صفحه اصلی / ضعف ایمنی معـادن

ضعف ایمنی معـادن

مجتبی کاوه
 تا بحث‌های مهم و جدی مثل ایمنی مورد توجه قرار گیرد هم خود نشان‌دهنده عقب‌ماندگی‌های بخش تولید و صنعت کشور از الزامات اساسی تولید است. به گزارش کسب و کار نیوز کارشناسان معتقدند مشکلات ساختاری موجب بی‌توجهی‌هایی از این قبیل در بخش معدن است. 
توسعه و نوسازی معادن پشت مانع نقدینگی
دبیر خانه صنعت و معدن استان گلستان با بیان اینکه در حال حاضر معادن زغال‌سنگ این استان با ۳ هزار نیروی کار با کمبود نقدینگی روبه‌رو هستند، گفت: مسئولان به دلیل کمبود منابع مالی تاکنون به نامه‌های ما پاسخ قانع‌کننده‌ای نداده‌اند. محمدرضا عظیمی درباره وضعیت معادن زغال‌سنگ استان گلستان که یکی از آنها در هفته گذشته دچار حادثه شد و تاکنون ۲۵ معدن کار جان خود را از دست داده‌اند، اظهارداشت: در این استان حدود ۵ معدن زغال‌سنگ با کمتر از ۳۰ درصد ظرفیت خود فعالیت می‌کنند. وی با بیان اینکه معادن زغال‌سنگ این استان با ۳ هزار نیروی کار با کمبود نقدینگی روبه‌رو هستند، افزود: همین امر باعث شده تا آنها در امر توسعه نوسازی معادن نتوانند اقدام موثری راانجام دهند. 
دبیرخانه صنعت و معدن استان گلستان اضافه کرد: البته بخشی از این معادن مطالباتی از دولت دارند که عدم پرداخت این مطالبات بر حجم مشکلات نقدینگی آنها اضافه کرده است. وی با اشاره به اینکه برای رفع مشکلات معادن این استان نامه‌نگاری‌های مختلفی را با مسئولان مربوطه انجام داده‌ایم، تصریح کرد: متاسفانه خانه صنعت و معدن هیچ اهرمی ندارد و فقط می‌تواند مشکلات را به گوش مسئولان برساند، از طرف دیگر مسئولان به دلیل کمبود مالی تاکنون به نامه‌های ما پاسخ قانع‌کننده‌ای نداده‌اند. عظیمی افزود: با اتفاق معدن آزادشهر مسئولان در حال پیگیری وضعیت معادن هستند اما امیدوارم این پیگیری‌ها نتیجه‌بخش بوده و دیگر شاهد این حوادث در معادن نباشیم. 
دولت در شرایط سخت مالی از معدن‌کاران حمایت نکرد
یک فعال معدنی نیز با بیان اینکه دولت در مشکلات معدن‌کاران نقش دارد، به «کسب‌وکار» گفت: اتفاقی که افتاده موجب برملا شدن برخی مشکلات در معادن شده است اما آیا دولت با سیاست‌گذاری‌هایی که انجام داده، یار و یاور معدن‌‌کاران بوده است؟ امیر خانعلی، سرمایه‌گذاری در معادن را فعالیت پرریسک دانست و افزود: دولت باید با قوانین و سیاست‌هایش از ریسک این کار کم کند تا معدن‌کاران بتوانند با حاشیه سود مناسب کار کنند و برای تجهیز و نوسازی معادن و اصول ایمنی هزینه کنند، اما با قوانین و مقررات فعلی چنین امکانی وجود ندارد.
 این فعال معدنی با اشاره به کاهش قیمت جهانی محصولات معدنی طی چندسال اخیر تصریح کرد: دولت در شرایطی که معدن‌کاران تحت فشارهای مالی بودند حمایت مناسبی از آنها نکرد و حتی حقوق و عوارض دولتی را هم به نحو موثری کاهش نداد. با این وضعیت نمی‌توان انتظار داشت وضعیت مالی معادن مطلوب باشد و بتوانند نیروی انسانی خود را به خوبی حمایت کنند. 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.