانی در این زمینه، گردآوری کامل بانک جامع اطلاعات مد و لباس کشور، فراهم کردن مسیرهای حمایت از کارآفرینی در قالب طراحی و تولید الگوهای جدید پوشش ایرانی- اسلامی، به کارگیری روش‌های مختلف تبلیغاتی در بهبود وضع فروش و ایجاد انگیزه در بین دانشجویان در مسیر تحول و پیشرفت در صنایع نساجی و پوشاک از جمله اهداف گردآوری این دو کتاب است. 
به گفته قبادی، مدرسان و اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها، مدیران، مشاوران و برنامه‌ریزان ارشد وزارتخانه‌ها و نهادها و شرکت‌های دولتی و خصوصی، سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی حوزه مد و لباس، مدیران و کارشناسان بانک‌های دولتی و خصوصی، تولیدکنندگان البسه و پوشاک، فروشندگان عمده و خرده پوشاک، نمایندگان برندهای مطرح پوشاک، صاحبان خانه مد (مزون‌ها) و طراحان مد و لباس کشور، اتحادیه‌ها و اصناف و مشاغل مرتبط با صنعت مد ولباس کشور، فعالان مدلینگ و مدل‌های ایرانی، هنرمندان و ورزشکاران، مدیران هنری و طراحان صحنه و لباس، سازمان صداوسیما و سازمان سینمایی کشور از جمله مخاطبان این کتاب هستند. این کتاب در جلد اول به بررسی تاریخچه مد در ایران و جهان و چشم‌انداز مجامع حمایتی مد و لباس ایرانی –  اسلامی، مد و پوشاک اقوام ایرانی، مد و اقتصاد مقاومتی و مقالات راهبردی و نوین در حوزه این هنر صنعت پرداخته است. 
حمید قبادی در ادامه به محور مهمی درباره انتشار این کتاب اشاره کرد و اظهار داشت: یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین محورها در این کتاب اتکا به محصول ایرانی است. ضرورت دارد در تمام فعالیت‌ها محصول ایرانی در اولویت باشد. 
در حال حاضر مشاهده می‌شود که ویترین‌ مغازه‌ها در حال تغییر رویکرد از کالای خارجی به ایرانی و از طرح‌های بیگانه به طرح‌های داخلی است. مد در ماندگاری فرهنگ بی‌تاثیر نیست. مد رفتاری است که از گروه‌ها، ‌افراد و جنبه‌های مختلف شکل گرفته و به صورت مقطعی وارد جامعه می‌شود و تنها مختص لباس نیست. مد تکرار می‌شود اما به‌طور حتم ماندگار نخواهد بود. بنابراین ارزش تلاش‌ها را باید قدر دانست. مهم‌ترین راهکار برای تغییر در این حوزه تغییر در نگرش است. تا زمانی که باور و اعتقاد به ساختار و فکر داخلی وجود نداشته باشد، هیچ اتفاقی در کشور رخ نخواهد داد. در سال اقتصاد مقاومتی ضرورت دارد به این نکات توجه بیشتری شود. 

همچنین مطالعه کنید:

وصول ١١٠ هزار میلیارد تومان از ابربدهکاران مالیاتی

به گزارش کسب و کار نیوز ، احسان خاندوزی وزیر اقتصاد در جمع خبرنگاران گفت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.