صفحه اصلی / ذخیره حدود ۸۹ درصدی آب پشت سدهای مازندران

ذخیره حدود ۸۹ درصدی آب پشت سدهای مازندران

که به نسبت ظرفیت ۳۲۵میلیون مترمکعبی آن ، حدود ۸۹ درصد آبگیری شده است.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا, ابراهیم یخکشی افزود: این مقدار آب ذخیره شده پشت سدهای مازندران نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۰میلیون مترمکعب بیشتر است.
وی با بیان اینکه هنوز فرصت افزایش ذخیره آب پشت سدها وجود دارد، بیان داشت: در حال حاضر زمین های کشاورزی از آب های بهنگام بارندگی و آورد رودخانه ها استفاده می کنند.
مازندران ۴۶۰ هزار هکتار زمین کشاورزی دارد و سالانه شش میلیون تن محصول از ان برداشت می شود. ۲۰ درصد از آب کشاورزی استان از طریق سدها و اب بندان ها و مابقی از آبهای سطحی و زیر زمینی تامین می شود.
در حال حاضر مازندران دارای ۲سد بزرگ شهید رجایی و البرز و هشت سد کوچک با ظرفیت ۳۲۵میلیون متر مکعب است.
همچنین استان مازندران ۸۰۰ قطعه آببندان با ظرفیت حدود ۳۷۰ میلیون متر مکعب دارد که نقش مهمی در تامین آب زمین های کشاورزی و پرورش ماهی دارد.
**آغاز نوبت بندی آب رودخانه هراز برای ۱۱۰هزار هکتار از زمین های کشاورزی دشت هراز
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای مازندران با بیان اینکه تامین آب زمین های شالیزاری از مهمترین برنامه های شرکت در استان است، گفت: به همین منظور نوبت بندی آب رودخانه هراز برای زمین های کشاورزی پائین دست این رودخانه از ابتدای سال جاری آغاز شده است.
یخکشی به وجود ۱۱۰هزار هکتار زمین های شالیزاری در دشت هراز اشاره کرد و گفت: متوسط آورد سالانه رودخانه هراز حدود ۷۰۰میلیون متر مکعب است که آب این رودخانه از طریق ۲کانال شرقی و غربی هزار سنگر آمل بر اساس نوبت بندی توزیع می شود.
مازندران ۲۳۰هزار هکتار زمین های شالیزاری دارد که حدود نیمی از این زمین ها در منطقه دشت هراز شامل شهرستان های آمل، بابل ،محمودآباد، فریدونکنار و بابلسر واقع است.
**زمستان کم بارش سال ۹۵ در مازندران
بر اساس گزارش هواشناسی مازندران ،متوسط بارش فصل زمستان سال ۹۵ استان ،حدود ۱۳۰ میلی‌متر بوده است که این میزان بارش نسبت به میانگین بلندمدت حدود ۳۰ درصد و نسبت به فصل زمستان سال گذشته ۳۳ درصد کاهش داشته است.
بنابراین گزارش در این مدت از ۱۵ ایستگاه هواشناسی سینوپتیک استان، تنها در ۲ایستگاه سیاه‌بیشه و بلده به‌ترتیب حدود ۲۹ و یک درصد افزایش بارش رخ داده و بیشترین کاهش از رامسر۴۷، کیاسر ۴۴ و بندر امیرآباد ۴۲ درصد بوده است.
هواشناسی مازندران بارندگی سال ۹۵ مازندران را حدود ۷۱۱ میلی‏‌متر اعلام کرد که این آمار در مقایسه با دوره بلندمدت حدود ۴ درصد افزایش و نسبت به مدت مشابه سال ماقبل حدود ۲درصد کاهش داشت.
بر اساس آمارهای رسمی، توان بالقوه آب مازندران در حد ۶ میلیارد و ‎ 600میلیون مترمکعب است که از این مقدار چهار میلیارد و ‎ 900میلیون مترمکعب آب های سطحی و بقیه آب های زیرزمینی است .
به طور میانگین سالانه حدود یک میلیارد و ‎ 550میلیون مترمکعب آب در بخش آب های سطحی و یک میلیارد و ‎ 350میلیون مترمکعب در بخش آب زیرزمینی در مازندران بهره برداری می شود و بقیه آب سطحی طی سال به صورت هرز به دریا می ریزد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.