چهارشنبه , ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / دود سیم کارت های بدون هویت در چشم کسب و کارها
دود سیم کارت های بدون هویت در چشم کسب و کارها

وزارت ارتباطات در احراز هویت سیم کارت ها کم کاری می کند

دود سیم کارت های بدون هویت در چشم کسب و کارها

کسب و کار نیوز- شیپور و دیوار موفق شده اند تا فاصله بین ثبت آگهی تا انجام معاملات را به «ساعت» ها و «دقیقه» ها کاهش بدهند اما این نکته شاید تنها نکته مثبت این سایت ها باشد چراکه اتفاقاتی را شاهد بوده ایم که اعتراضات و شکایات زیادی را در رابطه با این سایت ها بخصوص سایت دیوار به راه انداخته است. در سایت دیوار کمتر نظارتی بر روی آگهی های منتشر شده صورت می گیرد که دردسرهای زیادی را ایجاد کرده است. در این سایت از اسلحه گرفته تا دستگاه های استخراج رمز ارز و اجاره بادیگارد و آگهی های مستهجن و ماساژ و... در این سایت تایید و منتشر می شوند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، مسئولان و متولیان این امر بارها و بارها در این رابطه هشدار داده اند و در رابطه با لزوم برخورد با انتشار این آگهی ها اظهار نظر کرده اند اما چرا تا به امروز به صورت جدی اقدامی علیه این سایت ها انجام نمی شود. چرا کسی با دیوار برخورد نمی کند. در گزارش های منتشر شده در رابطه با درآمدزایی این سایت از محل انتشار آگهی آمده است گردش بازار دست‌دوم توسط این سایت در سال گذشته ۹ میلیارد دلار اعلام شده است. البته حسام آرمندهی موسس و مدیرعامل این سایت گفته است که با دو مدل بزرگی این بازار تخمین زده شده. گزارش بانک مرکزی در سال ۹۶ ارزش آن را ۲۰ هزار میلیارد تومان برآورد کرده و گزارش دیوار در سال گذشته ۹ میلیارد دلار. اما این بزرگی و ظرفیت این بازار است و به هیچ‌وجه به معنای درآمد یا سود دیوار نیست. ما سهمی از این معاملات نداریم و از نحوه و کیفیت نمایش آگهی‌ها درآمد ایجاد می‌کنیم.

به هر ترتیب درآمد زیادی از این سایت کسب می شود و البته که این مدل از کسب و کار نیاز بازار کشور است اما باید زیر سایه نظارت ها و کنترل ها با قوانین بازدارنده و مختص به این کسب و کارها فعالیت ادامه پیدا کند. برخورد قضایی که هر از چندی تنها هشدار آن را در خبرها انعکاس می دهند راه چاره افزایش شکایات و کلاهبرداری ها نیست و تا به امروز نیز نتیجه های نداشته است.

چندی پیش نیز رئیس پلیس فتا ناجا از تذکر به مدیران سایتهای دیوار و شیپور خبر داد و گفت: مدیران این سایتها بیش از توجه به بحث امنیت، به درآمد توجه می‌کنند. سردار سید کمال هادیان‌فر درباره فعالیت سارقان و مجرمان برای خرید و فروش اموال مسروقه و… در سایتهای مانند دیوار و شیپور اظهار کرد: متأسفانه با وجود استفاده مردم از این سایتها (دیوار، شیپور و…) تخلفات و خلافهایی در آن روی می‌دهد، از بحث خرید و فروش اموال مسروقه توسط مالخران بی‌هویت گرفته تا فروش کد و کارت ملی، موضوعات ضداخلاقی و … که به مدیران آنها تذکرات لازم ارائه شده است. رئیس پلیس فتا ناجا با بیان اینکه تخلفاتی که در سایت دیوار صورت می‌گیرد، بیشتر از مابقی سایتها است، یادآور شد: مردم صرفاً به سایتهای این چنینی اعتماد نکنند زیرا مدیران این سایتها بیش از توجه به بحث امنیت، به درآمد توجه می‌کنند. هادیان‌فر متذکر شد: به مدیران این سایتها (دیوار و شیپور) اعلام کردیم اگر اصلاحات لازم را صورت ندهند، با آنها برخورد قضایی می‌شود.

