صفحه اصلی / ایران با سه پرونده جهانی به کویت می‌رود

ایران با سه پرونده جهانی به کویت می‌رود

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، بهمن نامورمطلق – معاون صنایع دستی کشور درباره ثبت شهرهای جهانی صنایع دستی، اظهار کرد: سهمیه‌ها در این حوزه محدود است و فقط می‌توانیم دو شهر را در شورای جهانی صنایع دستی معرفی کنیم. به همین دلیل، شهر سیرجان برای گلیم شیرکی‌پیچ و مریوان برای گیوه به‌عنوان شهرها و روستای کلپورگان برای سفال به‌عنوان روستای جهانی در نظر گرفته شده است.
او ادامه داد: امسال «ملایر» در همدان، «شهرضا» در اصفهان، «گنبد کاووس» در گلستان و «نودشه» در کرمانشاه به‌عنوان شهرهای ملی معرفی شدند. دو پرونده کاشان و شیراز هم ناقص بود که درخواست کردیم این پرونده‌ها کامل شود.
معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی گفت: امسال در کنار دو شهر، یک روستا را هم که طرح آن، پیشنهاد ایران بود، به لیست ثبت‌ها اضافه کردیم. روستای کلپورگان در سیستان و بلوچستان برای سفال، روستای «خُراشاد» در خراسان جنوبی برای بافت حوله و روستای «فشتکه» در گیلان برای حصیربافی را به‌عنوان روستاهای ملی معرفی کردیم؛ اما پرونده کلپورگان را برای ثبت در شورای جهانی انتخاب کردیم.
نامورمطلق بیان کرد: درخواست کرده‌ایم که کارشناسان ما در اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان ظرفیت تولید سفال کلپورگان را دو برابر کنند، تا وقتی کارشناسان شورای جهانی صنایع دستی برای بررسی این ظرفیت به ایران سفر می‌کنند، مشکلی پیش نیاید و آن را رد نکنند.
وی درباره ثبت‌هایی که در این حوزه انجام می‌شود، توضیح داد: ثبت‌هایی که در شورای جهانی انجام می‌شود، از صفر تا ۱۰۰ مربوط به معاونت صنایع دستی است و ثبت‌هایی که به یونسکو مربوط است، توسط نماینده معاونت میراث فرهنگی پیگیری می‌شود. در حوزه ثبت میراث ناملموس هم مهارت‌ها و شهرهای خلاق به معاونت صنایع دستی مربوط می‌شود که ما با معاونت میراث فرهنگی و یونسکو در تعامل و ارتباط هستیم. من امسال پیشنهاد ثبت دکوراسیون و صنایع دستی خانه ایرانی را برای کاندیدای ثبت شدن مطرح کرده‌ام.
نامورمطلق درباره پرسش ایسنا مبنی بر این‌که انتخاب‌ها برای ثبت بر چه اساسی اولویت‌بندی می‌شود؟ دکوراسیون خانه ایرانی را هم می‌توان برای ثبت در سال‌های آینده مطرح کرد، اما تعداد بافنده‌های زری‌بافی یا مخمل‌بافی به تعداد انگشتان دست هم نمی‌رسد و ممکن است این افراد از دست بروند، فکر نمی‌کنید بخشی از حوزه‌ها برای ثبت شدن به اولویت‌بندی نیاز دارند؟ توضیح داد: درست است و موافقم؛ باید در حوزه ثبت، اولویت‌سنجی‌ انجام شود، اما زربفت در حال توسعه و روبه گسترش است. من به‌خاطر می‌آورم با مدیرکل دفتر ثبت آثار تاریخی درباره ثبت چاپ باتیک هم صحبت کردم. ما هنرهای بسیاری داریم که هیچ‌کدام از آن‌ها ثبت نشده است و باید آن‌ها را در نوبت بگذاریم، سهمی هم که برای ثبت به ما می‌دهند، زیاد نیست و باید هربار یکی از هنرهای ایران را برای این کار انتخاب کنیم.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.