صفحه اصلی / افزایش ۳۰درصدی جمع آوری نمونه های زیستی در انتظار بودجه

افزایش ۳۰درصدی جمع آوری نمونه های زیستی در انتظار بودجه

 سالانه بین ۲۵ تا ۳۰ درصد افزایش خواهد یافت وسالانه حدود ۷ تا ۹ هزار نمونه زیستی به تعداد نمونه های موجود افزوده می شود.
به گزارش کسب و کار نیوز و به نقل از مهر، نامگذاری روز ۱۵ فروردین بعنوان « روز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی » یکی از موضوعات ماده واحده تعیین مناسبت های تقویم رسمی سال ۱۳۹۴ است که در جلسه ۷۵۱ شهریور سال ۱۳۹۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید.
دکتر سید ابوالحسن شاهزاده فاضلی، تعداد فعلی نمونه های زیستی جمع آوری شده اعم از گیاهی، میکروارگانیسم ها، انسانی و جانوری ، مولکولی را بیش از ۳۰ هزار نمونه اعلام کرد و افزود: هرچند برای جمع آوری و شناسایی تعداد بیشتر نمونه های زیستی برنامه مشخص داریم اما بودجه کافی در اختیار این مرکز قرار نمی گیرد تا این کار ارزشمند به صورت منظم و مناسب به پیش برود.
وی با اشاره به اینکه بودجه ای که در اختیار این مرکز قرار می گیرد کمتر از بودجه یک بانک ژنتیکی گیاهی در کشورهای اروپایی است، گفت: این مرکز علاوه بر حوزه گیاهی در زمینه های میکروارگانیسم ها، انسانی و جانوری، مولکولی فعالیت می کند لذا بودجه مرکز حداقل یاید به دو تا سه برابر بودجه فعلی، افزایش یاید.
فاصلی، مرکز ذخایر ژنتیکی و زیستی را یک مرکز ملی اعلام کرد و گفت: هرچه این مرکز مجهزتر و کامل تر باشد، بهره برداری محققان و پژوهشگران از آن بیشتر خواهد بود.
رئیس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران گفت: جهاد دانشگاهی متولی راه اندازی این مرکز بوده و در حد توان از این مرکز حمایت می کند، دولت باید برای جمع آوری و شناسنایی ذخایر ژنتیکی و زیستی بودجه مناسب اختصاص دهد. 
وی ادامه داد: جمع آوری، نگهداری، تولید، تکثیر و کشت نمونه های ژنتیکی و زیستی نیاز به هزینه های فراوانی دارد که دولت باید حمایت مناسب تری در این زمینه به عمل آورد. 
** تولید رده های سلولی برخی حیوانات بومی در معرض خطر انقرض 
وی به تولید رده های سلولی برخی از حیوانات بومی در معرض خطر اشاره کرد و گفت: اسبچه خزری، گاوسیستانی و گلپایگانی و بز مرخز از جمله حیوانات بومی در معرض خطر انقراض هستند که رده های سلولی آنها تولید شده است.
فاضلی با اشاره به اینکه تولید رده های سلولی این حیوانات بومی قابل تکثیر هستند، اظهار کرد که در این مرکز تولید رده های سلولی را انجام می شود و شیبه سازی این حیوانات باید در پژوهشگاه ها و مراکز تحقیقاتی انجام شود.
وی ادامه داد: وظیفه بانک های ژنتیکی و زیستی تهیه نمونه های مورد مرکز تحقیقاتی، دانشگاهی و دانش بنیان است و این نمونه ها باید شناسامه دار و استاندارد باشند که ما در این راستا گام برمی داریم.
فاضلی این مرکز را یک مجموعه منحصر به فرد در بین مراکز ژنتیکی و زیستی دنیا اعلام کرد و گفت: مراکزی که در خصوص تنوع موجودات زنده اعم از انسانی، جانوری، گیاهی، میکروبی و میکروارگانیسم ها فعالیت می کنند در دنیا محدود و شاید به حدود پنج یا شش مرکز برسند.
رئیس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران گفت: بقیه بانک ها تک موضوعی هستند به این معنی که فقط در حوزه گیاهی یا میکروبی یا جانوری فعالیت دارند و حتی درحوزه میکروبی فقط دارای بانک قارچ، ریزجلبرگ یا مخمر هستند.
** پیگیری برای تبدیل شدن روز ذخایر ژنتیکی و زیستی به روز جهانی همچنان ادامه دارد
وی ادامه داد: پیگیری برای تبدیل روز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی به روز جهانی همچنان ادامه دارد. هرچند در روز ۲۲ ماه مه مصادف با ۲ خرداد روز جهانی تنوع زیستی نامگذاری شده است اما پیگیر روز جهانی ذخایر ژنتیکی و زیستی با عنوان مناسب از یونسکو ( سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی سازمان ملل متحد) هستیم.
فاضلی با اشاره به اینکه اهمیت این کار کمتر در رسانه های داخلی پرداخته می شود، تاکید کرد که رسانه های داخلی برای آشنایی مردم باید به این موضوع مهم بیشتر بپردازند تا انتظار داشته باشیم در سطح بین الملل هم به آن توجه کافی شود.
وی ادامه داد که کار فرهنگی مناسب درسطح بین المللی در این زمینه باید انجام شود تا مشخص شود که ایرانی ها و مسلمانان توجه ویژه ای به حفظ و نگهداری ذخایر ژنتیکی و زیستی دارند.
رئیس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران گفت: این حرکت که از ایران آغاز شده به روز جهانی تبدیل شود و روزی به این عنوان در یونسکو به ثبت برسد برای همه ما بسیار مهم و با اهمیت خواهد بود.

همچنین مطالعه کنید:

وصول ١١٠ هزار میلیارد تومان از ابربدهکاران مالیاتی

به گزارش کسب و کار نیوز ، احسان خاندوزی وزیر اقتصاد در جمع خبرنگاران گفت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.