صفحه اصلی / تحرکات انتخاباتی بورس

تحرکات انتخاباتی بورس

گروه بانک، بورس و بیمه
 دوباره فعالان بازار سرمایه با بورس است.
به گزارش کسب و کار نیوز، هیجان مثبت بورس و افزایش معاملات بورس در حالیست که براساس بررسی‌های موجود ارزش معاملات خرد در بورس ۵۰ درصد افزایش پیدا کرده و استقبال از اوراق بدهی برخلاف ماه‌های گذشته جای خود را به استقبال از سهام داده است.
براساس وضعیت بازار، میزان استقبال از بازار بدهی و اوراق با درآمد ثابت در سال گذشته بیشتر از سهام بود که این موضوع نارضایتی و انتقاد کارشناسان را به دنبال داشت، اما در معاملات سال جاری و همزمان با نزدیک شدن به زمان انتخابات، اقبال بازار به سهام افزایش یافته است و حتی گزارش‌ها نیز حکایت از بازدهی بالاتر سرمایه‌گذاری در سهام نسبت به اوراق بدهی دارد.
با این حال آنچه جای ابهام دارد، ادامه‌دار بودن این روند مثبت برای بورس در روزهای پس از انتخابات است. باید دید پیش‌بینی کارشناسان از بازار سرمایه پس از انتخابات چیست؟ و اینکه با تعیین رئیس‌جمهوری جدید چه تحولاتی برای بورس قابل پیش‌بینی است؟ آیا شرایط کنونی بورس برای ماه‌های آینده نیز ماندگار خواهد بود؟ افزایش معاملات خرد در بورس به چه علت بوده و آیا می‌تواند به روند افزایشی خود در آینده نیز ادامه بدهد؟
در همین رابطه بهنام بهزادفر، کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: بازدهی شاخص کل بورس در سال ۹۶ رقمی معادل ۳ درصد بوده است. بازدهی شاخص در ۷ هفته متوالی مثبت بوده و در ۲۷ روز کاری گذشته تنها یک روز منفی بود. اگر اوراق خزانه منتشر‌شده در بازار سرمایه معادل بازار پول در نظر گرفته شود، بازدهی این بازار رقمی معادل ۲.۴ بوده که حاکی از برتری بازار سرمایه نسبت به بازار پول است. این برتری خود موجب ورود پول‌های جدید به بازار شد.
وی بیان داشت: آمارها نشان می‌دهد ارزش معاملات خرد بورس در بهار ۹۶ نسبت به زمستان سال گذشته رشدی ۵۰ درصدی داشته و به رقمی معادل یک‌هزار و ۶۵۰ میلیارد ریال در هر روز رسیده است، این رقم در هفته گذشته نیز به صورت میانگین ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال بود که حاکی از تداوم رشد دارد.
این استاد دانشگاه اضافه کرد: در محاسبه شاخص کل بورس اوراق بهادار شرکت‌ها براساس تعداد سهام منتشره خود وزن دارند، چنانچه این وزن حذف شود بازدهی بورس به ۱۲ در سال ۹۶ می‌رسد که می‌توان عنوان کرد بازدهی عموم مردم به این رقم نزدیک‌تر است.
این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه این موضوع نشان می‌دهد بخش عمده‌ای از رشد بازار به دلیل رشد در سهم‌های کوچک بازار اتفاق افتاده است، بیان داشت: به این دلیل که در این شرکت‌ها فروشنده حقوقی پیگیر وجود ندارد و در خریدوفروش آنها هیجان جای مفروضات بنیادی را می‌گیرد، مورد اقبال سهامداران قرار گرفته‌اند.
این استاد دانشگاه یادآور شد: یکی دیگر از دلایل رشد بازار را می‌توان نزدیکی به ایام انتخابات و جو خوشبینی در بازار دانست.
وی گفت: اکنون، یک نگرانی پیش‌روی بازار، قیمت‌های جهانی مواد معدنی و پایه است که مثل گذشته دیگر، رشد چشمگیر ندارند.
بهزادفر با بیان اینکه قیمت‌های جهانی نسبت به دو ماه گذشته مقداری افت نیز داشتند، افزود: در شرایط فعلی، نفت در محدوده ۵۲ دلار قرار دارد که نسبت به دو ماه گذشته افت ۹ درصدی را تجربه می‌کند.
این کارشناس بازار سرمایه به کاهش قیمت مس و روی اشاره کرد و افزود: این افت در قیمت محصولات پتروشیمی محسوس‌تر نیز هست، به عنوان مثال «متانول» با ۲۰ درصد افت به ۲۸۰ دلار و «اوره» نیز با ۱۸ درصد افت به محدوده ۱۹۸ دلار رسیده است. این استاد دانشگاه اضافه کرد: چنانچه قیمت‌های جهانی در رقم فعلی باقی بمانند، خطری بورس را تهدید نمی‌کند، اما افت بیشتر موجب نگرانی در بازار سرمایه می‌شود.
وی درباره پیش‌بینی بازار سرمایه در هفته‌های پیش‌رو نیز گفت: پیش‌بینی می‌شود شاخص کل بورس تا رقم ۸۱ هزار واحد که سقف سه ساله مقاومتی آن است، روندی رو به رشد داشته باشد که البته هر چقدر به این رقم نزدیک می‌شود بر فشار عرضه‌های سهام برای فروش افزوده می‌شود.
مجیدمحمد علیزاده‌آرانی، کارشناس بازار سرمایه:
بازگشت امید به بورس