دولت در برابر تخلفات فضای مجازی جدی تر عمل کند

علی عابدینی، وکیل پایه یک دادگستری

سایت ها و کسب و کارهای اینترنتی باید تابع قوانینی باشند که از سوی حاکمیت مانند تمام قوانینی که برای کسب و کارهای فیزیکی نوشته شده است باشند. یکی از  دلایل مشکلات ایجاد شده در همین رابطه است که قوانین مرتبط با فعالیت این کسب و کارها یا وجود ندارد و یا آنقدر دیر نوشته شده اند که کسی از آن حرف شنوی ندارد. بنابراین باید سازوکار برخورد با جرایم در این زمینه اصلاح شود و قوانین مرتبط با فعالیت های این کسب و کارها تدوین شود. البته لازم است اشاره شود که این قضایا با فقط با اقدامات نرم و به اصطلاح فرهنگی قابل حل نیست و باید مکمل اقدامات سخت و بالعکس باشند. بر خلاف آن چه که رایج شده اقدامات سخت در توان دولت هرگز انجام نشده و بعضا محدود و نمایشی بوده است. این که می گویند اقدامات سخت جواب نداده است غلط است چون اصلا به صورت جدی اقدام سخت انجام ندادند و یا نمی خواهند انجام دهند.

بله درست است که مدلینگ یک شغل تعریف شده ای نیست و فعالیت های افراد در این حوزه بدون جواز کسب هست و هیچ مجازات قانونی هم برای آن در قانون ذکر نشده بنابراین بسیاری از این خلا قانونی سو استفاده می کنند که دلیل آن را در بالا توضیح دادیم. نبود قانون و نبود تمایل برای برخورد با این فعالیت ها. قوانین ناقصی که در این زمینه وجود دارد توانایی برخورد را آنطور که باید ندارد و باید برای تدوین قوانین کامل دست به کار شد. به عنوان مثال در این رابطه فصل پنجم، ماده ۱۷ قانون جرایم رایانه‌ای می گوید که هرکسی به وسیله سیستم‌های رایانه‌ای یا مخابراتی، صوت، تصویر یا فیلم خصوصی و خانوادگی یا اسرار دیگری را بدون رضایتش منتشر کند یا در دسترس دیگران قرار دهد، به نحوی که به ضرر یا هتک حیثیت منجر شود به حبس از ۹۱ روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج تا ۴۰ میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد. اما این قانون هم آنطور که باید قابلیت اجرا نداشته و نتیجه ای از آن دیده نشده است.

تلاش کردیم مسوولانه عمل کنیم

حسام آرمندهی، موسس و مدیرعامل سایت دیوار

کسب و کارهای خرید و فروش کالا در تمام دنیا کسب و کارهای پرطرفداری هستند که اقدامات مفیدی در راستای توسعه اقتصادی انجام داده اند. اینکه مردم وخریداران بتوانند بدون واسطه اقدام به خرید و فروش کالا و خدمات کنند می تواند صرفه جویی زیادی را در هزینه ها داشته باشد. با کاهش قدرت خرید مردم تمایل به استفاده از این سایت ها افزایش یافته و لزوم فعالیت این مدل از کسب و کارها مشخص شده است. حضور ۳۸۰ هزار کسب‌وکار روی دیوار، کاریابی برای ۵۰۰ هزار نفر نشان می‌دهد دیوار در زمان مناسب و با کیفیت مناسب توانسته به نیاز جامعه پاسخ دهد و متناسب با این نیاز به کار خود شاخ و برگ دهد تا پاسخگوی نیاز‌ها باشد.

در رابطه با مشکلاتی هم که وجود دارد اینکه تمام سعی این کسب و کار در راستای خدمات رسانی به مردم بوده است. امروز صنعت دست دوم در دنیا به صنعتی بزرگ و با ارزش تبدیل شده است که دارای منافع اقتصادی زیادی برای مردم و دولتهاست. عمده مشکلات دیوار از اینجا ناشی می‌شود که افراد در فضای مجازی ما، بدون هویت هستند. می‌شود. در بسیاری از کشور‌های دنیا سیم‌کارت‌ها برای احراز هویت کافی هستند. بر اساس قانون تجارت الکترونیکی و شرایط ارائه‌دهندگان خدمات میزبانی ما به وظایف قانونی خود عمل کرده‌ایم و با وجود همه کمبودها تلاش کردیم مسوولانه عمل کنیم. با صرف هزینه، سامانه شاهکار را برای احراز هویت اضافه کردیم. شاهکار یک سرویس دولتی است که کد ملی صاحب سیم‌کارت را با کد ملی آگهی‌دهنده تطبیق می‌دهد. ما حتی هوش مصنوعی را به شکل گسترده به‌کار گرفته‌ایم. اما تغییر شرایط اقتصادی تبعاتی دارد که دامن همه را می‌گیرد و جالب تر اینکه چرا در طول چند سال گذشته این ماجراها وجود نداشته است و در یک سال اخیر دامنه این اعتراضات افزایش پیدا کرده است.

 

همچنین مطالعه کنید:

انجام ۲۷ هزار پرواز نوروزی توسط شرکت‌های هوایی

به گزارش کسب و کار نیوز ، بر اساس آمار منتشر شده از سوی سازمان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.