صفحه اصلی / افزایش فرصت‌های درآمدزایی از آسمان

افزایش فرصت‌های درآمدزایی از آسمان

مجتبی کاوه
 چرا که ایران برخی ظرفیت‌ها را داراست که چندان جلوی چشم نیست.
به گزارش کسب و کار نیوز، آسمان کشور یکی از این پتانسیل‌های درآمدزاست که ناامنی آسمان برخی کشورهای همسایه و تغییر مسیر سفرهای هوایی به ایران چشم‌ها را به سوی این ظرفیت باز کرد. وقتی هواپیماهای عبوری راه‌شان را به سمت آسمان ایران تغییر دادند با چالشی مواجه شدیم که تاکنون به آن توجه چندانی نداشتیم؛ کریدورهای هوایی کشور محدود بود و عبور از بسیاری نقاط آسمان کشور به دلایل مختلف امکان‌پذیر نبود. حالا بخشی از این مشکل توسط شرکت فرودگاه‌ها وناوبری هوایی کشور مرتفع شده و کارشناسان معتقدند ظرفیت افزایش راه‌های هوایی به چند برابر هم وجود دارد.
مجموع راه‌های هوایی جدید کشور به ۱۵ هزار کیلومتر رسید
رحمت‌ا… مه‌آبادی در آیین افتتاح ۵۲۰۰ کیلومتر راه هوایی جدید در آسمان کشور، اظهار کرد: یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای حمل‌ونقل هوایی اتفاق افتاد که صنعت ناوبری ایران را متحول می‌کند. وی با بیان اینکه فاز اول طرح مدیریت آسمان ایران‌شهر با هدف رقابتی شدن فضای کشور و هاب شدن ایران عملیاتی شد، افزود: با افتتاح ۵۲۰۰ کیلومتر راه هوایی جدید در کشور از این به بعد صد درصد ترافیک هوایی مستقیم هوایی و ۶۰ درصد پروازهای بین‌المللی و عبوری با استفاده از فناوری RNAV1 انجام می‌شود. وی با یادآوری اینکه اواخر سال ۹۴ با افتتاح ۷۸۰۰ راه هوایی جدید در کشور کار شروع شد، تصریح کرد: از آن زمان تا امروز ۲۰۰۰ کیلومتر دیگر راه هوایی ایجاد شد که آن را اعلام نکردیم و امروز نیز ۵۲۰۰ راه هوایی جدید به بهره‌برداری رسید و در مجموع ۱۵ هزار کیلومتر راه هوایی جدید در کشور ایجاد شده است. مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها با اشاره به اینکه فرصت‌هایی رادر این مسیر از دست داده‌ایم و رقبای ایران راه‌های جدید هوایی زیادی را ایجاد کرده‌اند، گفت: با اجرای فاز ۲ و ۳ طرح مدیریت آسمان ایرانشهر ظرفیت‌های بیشتری در کشور ایجاد خواهد شد. مه‌آبادی اظهار کرد: در حوزه ایجاد راه‌های هوایی جدید دیر جنبیدیم و به همین دلیل آمریکایی‌ها رادارهای موبایل را در عراق مستقر کرده‌اند که خدمات را با نرخ پایین ارائه می‌دهد و همین مساله ما را با چالش جدی مواجه کرده است.
درآمد نفت مانع توجه ظرفیت درآمدی دیگر
یک کارشناس هوانوردی معتقد است کاهش درآمدهای نفتی کشور با وجود مضایقی که در منابع و بودجه‌های عمرانی ایجاد کرد چشم ما را به سوی ظرفیت‌های درآمدزایی که تاپیش از این مغفول مانده بود گشود. کاپیتان حسن عبداللهی با بیان اینکه ناامنی آسمان شمال عراق و کشور سوریه و اوکراین مسیرهای هوایی را در سال گذشته به سوی ایران تغییر داد، به «کسب‌وکار» گفت: درآمدی که از افزایش تردد هواپیماهای عبوری نصیب کشور ما شد نشان داد که نسبت به این ظرفیت توجه چندانی نداشتیم و بسیاری از نقاط آسمان کشور با مشکل ممنوعیت‌های عبوری مواجه بودند. وی افزود: به علاوه کریدورهای هوایی کشورمان به اندازه ظرفیت‌های ما توسعه پیدا نکرده بود که این امر به دلیل نداشتن فرودگاه‌های استاندارد در کشور و خروج بسیاری از پروازها از آسمان ایران و هاب شدن ترکیه و امارات و قطر در پروازهای هوایی منطقه اتفاق افتاده بود. این کارشناس افزود: طی ۳ سال اخیر تلاش بسیاری انجام شد و مجموع راه‌های هوایی جدیدی که به بهره‌برداری رسید به ۱۵ هزار کیلومتر رسیده است که از نظر کارشناسی یک دستاورد بزرگ برای هوانوردی کشور است. وی در پایان با بیان اینکه امنیت آسمان ایران فرصت درآمدزایی را کماکان در اختیار بخش ناوبری هوایی کشورمان قرار می‌دهد، تصریح کرد: احداث فرودگاه‌هایی با استاندارد بین‌المللی و تجهیز فرودگاه‌های بزرگ کشور به ادوات و فناوری‌های مدرن نیز مکمل افزایش کریدورهای هوایی است که این مهم نیازمند سرمایه‌گذاری عظیم و تعامل مثبت با جهان است.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.