به گزارش کسب و کار نیوز، شواهد بازارر خودرو، از قهر مشتریان از این بازار حکایت دارد؛ حالا یا به دلیل قیمتهای بالا و یا شدت نوسان قیمتی در این بازار. در حال حاضر مشتریان بازار خودرو، حداقل ۳۰۰ میلیون تومان برای خرید خودروهای صفر در جیب داشته باشند و این در شرایطی است که یک کارگر ساده با حقوق ماهانه حدود ۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی، باید حداقل ۳ سال کار کند و هیچ هزینهای هم نداشته باشد و همه حقوق خود را پسانداز کند تا بتواند حداقل یک پراید ۳۰۰ میلیون تومانی بخرد.
در این شرایط، فعالان بازار خودرو عنوان میکنند که مدتی است بازار خودرو در رکود شدید فرو رفته و همین موضوع موجب شده حباب قیمتی خودروها، به نوعی خالی شود. اما با این حال، نمایی که نشان دهد بازار خودرو باز هم در مسیر ریزشی قیمتی قرار میگیرد، وجود ندارد.
البته سعید موتمنی، رییس اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان خودروی تهران میگوید: تقریبا از حدود سه ماه پیش رکود بازار شروع شده و همچنان ادامه دارد. در این مدت نوسانات جزئی در قیمت ارز داشتیم که این نوسانات خود را در قیمت خودرو هم نشان داد و ۵ درصدی قیمت خودرو بالا رفت، اما باز هم همزمان با ورود دلار به کانال ۴۹ هزار تومان، قیمت خودرو نیز در بازار پایین آمد.
موتمنی متذکر میشود: در حال حاضر در بازار هم معاملات به دلیل بحث واردات خودرو در نقطه صفر است و مردم منتظر آیین نامه و جزئیات واردات خودرو هستند. به اعتقاد او، هماکنون خریدار و فروشنده بلاتکلیف هستند و با شروع واردات، نهتنها بازار خودرو رونق میگیرد بلکه خریدار و فروشنده هم تکلیف خود را میدانند.
آخرین قیمتها در بازار خودرو
بررسیها نشان میدهد که در حال حاضر پراید ۱۵۱ SE در بازار ۲۷۰ میلیون تومان قیمت دارد. پژو۲۰۶ تیپ ۳ پانوراما مدل ۱۴۰۲ هم ۵۲۰ میلیون تومان، پژو۲۰۶ تیپ ۲ مدل ۱۴۰۱ در حدود ۴۸۰ میلیون تومان و پژو۲۰۶ تیپ ۵ مدل ۱۳۹۹ ۵۸۵ میلیون تومان قیمت خورده است. اما پژو۲۰۷ MC اتوماتیک مدل ۱۴۰۲ در بازار به قیمت ۷۳۰ میلیون تومان و پژو۲۰۷ دندهای مدل ۱۴۰۲ در حدود ۶۲۰ میلیون تومان به فروش میرود. پژوپارس LX مدل ۱۴۰۲ هم ۶۱۰ میلیون تومان قیمت دارد.
گزارشها همچنین از بازار خودرو حاکی از آن است که تارا اتوماتیک مدل ۱۴۰۲ در بازار ۸۰۵ میلیون تومان قیمت خورده است. تارا دندهای مدل ۱۴۰۲ نیز به قیمت ۶۹۰ میلیون تومان فروخته میشود. همچنین تیبا صندوقدار SX بنزینی مدل ۱۴۰۱ در بازار خودرو ۳۲۰ میلیون تومان قیمت پیدا کرده است. دناپلاس اتوماتیک توربو مدل ۱۴۰۲ هم به قیمت ۸۲۰ میلیون تومان به فروش میرود.
بنا به این گزارش، راناپلاس مدل ۱۴۰۲ در بازار خودرو ۴۸۰ میلیون تومان قیمت دارد و ساینا EX دندهای مدل ۱۴۰۱ به قیمت ۳۳۵ میلیون تومان رسیده است. شاهین مدل ۱۳۰۲ هم در بازار ۵۷۵ میلیون تومان قیمت دارد. همچنین قیمت کوییک R پلاس اتوماتیک مدل ۱۴۰۲ در بازار خودرو به ۴۱۵ میلیون تومان رسیده است.
تغییرات قیمتها در بازار خودرو
اما نکتهای که در میان مشاهده قیمتها در بازار خودرو به وضوح دیده میشود، تغییر قیمتها در ماه میانی تابستان است و همزمان با شدت گرما، قیمتها نیز داغ شده است؛ این در حالی است که از اردیبهشتماه تا مردادماه بازار خودرو در مسیر نزولی حرکت کرده بود.
گزارشهای میدانی از بازار نشان میدهد که از ابتدای مردادماه تاکنون پراید ۱۵۱ SE در بازار ۱۰ میلیون تومان گران شده است. پژو۲۰۶ تیپ ۳ پانوراما مدل ۱۴۰۲ هم ۵ میلیون تومان و پژو۲۰۶ تیپ ۲ مدل ۱۴۰۱ در حدود ۵ میلیون تومان افزایش قیمت داشته است. اما پژو۲۰۷ MC اتوماتیک مدل ۱۴۰۲ در بازار ۵ میلیون تومان و پژو۲۰۷ دندهای مدل ۱۴۰۲ در حدود ۱۰ میلیون تومان گران شده است. پژوپارس LX مدل ۱۴۰۲ هم ۵ میلیون تومان افزایش قیمت داشته است.
گزارشها همچنین از بازار خودرو حاکی از آن است که اول مردادماه تارا اتوماتیک مدل ۱۴۰۲ در بازار ۵ میلیون تومان ارزانتر بود. تارا دندهای مدل ۱۴۰۲ نیز ۱۰ میلیون تومان ارزانتر فروخته میشد. تیبا صندوقدار SX بنزینی مدل ۱۴۰۱ البته در بازار خودرو بدون تغییر قیمت بود. دناپلاس اتوماتیک توربو مدل ۱۴۰۲ هم ۱۰ میلیون تومان گران شده است.
بنا به این گزارش، راناپلاس مدل ۱۴۰۲ در بازار خودرو ۱۰ میلیون تومان کاهش قیمت داشته و ساینا EX دندهای مدل ۱۴۰۱ در حدود ۵ میلیون تومان گران شده است. شاهین مدل ۱۴۰۲ هم در بازار ۲۰ میلیون تومان افزایش قیمت داشته است. همچنین قیمت کوییک R پلاس اتوماتیک مدل ۱۴۰۲ در بازار خودرو از ابتدای مردادماه تاکنون بدون تغییر قیمت بوده است.