صفحه اصلی / معاون حوزه هنری گیلان: حفظ زبان مادری ضروری است

معاون حوزه هنری گیلان: حفظ زبان مادری ضروری است

محمد پرحلم پیش از خطبه های این هفته نماز جمعه رشت در جمع نمازگزاران در مصلی امام خمینی افزود: بخشی زیادی از هویت هر انسان به زبانش وابسته است و حفظ آن ضروریست.
وی اظهار کرد: فرزندان گیلانی که قادر به سخن گفتن به زبان مادری شان نیستند، بخشی از هویت خود را از دست داده اند.
پرحلم در ادامه با تشریح فعالیت های حوزه هنری استان گیلان بیان داشت: حوزه هنری یک نهاد عمومی بین دولتی ، متولی فرهنگ و هنر انقلاب در سطح کشور است و عمده ترین تولیدات و برنامه های این نهاد نیز در همین راستا انجام می گیرد.
پرحلم خاطر نشان کرد: حوزه هنری استان گیلان از اواخر دهه ۸۰ از برنامه محوری وارد تولید محوری شد که در این چند سال بیش از ۳۰۰ اثر در زمینه کتاب و محصولات فرهنگی تولید شده است.
وی اظهار داشت: عمده فعالیت های حوزه هنری گیلان در زمینه گیلان شناسی بویژه زبان های محلی شامل گیلکی، تالشی و تاتی است که در این راستا چند فرهنگ لغت به زبان های مختلف منتشر کرده ایم.
وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به پروژه مربوط به دانشنامه فرهنگ بیان کرد: تاکنون ۶۳ عنوان کتاب با موضوع گیلان مستقل منتشر کرده ایم که زبان گیلکی، سیرمذهب در گیلان، تاریخ گیلان پیش از اسلام و پس از اسلام، نقاشی های دیواری بقاع متبرکه، کشت برنج، شیلات و ماهیگیری و تعزیه در گیلان از جمله این کتاب هاست.
فرمانده مرکز آموزش تخصص های دریایی باقرالعلوم استان گیلان نیز در پیش از خطبه های این هفته نماز جمعه رشت به مناسبت فرارسیدن روز ارتش جمهوری اسلامی و نیروی زمینی گفت: ارتش جمهوری اسلامی ایران در ۲۹ فروردین ۵۷ با فرمان تاریخی حضرت امام راحل شروع به کار کرد.
ناخدایکم احمدرضا شهیدی افزود: ۲۹ فروردین روز حیات دوباره ارتش و سالروز اعتماد تاریخ ساز امام راحل به این نیروی عظیم انقلاب اسلامی ، یادآور تجدید میثاق با غیورمردانی است که در راه آرمان های انقلاب اسلامی قدم برداشتند.
وی با اشاره به فعالیت های ارتش جمهوری اسلامی اظهار داشت: به دنبال هجوم ارتش بعث عراق در خاک جمهوری اسلامی ایران ، غیورمردان ارتش کفرستیز اسلام بار دیگر مسئولیت حراست از انقلاب اسلامی را پذیرفتند و مردانه قیام کردند.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.