صفحه اصلی / روحیه استخدام شدن را کنار بگذاریم

روحیه استخدام شدن را کنار بگذاریم

محمد جوادی قاضیانی
استارت‌آپ «جوملک» برمبنای دانش و تجربه تیمی جوان و پرانگیزه گام در بازار مسکن نهاده است؛ مجموعه‌ای سرشار از ایده‌های نوین برای بهبود عملکرد بازیگران بازار و کمک و خدمت‌رسانی به ذی‌نفعان آن (آژانس‌ها، مشاوران املاک، جویندگان و سرمایه‌گذاران) که در گام اول با معرفی «سامانه یکپارچه جوملک» به ارائه سرویس‌های «سفارش ملک» و در ادامه آن «سپارش ملک»، پرداخته است. 
فرشید ایلاتی، فارغ‌التحصیل مهندسی مدیریت پروژه و موسس این استارت‌آپ در گفتگو با «کسب‌وکار» به تشریح خدمات جوملک پرداخت.
جوملک چه خدماتی را به مشتریان خود ارائه می‌دهد و چه مزیتی را نسبت به شیوه‌های سنتی برای مردم فراهم کرده است؟
 «جوینده به یابنده وصل است» این جمله شعار جوملک است. جوملک درواقع یک واسط کاربری بین جویندگان املاک و صاحبان آن است. شما از طریق سایت(www. joomelk. ir)یا از طریق ربات تلگرامی (joomelk_bot@) وارد سیستم جوملک می‌شوید و نیازتان را ثبت و آن را تشریح می‌کنید که مثلا این مقدار پول دارم و به این متراژ با این تعداد خواب و در فلان منطقه با فلان ویژگی‌ها نیاز دارم (چه برای خرید یا اجاره)، ما درخواست شما را ثبت سفارش می‌کنیم و با توجه به سفارش شما این درخواست را برای مشاوران همان منطقه‌ای که مدنظر شماست، توزیع می‌کنیم و وقتی سفارش مدنظر شما پیدا شد، مشاوران با شما تماس می‌گیرند. یک مزیتی که جوملک دارد این است که شما به آگهی‌های خوبی که در سایت‌های مختلف ممکن است وجود نداشته باشند از طریق مشاوران محلی دسترسی پیدا می‌کنید. همین طور فضای رقابتی را که جوملک ایجاد می‌کند منجر به ارائه پیشنهاد‌های بهتر و با کیفیت بالاتر و برحسب نیاز مشتری می‌شود و بسیار به نفع مشتریان است. ما در سایت‌مان بخش سپارش ملک هم داریم که به این شکل است که صاحبان املاک ملک خود را به ما می‌سپارند و ما آن ملک را به یک سری مشاوران و بنگاه‌های معاملات املاک متناسب با آن می‌سپاریم. در آینده بخش‌های سپارش و سفارش ملک مطمئنا سرویس‌های خوبی را به همدیگر ارائه خواهند داد و هم‌افزایی خوبی را به وجود می‌آورند. 
قبل از جوملک به چه فعالیت‌هایی مشغول بودید؟ و اینکه آیا سوابق کاری گذشته شما در تاسیس جوملک موثر بود؟
اگر بخواهم به‌طور خلاصه به سوابق کاری‌ام اشاره کنم، می‌توانم بگویم که به‌عنوان کارشناس اقتصاد مسکن در مرکز مطالعات تکنولوژی دانشگاه علم و صنعت حضور داشتم و در پروژه‌های مختلف بازار مسکن هم تجربیاتی داشته‌ام. به‌طور مثال مشارکت‌هایی در پروژه‌هایی مثل سامانه املاک و مستغلات کشور یا به‌طور عامیانه سامانه کد رهگیری در فاز طراحی و مدل کسب وکار یا یک پروژه‌ای هم به نام شهام داشتیم و با توجه به فعالیت‌های‌مان در این حوزه و آشنایی‌ای که نسبت به حوزه املاک داشتیم جوملک را حدودا چند ماه است که استارت زده‌ایم. 
