صفحه اصلی / رسالت سنگین زن در مدیریت فرهنگی خانه است

رسالت سنگین زن در مدیریت فرهنگی خانه است

در خانه بدانیم تا انسان صالح به عنوان بزرگترین ظرفیت سازنده جامعه در همین خانه ها تربیت شود
به گزارش کسب و کار نیوز و به نقل از ایرنا، طهورا نوروزی روز دوشنبه با اشاره به سخنان اخیر رهبر معظم انقلاب در دیدار با مداحان مبنی بر جایگاه والای زنان در خانه داری به خبرنگار معارف ایرنا گفت:‌ اگر بخواهیم نسل جوان به مقوله خانه داری نگاهی ارزشمند داشته باشند، باید نگاهمان را تغییر دهیم.
وی افزود: تغییر نگاه در این زمینه منوط است به این که خانه داری و مادری را فقط در سامان ‌دادن ظاهری خانه ندانیم و تکریم خانه داری به این نیست که یک زن کدبانو در خانه حضور داشته باشد. بلکه خانواده مداری باید اولویت باشد. 
این کارشناس ارشد فقه و حقوق اسلامی اضافه کرد: این که یک مادر به خوبی امور خانه را مثل آشپزی و نظافت انجام دهد، تکریم خانه داری نیست، اما اگر یک زن، اندیشه و تفکر خود را به خوبی و درستی برای تربیت فرزندانش به کار گیرد این یک‌ اصل است. 
وی افزود: نگاه دینی اینگونه است و اگر با این رویکرد بگوییم اولویت نقش مادری و همسری است، این به آن مفهوم نیست که زن ‌در خانه بنشیند تا قورمه سبزی اش بیشتر جا بیفتد یا ظاهر کاشانه اش نظیف تر باشد، بلکه هدف والاتر و مهم تر، محور قرار دادن خانه به دلیل مسئولیت خطیری است که خدا به لحاظ طبیعت و فطرت در فرایند تربیت بر دوش مادر گذاشته است.
این مدرس کرسی های آزاداندیشی دانشگاه ها اضافه کرد: خانه محوری، استفاده از ظرفیت نرم مادر در پرورش و تربیت فرزند است و این نگاه یعنی تکریم نقش مادری و خانه داری و آن چیزی که در نگاه دینی روی آن تاکید فراوانی شده همین موضوع است ولی ما تفسیر اشتباه می کنیم.
وی این تغییر نگاه را باعث تغییر در دیدگاه جوانان دانست و گفت: در چنین زمانی است که یک‌ زن با تشکیل خانواده، رسالت اصلی خود را به خوبی می شناسد و برای آن تلاش می کند ولی ما می بینیم امروز یک دختر جوان برای ازدواج مهارت های زنانه را به خوبی فرامی گیرد اما حراست از کیان خانواده و تربیت نسل صالح که مهمترین هدف تشکیل خانواده است را کجا باید بیاموزد؟ 
نوروزی، پررنگ شدن تکریم نقش خانه داری زنان را در این راستا ارزیابی کرد و گفت:‌ بسیاری از مادران به صورت تمام وقت در خدمت خانواده هستند و بهترین خدمات را به فرزندان می دهند اما در عرصه فکر و نظر و تزریق اندیشه به فرزندانشان ناکام هستند. چون فرزندان الگوی خود را در داخل نهاد خانواده نمی جویند و مادران، بیشتر، حضور فیزیکی دارند اما فکر و اندیشه شان ‌در خانه غایب است.
این پژوهشگر حوزه زنان افزود: از همین رو تکریم خانه داری در گرو تغییر نگاه به این مقوله است و آن تغییر این گونه است که خانه مداری حاکی از رسالت سنگین زن‌ در مدیریت نرم ‌و فرهنگی در خانه است تا انسان صالح به عنوان بزرگترین ظرفیت سازنده جامعه از همین خانه ها تربیت شده و بیرون آید. 
وی افزود: بر این اساس باید از همه ظرفیت های اجتماعی برای احیای نقش مادری با تفسیر مدیریت نرم و فرهنگی در خانواده استفاده شود و این ‌رسالت بزرگ برای نسل جوان و مادران جوان تبیین شود. 
نوروزی تاکید کرد: امروز مهمترین رویکرد را می توان در تربیت مادران موثر در حوزه خانواده دنبال کرد و اگر این ‌رسالت به خوبی انجام شود، بسیاری از بحران ها در جامعه شکل نمی گیرد و یا با کمترین هزینه اجتماعی در کانون خانواده قابل پیشگیری است، مشروط بر آن که در این مقوله شعارزده و شتاب زده عمل نکنیم.
رهبر معظم انقلاب ۲۹ اسفند سال گذشته و همزمان با سالروز ولادت حضرت زهرا (س) در جمع مداحان و شاعران آئینی، نقش مادری، همسری و خانه‌داری را یکی از شئون و مشاغل حضرت فاطمه (س) دانسته و افزودند: برخی فریفتگان غافل، خانه‌داریِ زن را تحقیر می‌کنند، در حالی‌که خانه‌داری یعنی تربیت انسان و تولید والاترین محصول و متاع عالم وجود یعنی بشر. 
ایشان بیان برخی مطالب به‌ عنوان دفاع از حقوق زن را در واقع تضعیف زن دانسته و تاکید کردند: قرار دادن زن به ‌صورت متاع و ابزار التذاذ در دنیای غرب، به احتمال زیاد جزو توطئه‌های صهیونیست ها با هدف نابود کردن جامعه بشری است اما متأسفانه گاهی در داخل کشور و برخی محیط های اسلامی نیز وظایف و انتظاراتی در خصوص زن مطرح می‌شود که در حقیقت، کوچک‌ کردن و تحقیر زن است. 

همچنین مطالعه کنید:

توسعه ناوگان حمل و نقل در اربعین/ ممنوعیت فروش بلیت چارتری نجف

به گزارش کسب و کار نیوز ، سید کمال هادیان‌فر معاون حمل‌ونقل وزیر راه و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.