سه شنبه , ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اقتصادی / راه و شهرسازی / معاملات مسکن قفل شده است
معاملات مسکن قفل شده است

دبیر انجمن انبوه‌سازان کشور در گفتگو با «کسب و کار»:

معاملات مسکن قفل شده است

کسب و کار نیوز - دبیر انجمن انبوه‌سازان کشور گفت: با توجه به اینکه مسکن یک کالای کاملا تولیدی و زمان بر است، افزایش قیمت نهاده های تولید به مرور زمان اثرگذاری خود را روی این کالا نشان می دهد. به عبارت ساده تر می توان گفت در شش ماه گذشته یک سونامی در افزایش قیمت نهاده های تولید مسکن و افزایش قیمت زمین داشتیم؛ بنابراین امروز بخش تولید نمی تواند قیمت واقعی خود را که در نهایت منتج به سود بابت فعالیت اقتصادی اش می شود، برآورد کند.

به گزارش کسب و کار نیوز، فرشید پورحاجت ادامه داد: «اگر هم در بازار رصد کنیم در سه، چهار گذشته تعداد معاملات مسکن کاهشی بوده است. البته این آمار نشان دهنده رکود نیست و نشان از عدم تمایل به عرضه واحدهای مسکونی در بازار مسکن است. هنوز مردم رغبت به خرید مسکن دارند؛ اما شرایط برای آنها فراهم نیست. شرایط باید هم برای مردم فراهم شود و هم برای تولیدکننده بخش مسکن. آمارهایی هم که در حال حاضر از معاملات مسکن می دهند، به نظر می رسد متاثر از بازارهای موازی و به خصوص جاذبه سودهای یک شبه در بورس و بورس بازی است. من اعتقاد ندارم که در بخش مسکن رکود است، بلکه معاملات انجام نمی شود و شرایط برای انجام معاملات برای بخش تولید و فروشندگان مهیا نیست. این در حالی است که اعلام شده که «دهک های اول تا سوم باید ۱۰۰ سال برای خانه دارشدن منتظر بمانند» بنابراین ۱۰۰ سال لازم است تا بخش تقاضا خود را به بازار مسکن برساند و این، نشان از کوتاهی وزارت راه و شهرسازی برای حوزه مسکن است.»

دبیر انجمن انبوه‌سازان کشور افزود: «بزرگ ترین ایرادی که می شود به حوزه مسکن گرفت، این است که ما حوزه مسکن را به امان خدا گذاشته ایم. یک اشتباه تاکتیکی رخ داد و این اشتباه تقریبا ۱۰ سال پیش در مجلس رخ داد و ادغام وزارت راه و ترابری و وزارت مسکن و شهرسازی بود که نتیجه مطلوبی را ما امروز از این ادغام نمی بینیم. حوزه مسکن به امان خدا گذاشته شده است. مضافا بر اینکه تولید مسکن در ۱۰ سال گذشته ۵۰ درصد کاهش پیدا کرده و این نشان دهنده این است که سیاست گذار مسکن که وزارت راه و شهرسازی است اساسا به حوزه شهرسازی و مسکن توجهی نکرده است. مسکن هم یک کالای کاملا اقتصادی است و از اقتصاد کلان تبعیت می کند و وقتی برنامه ریزی مشخصی برای این حوزه نمی کنند قطعا بازار حرکت خود را ادامه خواهد داد. از سمت دیگر مردم در تنگنای خرید مسکن هستند. ما زمانی می گوییم رکود در بازار اتفاق افتاده که متقاضی برای بازار مسکن وجود نداشته باشد. من به صراحت می گویم که ما بالغ بر ۴ میلیون متقاضی برای حوزه مسکن هست اما ما برای این ۴ میلیون شرایط را فراهم نکرده ایم که اساسا بتوانند وارد بازار مسکن بشوند.»

 

همچنین مطالعه کنید:

پرداخت ۵.۶ همت تسهیلات ازدواج و فرزندآوری/ امضای قرارداد ۹۱ درصد از متقاضیان مسکن

به گزارش کسب و کار نیوز، مهدی صحابی مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی، گفت: از …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.