چه نیازی در بازار معاملات املاک کشور احساس می‌شد که شما را راغب به تاسیس جوملک کرد؟
همانطور که اشاره کردم کسب و کار من در حوزه مسکن و اقتصاد مسکن بود و به همین دلیل، فضاها، نیازها و گپ‌هایی که در این حوزه وجود داشت و موضوعاتی را که می‌توانست به این بازار کمک کند را کاملا می‌شناختم و از طرف دیگر کمی با توجه به آن فضای کارمندی‌ای که داشتیم و اینکه احساس می‌کردیم می‌توانیم کاری را در خارج از آن فضا انجام بدهیم و همین طور نیاز‌هایی که در این زمینه وجود داشت باعث شد که به فکر استارت‌آپی در این حوزه بیفتیم. نیاز مهمی که ما را به تاسیس جوملک هدایت کرد زمان‌بر بودن پروسه جستجو بود که جوملک تا حدی که امکان دارد این پروسه را کاهش می‌دهد. 
برای شروع به سرمایه زیادی نیاز داشتید؟
خیر، ما کار را با هزینه حداقلی و به اصطلاح استارت‌آپی شروع کردیم و حتی در اوایل کار مراجعه حضوری هم نداشتیم و به صورت تلفنی و با حداقل هزینه استارت کار را زدیم. زمانی که همکاری‌مان را با حدود۳۰۰ مشاور شروع کردیم و کارمان را تا یک حد اولیه‌ای پیش بردیم آن را را به یک سرمایه‌گذار معرفی کردیم و توانستیم افراد بیشتر و بازاریابانی را استخدام کنیم و کارمان را گسترش دهیم. ولی برای توسعه آن این برنامه را داریم که وارد فاز تبلیغات شویم و مردم با سیستم ما آشنا‌تر شوند و بتوانیم مشاوران بیشتری را استخدام کنیم که این مهم به سرمایه زیادی نیاز دارد. ما در حال حاضر به یک ثباتی رسیده‌ایم و تمرکزمان را برای آینده بیشتر بر ارتقای کیفیت و توسعه روزافزون قرار خواهیم داد. 
مطمئنا پیدا کردن سرمایه‌گذار کار دشوار و طاقت فرسایی است. شما در این زمینه چه پروسه‌ای را طی کردید؟
در اوایل کار ما مهره‌های اصلی این بازار را می‌شناختیم و با آنها وارد مذاکره شدیم اما با توجه به فضای سنتی حاکم بر سیستم املاک کشور خیلی از ما استقبال نشد و برای سرمایه‌گذاران بخش املاک کشور خیلی پول در آوردن از استارت‌آپ ملموس نبود و نتوانستیم از آنها حمایت بگیریم. ولی در ادامه در الکامپ استارت‌آپ‌مان را به یک سرمایه‌گذار معرفی کردیم و توانستیم سرمایه‌گذار پیدا کنیم و کارمان را به شکل گسترده‌تری ادامه دهیم. 
عملیات سفارش مشتری زمان‌بر است؟
دو حالت وجود دارد: یکی اینکه همان لحظه فایلی با همان مشخصاتی که شما می‌خواهید وجود دارد که در همان زمان این فایل‌ها به شما معرفی می‌شوند. حالت دوم این است که فایلی با آن مشخصات وجود ندارد که در این صورت سفارش شما به صورت رزرو درمی‌آید و اگر فایلی با این مشخصات ثبت شود قبل از آگهی شدن برای دیگران، این فایل به شما پیشنهاد می‌شود. 
مشاوران املاک به چه شکلی با شما وارد همکاری می‌شوند؟
ثبت‌نام آن آزاد است و همین الان مشاوران املاک می‌توانند در جوملک ثبت‌نام کنند. البته ما سعی کردیم که با اتحادیه هماهنگی داشته باشیم و مشاوران املاک مجاز را وارد سیستم‌مان کنیم. 
