صفحه اصلی / نفت ذخیره شده در نفتکش ها به ۵۲ میلیون بشکه کاهش یافت

نفت ذخیره شده در نفتکش ها به ۵۲ میلیون بشکه کاهش یافت

خبر داد و اعلام کرد، شواهد نشان می دهد توافق کاهش تولید اوپک و غیراوپک در کاهش میزان نفت مازاد در بازارها تاثیر گذار بوده است.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، روزنامه یاد شده نوشت؛ برای تاجرانی که تلاش می کنند کشف کنند آیا کاهش تولید اوپک بالاخره مازاد عرضه نفت در بازارها را کاهش می دهد یا نه، ممکن است پاسخ در دریا باشد.
اطلاعاتی که فایننشال تایمز به آن دسترسی پیدا کرده است نشان می دهد نفت خامی که از طریق اقیانوس ها جابجا و یا در نفتکش های بزرگ ذخیره می شود از ابتدای سال ۲۰۱۷ تاکنون به میزان ۱۶ درصد کاهش یافته است. این امر نشان می دهد عرضه نفت می تواند سریع تر از آنچه بسیاری در بازار انتظار دارند، کاهش یابد.
ورتکسا (Vortexa)، شرکت نوپای رصد نفتی که توسط رئیس پیشین بخش فناوری های تجاری شرکت بریتیش پترولیوم انگلیس که از مدیران شرکت هلدینگ خدمات مالی و بانکی جی پی مورگان آمریکا نیز بوده، تاسیس شده است، گفت: تاثیر گذار بودن برنامه کاهش تولید اوپک که با حمایت تولیدکنندگان بزرگی مانند روسیه همراه شد، با افزایش تولید نفت در آمریکا مورد تردید قرار گرفته است.
«فابیو کوهن» مدیرعامل و از موسسان ورتکسا که برنامه فناوری تجاری بریتیش پترولیوم را تا سال ۲۰۱۵ اجرا کرده است، گفت: ما بر این باوریم که نفت جابجا شده و ذخیره شده در دریا از نخستین شواهدی است که نشان می دهد برنامه کاهش عرضه (اوپک و غیراوپک) تاثیر زیادی داشته است.
سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در نشست رسمی دهم آذرماه ۱۳۹۵ خود در وین، برای نخستین بار از سال ۲۰۰۸ میلادی با کاهش تولید موافقت کرد تا با کاهش مازاد عرضه نفت در بازارها، به بالا رفتن سطح قیمت ها کمک کند.
براساس این توافق، مقرر شد اوپک یک میلیون و ٢۰۰ هزار بشکه در روز از سطح تولید خود بکاهد.
ایران، الجزایر، آنگولا، اکوادور، گابن، عراق، کویت، لیبی، نیجریه، قطر، عربستان، امارات و ونزوئلا اعضای اوپک به شمار می روند.
ایران، نیجریه و لیبی از برنامه کاهش تولید اوپک مستثنی شده اند.
اوپک همچنین موفق شد بیستم آذرماه ۱۳۹۵، تولیدکنندگان نفت غیراوپک شامل روسیه، قزاقستان، گینه، جمهوری آذربایجان، سودان، مالزی، عمان، بولیوی، مکزیک، بحرین و برونئی را با خود همراه سازد.
این تولیدکنندگان نیز در مجموع با کاهش ۶۰۰ هزار بشکه در روز از تولید نفت خود موافقت کردند.
اوپک هنوز در مورد تمدید توافق کاهش تولید تصمیم نگرفته است.
ورتکسا اعلام کرد که اطلاعاتش نشان می دهد در تاریخ سوم آوریل (۱۴ فروردین) بالغ بر ۷۵۹.۶ میلیون بشکه نفت خام از مسیرهای آبی از سوی تولیدکنندگان به سمت پالایشگاه ها یا انبارها جابجا شده در حالی که ۵۲ میلیون بشکه نفت نیز روی دریا و در نفتکش های بزرگ به صورت ذخیره نگهداری می شده است.
این در حالی است که در تاریخ اول ژانویه (دی ماه ۹۵) ۸۹۹.۴ میلیون بشکه نفت از مسیرهای آبی جابجا شده بود و ۷۸.۴ میلیون بشکه نفت نیز روی دریا و در نفتکش های بزرگ ذخیره شده بود.
آمار نفت جابجا شده در تاریخ سوم آوریل در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۱۶ نیز ۱۷ درصد کاهش یپدا کرده است و نشان می دهد کاهش عرضه بیشتر از صرفا یک کاهش فصلی است هر چند برخی پالایشگاه ها در فصل بهار به تعمیر و نگهداری مشغول می شوند.
مطابق تعریف ورتکسا، هر نفتکش پُری که به مدت هفت روز یا بیشتر حرکت نکند، یک انبار شناور محسوب می شود.
اگر چه تمامی نفت تولید شده در جهان که حدود ۹۸ میلیون بشکه در روز است از مسیرهای آبی جابجا نمی شود و یا تنها در نفتکش های روی آب ذخیره نمی شود، اما بخش عمده آن از طریق دریاها جابجا می شود و یا روی آب ذخیره می گردد.
اگر چه توافق کاهش تولیدی که نوامبر گذشته (آبان – آذر ۹۵) مورد موافقت قرار گرفت تنها ۱.۸ میلیون بشکه در روز یا حدود ۲ درصد عرضه جهانی نفت است، تولیدکنندگانی که این توافق را امضا کرده اند از بزرگ ترین صادرکنندگان جهان هستند که بیشتر نفت خود را از طریق دریا جابجا می کنند.
عربستان سعودی که بزرگ ترین تولیدکننده نفت اوپک است، تقریبا سه چهارم تولید روزانه ۱۰ میلیون بشکه ای خود را با نفتکش جابجا می کند.
کوهن گفت: سطح موجودی انبارها در آمریکا در حال افزایش است اما در سایر نقاط جهان وضع چنین نیست. آمریکا به دلیل مقدار نفتی که در این کشور تولید می شود وضعیتی متفاوت با بقیه جهان دارد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.