رونق معاملات خرد ناشی از تحرکات بازار بورس و بازار داغ انتخابات است که با توجه به پیش‌بینی‌ها و احتمالات مثبتی که مردم از کاندیدای خود دارند، شکل گرفته است. آنها بر این باورند که اگر کاندیدای مورد نظر آنها در عرصه رقابت ریاست‌جمهوری پیروز شود وضعیت بازار بهبود پیدا می‌کند و به همین دلیل به بازگشت امید به بازار امیدوارند و پیش‌بینی می‌کنند بازار سرمایه از رشد خوبی برخوردار باشد. به همین دلیل است که معاملات خرد افزایش داشته است. از طرف دیگر این رشد می‌تواند همپای اشخاص حقوقی که معاملات خود را در بازار انجام می‌دهند، شکل گرفته باشد اما دیدگاه‌های مثبت و امید به اینکه در آینده وضعیت بهبود پیدا می‌کند علت اساسی این موضوع است، اما اینکه این روند ادامه‌دار باشد باز بر می‌گردد به شخصی که انتخاب می‌شود و برنامه‌های انتخاباتی او. اگر او کسی باشد که به بازار سرمایه توجه داشته باشد، قطعا این روند مثبت ادامه پیدا می‌کند و قطعا بازار هم روند صعودی خود را طی خواهد کرد، اما اگر رئیس‌جمهوری آینده و تیم اقتصادی او در برنامه‌ها و دیدگاه‌های خود توجه چندانی به بازار سرمایه نداشته باشند و با رویکردی خلاف آن روی کار بیایند، طبیعتا وضعیت برعکس شده و انتظار خوشایندی از این وضعیت برای بورس نیست.
علیرضا باغانی، کارشناس بازار سرمایه:
ورود گروه های تازه به بورس

برای تعیین اینکه بورس در چه شرایطی قرار دارد و اینکه رونق دارد یا خیر، ملاک شرکت‌های بزرگ و تاثیرگذار در بورس است که در حال حاضر چنین وضعیتی بر آنها حاکم نیست. برای مثال بانک‌ها با وجود اینکه وضعیت نامناسبی داشته‌اند تا حدودی صف خرید محدودی را تجربه کرده‌اند که آن هم اثرگذار نیست. خودرویی‌ها هنوز رشدی نکردند، ولی با این حال امید به بورس برگشته و بازار تا حدودی بهبود پیدا کرده است. البته این امر به چند عامل نیز بستگی دارد؛ یکی اینکه قیمت‌های جهانی تا حدودی بهتر از قبل شده است و قیمت نفت نیز تثبیت شده، دیگر اینکه به هر حال انتخابات و رقابت‌ها هم تاثیر مثبت داشته و افزایش امیدواری به ماندگاری دولت نیز باعث شده بورس اندک تحرک مثبتی را تجربه کند ولی با این وجود هنوز رونقی در بورس نیست چرا که رونق باید برای کل صنایع باشد نه بخش جزئی و محدود در بورس. عامل مهمی که برای رشد ارزش معاملات خرد در بورس می‌توان نام برد ورود گروه‌های تازه به بورس در نتیجه انتخابات است. این افراد هزینه انتخابات را از بورس تامین می‌کنند و این هم تاثیر مثبتی روی بورس داشته است. موضوع دیگر این است که با وجود اینکه بورس توسط حقوقی‌ها اداره می‌شود، اما در این سال‌ها برعکس بوده و عمده اشخاص حقیقی به بورس وارد شده‌اند. برای مثال بیشتر صندوق‌های تامین اجتماعی یا صندوق سرمایه‌گذاری بوده‌اند که باعث شده‌اند ارزش معاملات خرد نسبت به گذشته رشد زیادی داشته باشد.

 

همچنین مطالعه کنید:

دلایل قانونی اعتراض شدید مشاوران املاک به «سامانه خودنویس»

به گزارش کسب و کار نیوز ، مهرداد آرمان در گفت و گو با پایگاه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.