داوود کشاورزیان ظهر پنج شنبه در حاشیه بازدید پروژه تعریض گردنه اسدآباد در جمع خبرنگاران اظهار داشت: با توجه به حجم راههای کشور، اگر استان همدان را ٢.۵ درصد کل کشور احتساب کنیم، باید سالیانه ٧٠ تا ٨٠ میلیارد تومان اعتبار در زمینه نگهداری راههای فرعی و غیرشریانی به این استان اختصاص یابد اما اعتبار تخصیص یافته حداکثر در حد ٢٠ درصد این میزان است که صرف حقوق و امور جاری شده و اعتباری برای نگهداری راهها نمیماند.
وی با بیان اینکه پیشنهاداتی به مجلس و دولت در رابطه با نگهداری راههای فرعی و غیرشریانی ارائه شده است، عنوان کرد: تعریف منابع پایدار برای نگهداری راهها یکی از این پیشنهادات و بهترین راهکار پرداخت عوارض سوخت توسط خودروها متناسب با سوخت مصرفی بود.
معاون وزیر راه اضافه کرد: پرداخت عوارض سوخت میتواند ۵ هزار میلیارد تومان اعتبار پایدار برای کشور درزمینه نگهداری راهها تأمین کند و اجازه میدهد تمام راههای اصلی، فرعی و روستایی را به نحو مطلوب نگهداری کنیم.
کشاورزیان با اشاره به اینکه پروژههای نگهداری راهها در کل کشور گسترده است، عنوان کرد: نگهداری راهها به اشتغال، تردد و ارتقای ایمنی راهها کمک میکند.
وی اولویت سازمان راهداری کشور را ارتقای ایمنی عنوان و بیان کرد: باید با منابع محدود خود برای ایمنی راهها برنامه ارائه کنیم.
کشاورزیان بابیان اینکه نوسازی ناوگان راهداری و خرید ماشینآلات از جمله برنامههای سال ۹۶ است، گفت: در صورت محقق شدن این برنامه استان همدان نیز از این امر بهرهمند خواهد شد.
معاون وزیر راه تاکید کرد: اعتبار نگهداری راههای شریانی از محل منابع ملی و راههای غیرشریانی، فرعی و روستایی از محل منابع استانی تأمین میشود.
وی ادامه داد: متأسفانه در سالهای گذشته منابع استانی ضعیف بوده و اعتبار کافی برای نگهداری راههای فرعی اختصاص نیافته است.
کشاورزیان عنوان کرد: وزارت راه و شهرسازی اعتبار مستقل و قابل توجهی برای نگهداری راههای فرعی ندارد اما با توجه به وضعیت راهها در حد امکان تلاش میکنیم وضعیت را حفظ کنیم تا شرایط بهبود یابد.