چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / بکارگیری بهینۀ نیروی‌انسانی بومی سبب رونق بنگاه‌های اقتصادی می‌شود​

بکارگیری بهینۀ نیروی‌انسانی بومی سبب رونق بنگاه‌های اقتصادی می‌شود​

 یکی از نتایج ارتقاء تولید بومی است.
به گزارش کسب و کار نیوز و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بنیاد ملی نخبگان، واثقی با اشاره به اینکه اشتغال پایدار یکی از شاخص‌های توسعه‌یافتگی است، گفت: بکارگیری بهینۀ نیروی‌انسان بومی و رونق بنگاه‌های اقتصادی یکی از نتایج ارتقاء تولید بومی است.
جواد واثقی؛ عضو هیئت‌علمی گروه مهندسی عمران دانشگاه نوشیروانی بابل در گفت‌وگو ، رونق تولید را از ارکان اولیۀ توسعه‌یافتگی اقتصادی دانست و گفت: بکارگیری بهینۀ نیروی‌انسان بومی و در نهایت رونق بنگاه‌های اقتصادی یکی از نتایج ارتقاء تولید بومی است.
وی با بیان اینکه اشتغال پایدار یکی از شاخص‌های توسعه‌یافتگی است، افزود: توسعه در بستر حضور فعال نیروی‌انسانی متخصص، کاربلد و ماهر تحقق می‌یابد بنابراین نمی‌توان بدون ایجاد اشتغال پایدار، توسعه را تعریف کرد.
واثقی اظهار داشت: اشتغال پایدار از عوامل مهم در ایجاد انگیزه اجتماعی برای پیشرفت و توسعه است؛ در این بین اشتغال نخبگانی از اهمیت بیشتری برخوردار است بطوری‌که اگر در جامعه‌، نخبگان و سرآمدان با مشکل اشتغال روبرو باشند، داشته‌ها، دانسته‌ها و پتانسیل کشور در مسیر نادرست قرار می‌گیرند.
عضو هیئت‌علمی دانشگاه نوشیروانی بابل با اشاره به اینکه همۀ اجتماع نخبگانی نباید وارد استخدام شوند، تصریح کرد: حضور فعال این افراد در عرصۀ تولید، زمینه‌ساز تزریق ایده خلاقانه و نوآورانه است و سبب می‌شود محصولاتی باکیفیت و قابل‌رقابت با محصولات مشابه خارجی تولید شوند؛ البته در این بین زیرساخت لازم برای این حضور باید فراهم شود تا صاحبان سرمایه و بنگاه‌داران اقتصادی ظرفیت‌های خود را به این بخش تزریق کند.
استاد برجسته مهندسی عمران در ادامه آمایش سرزمین را یکی از ملزومات توسعه منطقه‌ای دانست و اظهار داشت: موقعیت و مقتضیات هر منطقه‌ای متفاوت است بنابراین بررسی دقیق داشته‌ها و مزیت‌های منحصربفرد هر استان اعم از نیروی‌انسانی متخصص و ماهر، موهبت‌های ذاتی و منابع طبیعی و زیرزمینی و همچنین برنامه‌ریزی برای بکارگیری آنها در راه توسعه استان و منطقه از ملزومات توسعه پایدار است.
واثقی نیروی‌‎انسانی بومی را مهمترین رکن توسعه استان دانست و با اشاره به لزوم نگه‌داشت آن در چرخۀ پیشرفت منطقه‌ای، گفت: یکی از مشکلات امروز استان‌ها، عدم‌وجود زیرساخت لازم برای بکارگیری توان و پتانسیل نیروی‌انسانی است که همین عامل زمینه‌ساز مهاجرت نخبگانی از شهرهای کوچک به سمت مرکز کشور شده است. 
وی افزود: این مهاجرت هم برای خود فرد و هم برای منطقه آسیب‌های بسیاری دارد که از آن جمله می‌توان به عدم‌توسعه متوازن و پایدار کشور و همچنین عقب‌ماندگی شهرستان‌ها از روند حرکتی کشور اشاره کرد. از سوی دیگر فرد مهاجر نیز به دلیل آشنانبودن با فرهنگ شهر  و تداخل فرهنگی با جامعه مقصد، دوری از خانواده و قرار گرفتن در مناسبات اجتماعی جدید، دچار آسیب‌های جدی خواهد شد.
عضو هیئت‌علمی دانشگاه نوشیروانی بابل، گسترش تعاملات بین‌دستگاهی را یکی از راه‌های حمایت از اجتماع نخبگان بومی برشمرد و با اشاره به لزوم اصلاح مقررات اداری درون‌استانی، گفت: این تعاملات می‌تواند امکانات و ابزار موجود در استان را برای حمایت از سرآمدان و مستعدان‌برتر بسیج کرده و زمینه‌ساز ماندگاری آنان شود.

همچنین مطالعه کنید:

تخلیه‌ و بارگیری ۱۷.۵ میلیون تن کالا در بنادر/ رشد ۹ درصدی عملیات کانتینری

به گزارش کسب و کار نیوز ، براساس اعلام سازمان بنادر و دریانوردی؛ میزان تخلیه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.