به گزارش کسب و کار نیوز، هرچند چنین تصوری محتمل به نظر می رسد؛ اما این در حالی است که کارشناسان معتقدند هنوز سهم فروش اینترنتی به کل خرده فروشی کمتر از ۴ درصد است. اگر این سهم را در دنیا بررسی کنیم، متوجه خواهیم شد که نسبت به دنیا عقب مانده ایم زیرا در بسیاری از اقتصادهای پیشرفته، بیش از یک چهارم کل خرده فروشی به صورت اینترنتی انجام می شود.
داستان امروز ما «وقتی کرونا همه را خانه نشین کرد» است. هیچ کس حتی فکرش را نمی کرد که دولت روزی اولتیماتوم دهد برای در خانه ماندن مردم. این بود که مردم در شرایط قرنطینه به اجبار مایحتاج روزانه و ضروری خود را از سامانه ها و کسب و کارهای اینترنتی تهیه کردند و می کنند.
فرصت، فرصتی ایده آل برای کسب و کارهای اینترنتی است که خوش بدرخشند تا مردمی که به اجبار به این سمت کشیده شدند تبدیل به خریداران همیشگی این پلتفرم ها شوند. این در حالی است که مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی روز چهارشنبه گفت: «مردم برای حفظ سلامت خود از فروشگاههای اینترنتی خرید کنند.» شهرکی گفت: «مردم به منظور حفظ سلامتی خود و خانواده و قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا به صورت اینترنتی از مراکز مجاز فعال خرید کنند.»
«کسب و کار» در گفتگو با دو کارشناس، راهکار گسترش فرهنگ خرید اینترنتی در میان مردم را بررسی می کند.
ظرفیت سازی و شبکه سازی برای معاملات و ارتباطات اینترنتی
حسن فروزان فرد، رئیس کمیسیون حمایت قضایی و مبارزه با فساد اتاق تهران
شیوع کرونا و قرنطینه مردم در خانه با وجود محدودیت ها، آزارها و آسیب هایی که داشته، نکات مثبت خوبی نیز به همراه داشته است. یکی از این نکات مثبت، توجه به ظرفیت سازی و شبکه سازی برای معاملات و ارتباطات اینترنتی بوده که هم از امنیت بهتری برخوردار است، هم قابلیت کنترل دقیق تری دارد و هم در نهایت برای شرایط خاص همیشه می تواند پشتیبان باشد. شرایط به گونه ای نیست که اگر زمانی که ما کرونا را شکست دادیم، دیگر هیچ مشکلی در هیچ زمان دیگری به وجود نیاید. امثال این اتفاقات ممکن است باز هم تکرار شود. پس باید زیرساخت های ما به گونه ای باشد که همیشه برای چنین مقابله هایی آماده باشیم. با این ترتیب فرصت بسیار ایده آلی است که همه آن هایی که در این حوزه دست دارند ازجمله پلتفرم ها، سامانه های و فروشگاه های اینترنتی بتوانند خودشان را تجهیز کنند تا آفرهای بهتری بدهند با توجه به اینکه گروه های جدیدی که در این فاصله زمانی شروع به خرید کردن از این سامانه ها کردند، تا اندازه ای نیازها و خواسته های آنها را شناسایی و خودشان را تجهیز کنند برای اینکه بهتر این نیازها را برآورده کنند، سبد کالای کامل تر و قیمت های مناسب تری داشته باشند و همچنین مکانیزم های انتقال را بهبود بدهند. الان بهترین زمان برای فعالانی است که در این عرصه فعالیت می کنند تا با تعامل بهتری که با مشتریان پیدا کرده اند، برای درک نیازهای آنها و اصلاح امور تلاش کنند. با این ترتیب می شود این رویکردی که الان به وجود آمده را تمدید کرد. زمینه های زیادی از ترافیک خرید از بسترهای آنلاین برای خریدهای تکرارشونده با ارزش افزوده پایین است. همه اینها می تواند جمع شود، رفت و آمدهای اضافی می تواند کاهش پیدا کند و تکرار این خریدها می تواند زمینه را برای ایجاد سامانه ها و زیرساخت های مناسب در فروش های اینترنتی فراهم کند. یک سری اندازه مشخصی لازم است از این خریدها اتفاق بیفتد تا کسانی که در این عرصه مشغول فعالیت هستند بتوانند برای خودشان زیرساخت لازم را با کیفیت مناسب تهیه کنند. راهکار این است که هم باید در این مورد گفتگو کرد و هم باید فعالان این عرصه فرصت را برای تجهیز، رفع نواقص و در واقع ساماندهی سیستمی فعالیت هایشان مغتنم بشمارند.
