صفحه اصلی / تدوین برنامه اقتصادی هدفمند

تدوین برنامه اقتصادی هدفمند

سرمقاله
 بنابراین ضرورت دارد با روی کار آمدن دولت دوازدهم این فرصت‌ها پیگیری شده و در این راستا همه اقدامات دولت در فضای پس از برجام باید با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تطبیق داده شده و هر اقدامی خلاف این سیاست‌ها نیز اصلاح شود. اقدامات دولت‌ها برای رونق اقتصادی در شرایط پساتحریم اهمیت بسیاری دارد؛ از اینرو لازم است دولت آینده با فرصت ایجادشده پس از اجرایی شدن برجام و با تدوین برنامه اقتصادی هدفمند به سمت افزایش رشد اقتصادی و اشتغالزایی حرکت کند.
اینجا تاکید می‌شود که سیاست‌گذاری دولت آینده پس از برجام نیز باید با هدف بهبود وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم و رشد و توسعه اقتصادی باشد.
در زمینه واردات هم باید سیاست‌گذاری ویژه‌ای انجام شود. ما همیشه با این موضوع مشکل داشته‌ایم که متاسفانه هنوز برخورد ریشه‌ای با آن نشده است. تجربه نشان داده است که کالاهای باکیفیت خارجی همواره مشتریان خاص خود را دارند و در صورت واردات اینگونه کالاها به فروش می‌روند و تولید‌کننده داخلی در این بین متضرر می‌شود. واژه واردات بی‌رویه درباره کالاهای باکیفیت وجود ندارد زیرا این کالاها به فروش می‌روند، اما درباره کالاهای خارجی که از لحاظ کیفیت با کالاهای داخلی برابری می‌کنند، دولت می‌تواند سیاست‌های تعرفه‌ای خاصی را تعریف کند.
وزارت صنعت، معدن و تجارت با هدف حمایت از تولید داخلی و اشتغالزایی و همچنین افزایش رشد اقتصادی باید سیاست‌های تعرفه‌ای ویژه‌ای را برای واردات و صادرات در نظر بگیرد. ضمن اینکه با پرداخت یارانه به تولیدکنندگان و صنعتگران کشور، شرایط را به گونه‌ای فراهم کند که ورود کالاهایی با کیفیت مشابه ایرانی صرفه اقتصادی نداشته باشد.
همچنین در زمینه واردات و صادرات باید سیاست‌گذاری شود و خط قرمز و ممنوعیت نیز در اینجا معنا ندارد زیرا مردم نیاز به استفاده از کالاهای مناسب و باکیفیت دارند و تولید‌کنندگان با فرصت ایجادشده پساتحریم می‌توانند تکنولوژی‌های روز را وارد کرده و کیفیت کالاها و تولیدات خود را افزایش دهند. البته اگرچه بهبود و رونق اقتصادی باید در اولویت برنامه‌ها و هدف‌گذاری‌های دولت آینده قرار بگیرد، اما هدف‌های درنظرگرفته‌شده باید امکان‌پذیر باشد.

همچنین مطالعه کنید:

صادرات نفت ایران به بالاترین رکورد ۶ ساله صعود کرد

به گزارش کسب و کار نیوز ، روزنامه فایننشیال تایمز با استناد به گزارش شرکت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.