جستجوی املاک را فقط از طریق مشاوران املاک انجام می‌دهید؟
ما درخواست مشتری را به شکل مستقیم به مشاور املاک می‌دهیم و مشاور به معنای واقعی به مشتری هم خدمات مشاوره‌ای و هم درباره ملک خدمات را ارائه دهد. البته این نکته را هم بگویم که طی بررسی ما در کشور‌های دیگر به این نتیجه رسیدیم که به‌طور کامل نمی‌توان مشاوران املاک را حذف کرد و آنها نقشی انکارنشدنی در بازار املاک دارند. 
مدل‌های در آمدی شما به چه شکلی است؟ 
در حال حاضر مدل درآمدی را که ما در نظر گرفته‌ایم به صورت حق اشتراک است یعنی مشاور املاکی که وارد همکاری با ما می‌شود به صورت ماهیانه حق اشتراکی را پرداخت می‌کند. البته جوملک برای مردم رایگان است. 
 به این نکته هم اشاره کنم که به دلیل اینکه فضای ما استارت‌آپی است و با توجه به ظرفیت‌هایی که در این حوزه وجود دارد ما به مدل‌های درآمدی دیگری هم فکر کردیم که هنوز کامل  نشده‌اند. 
بازاریابی و تبلیغات‌تان را به چه شکلی انجام می‌دهید؟
ما تا الان تبلیغات به آن شکل نداشتیم و بیشتر در تلگرام و اینستاگرام به معرفی جوملک و خدماتش می‌پرداختیم که تا حدودی هم جواب گرفتیم. البته جدای بحث مدل تبلیغاتی این را بگویم که ما سیتم‌مان یک پارچه است و فرقی نمی‌کند که از اپلیکیشن، تلگرام یا سایت سفارش ثبت شود و در هر صورت سفارش در همه ابزار‌های ارتباطی ما ثبت می‌شود. اپلیکیشن جوملک هم به زودی معرفی خواهد شد. 
چه ایده‌هایی برای توسعه جوملک دارید؟
یک ایده دیگری که برای جوملک داریم این خواهد بود که مشاوران خرید و فروش را به‌عنوان وکیل به مشتری معرفی کنیم و مشتریان بتوانند کار خرید و فروش خود را به این وکلا بسپارند و بتوانند در مرحله انتخاب، گزینه بهتری را با زحمت کمتری انتخاب کنند و کلی ایده دیگر که در حال برنامه‌ریزی برای ارائه به موقع آنها هستیم. 
نمونه مشابه خارجی هم برای جوملک وجود دارد؟
مشابه به این شکل که مشتری را به مشاوران املاک وصل کند و این جزئیات را داشته باشد، خیر وجود ندارد. 
چه برنامه‌هایی برای آینده و توسعه جوملک دارید؟
با توجه به اینکه کار ما کار راحتی است و خرید و فروش ملک در همه نقاط دنیا انجام می‌شود ما برنامه‌هایی را برای ورود به بازار‌های منطقه داریم و به آن فکر کرده‌ایم. حتی برای این کار با تعدادی از بنگاه‌های املاک بین‌المللی صحبت کرده‌ایم. ولی به نظرم الان وقتش نیست و کمی زود  است. 
برای رفع مشکل بیکاری و رشد تولید و اشتغال چه راهکاری دارید؟
ما الان یک درصد بالایی جوان تحصیلکرده داریم که بیشتر آنها تمایل به استخدام در جایی را دارند. ما باید این روحیه را بشکنیم و جوانان را ترغیب به کار آفرینی در حوزه تخصصی خودشان بکنیم و دولت هم باید خدماتی را نه به شکل مالی بلکه به صورت مشاوره‌ای ارائه دهد تا این نوع کسب و کار‌ها گسترش یابند. البته باید در ذهن جوانان این موضوع هم جا بیفتد که ممکن است استارت‌آپ‌شان با شکست روبه‌رو شود اما نباید از این شکست‌ها ناامید شوند و فقط از آنها درس بگیرند و در تجربه‌های بعدی آنها را اعمال کنند. 
پس اگر واقع‌بینی با امید همراه شود و انتهای ذهن‌مان هم احتمال شکست را در نظر بگیریم، ما می‌توانیم بخش بزرگی از مشکل اشتغال جوانان را به وسیله خودشان حل کنیم. 

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.