زمینه خیلی از موقعیت ها به این دلیل پاسخ می داده که در فروش های معمولی که مالیات حقه از فردی که این کار را می کرده، گرفته نمی شده یا زمینه فعالیت غیررسمی برای بسیاری از اصناف ما وجود داشته و دارد. این فعالیت های غیررسمی و ندادن مالیات به اندازه کافی و فرصت هایی که روی افزایش قیمت ملک و قیمت سرقفلی وجود داشته، توجیه کننده بسیاری از این فعالیت ها بوده که اگر به درستی و اقتصادی به آن نگاه می کردیم اقتصادی نبوده است. به طور مثال حضور خیلی از اصناف ما در محلات و خیابان ها اقتصادی نیست؛ اما به واسطه موضوع سرقفلی، افزایش قیمت ملک و اینکه می توانستند کار غیررسمی انجام بدهند حضور آنها توجیه داشته و کارشان را ادامه داده اند. مجموعه حاکمیت و دولت هر مقداری که در پیگیری این چارچوب های مالیاتی جدی تر باشد و هرچقدر بتواند تورم را به شکل مناسب تری کنترل و از هیجان اضافی در این زمینه جلوگیری کند قطعا بستر را برای فعالیت های اینترنتی فراهم تر می کند و منطق اقتصادی این کار را مناسب تر خواهد کرد.
افزایش خرید اینترنتی نیاز به فرهنگسازی دارد
علیرضا کلاهی صمدی، نایب رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران
مردم با شیوع کرونا ترجیح می دهند که خریدهایشان را اینترنتی کنند. طبیعتا حجم بالایی از تقاضا البته نه به سمت همه کسب و کارهای اینترنتی، بلکه به سمت برخی از این کسب و کارها رفته است. برخی دیگر که در حوزه خدمات و مسافرت بودند مانند اسنپ فود و شرکت های مسافرتی مثل علی بابا در میزان مشتری افت قابل توجهی داشتند. مشتریان به شرکت های اینترنتی که در بحث خرید آنلاین و تحویل کالا به صورت آنلاین بوده گرایش زیادی پیدا کردند.
در هر صورت فرهنگ خرید آنلاین در کشور ما در حال گسترش است. هنوز سهم فروش اینترنتی به کل خرده فروشی در کشور ما از اقتصادهای پیشرفته تر خیلی خیلی عقب تر است؛ یعنی خیلی کوچک است. در حالی که در بسیاری از اقتصادهای پیشرفته بیش از یک چهارم کل خرده فروشی به صورت اینترنتی انجام می شود، در ایران این مقدار کمتر از ۳-۴ درصد است. گرایش مردم با رشد فروشگاه های اینترنتی و با ایجاد فرهنگ استفاده از آن، روند طبیعی خود را طی خواهد کرد. نیاز عمده ما فرهنگسازی است. عمدتا قشر خاصی با خرید اینترنتی راحت ترند و خریدهای خود را به این روش انجام می دهند. هنوز خیلی از مصرف کنندگان ایرانی ترجیح می دهند حضوری کالا را ببینند. برای گسترش خرید اینترنتی باید فرهنگسازی شود. پلتفرم ها و سامانه های آنلاین نقش پررنگی روی شفاف سازی بازار داشتند و عملا این به نفع مصرف کننده تمام می شود چون سود عادلانه ای توسط تمام اعضای زنجیره در این حوزه کسب می شود و قیمت ها شکسته است. یکی از مشکلاتی که ما در کشور داریم، ضعف ها و عدم بهره وری نظام توزیع است که باعث می شود ما یک اختلاف فاحشی در ایران بین قیمت کارخانه و قیمت مصرف کننده داشته باشیم. هزینه های واسطه گری و هزینه های مبادله در ایران از خیلی از اقتصادهای پیشرفته بالاتر است. طبیعتا فروشگاه ها و پلتفرم های آنلاین می توانند اینجا نیز به کمک مصرف کننده و دولت بیایند و هم بازار را شفاف کنند، فرار مالیاتی را کاهش بدهند و به نفع مصرف کننده عمل کنند.