چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اسلایدر / دولت به دنبال کسب درآمد از کوله بران
دولت به دنبال کسب درآمد از کوله بران

ثبت‌سفارش تعرفه‌های مجاز برای کوله‌بران در سامانه جامع تجارت فراهم شد

دولت به دنبال کسب درآمد از کوله بران

کسب و کار نیوز- طی روزهای گذشته گمرک ایران طی اطلاعیه ای اعلام کرد که امکان ثبت‌سفارش تعرفه‌های مجاز برای کوله‌بران در سامانه جامع تجارت فراهم شده است و بر این اساس، کوله‌بران می‌توانند با ثبت‌نام در سامانه جامع تجارت و احراز صلاحیت از سامانه مرزنشینان، با نقش "کوله‌بر" اقدام به ثبت‌سفارش تعرفه‌های مجاز خود نمایند. بیش از ۸۰ هزار کوله بر در کشور فعالیت می کنند و حقوق ماهانه آنها ۳۵۰ هزار تومان است. این افراد تحت هر شرایطی فعالیت می کنند و از کوه ها و راه های صعب العبور می گذرند تا بتوانند برای گذران زندگی و امرار معاش درآمدی کسب کنند. در حالی که پدیده کولبری، در طی سال‌های گذشته به عنوان یک آسیب اجتماعی مطرح بوده است، اما آمارهای دقیق و مشخصی درباره گستره و ابعاد آن در دست نیست و حتی قانونمند کردن کولبری نیز نخواهد توانست باعث افزایش دقت در آمار مربوط به آن شود.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، اما آیا گمرک با اعلام این قانون می تواند آمار قاچاق را کشف و از ادامه آن جلوگیری کند. مسئله اینجاست که کوله‌بری، خروجی توسعه‌نیافتگی است و مسئله‌ای نیست که با قانون‌گذاری و جلساتی خارج از منطقه بتوان آن را حل کرد. به باور برخی کارشناسان، کوله‌بری پدیده‌ای نیست که بخواهیم آن را چارچوب‌بندی کنیم. حل مسئله بیکاری با شناسایی ظرفیت‌های تولیدی در مناطق مرزنشین می‌تواند به‌عنوان راه ‌حلی برای این آسیب اقتصادی در نظر گرفته شود. برخی کارشناسان نیز بر این باودند که مساله اصلی شبکه‌های عظیم قاچاق کالاست، نه کوله بری مرزنشینان که برای تامین معاش اینکار را می کنند چراکه کوله برها اکثرا برای شبکه های بزرگ بار جابجا می کنند. از طرفی دیگر کوله بران نیز تمایل چندانی برای شرکت در این طرح ندارند چراکه معتقدند باید آمار جابجایی کالا را که دولت به آن آمار قاچاق کالا داده را به دولت اعلام کنند. هم چنین بر این باورند که باید برای این فعالیت با مشارکت در این طرح مالیات بدهند که با توجه به درآمد ناچیزی که دارند برایشان غیرقابل انجام است.

کوله‌بری اصطلاحی است که برای انتقال کالا از آن‌سوی مرزهای جغرافیایی به داخل کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد. توزیع نامتوازن ثروت و نرخ بسیار بالای بیکاری در مناطق مرزی از دلایل مهم پدیده کوله‌بری است.با هیچ منطقی نمی‌توان منکر این شد که فعل غیرقانونی از جمله رد و بدل کالا از مبادی غیرقانونی کاری نکوهیده، خلاف قانون و مستوجب پیگیری است اما مبادرت کارگران مرزی به کوله بری در اثر نیاز و ناشی از بیکاری و عدم توسعه استان می باشد.

تعیین حقوق و مزایای منطقی برای کوله بران

ولی ملکی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی

برای موضوع کوله بری دولت می تواند از منبع درآمد دیگری برای مالیات ستانی استفاده کند و طرح این موضوع نمی تواند جلوی افزایش تعداد کوله بران را بگیرد. در اینکه کوله بری شغلی دارای مجوز نیست شکی وجود ندارد اما اینکه دولت هم بخواهد از این موضوع منبع درآمدی برای خود دست و پا کند هم قابل قبول نمی باشد. نزدیک به ۸۰ هزار نفر از مرزنشینان از راه کوله بری امرارمعاش می کنند و اگر بخواهیم  به هر نحوی از فعالیت آنها جلوگیری کنیم باید فکری برای معیشت آنها داشته باشیم. این سامانه هم اگر بتواند با تعیین حقوق و مزایای منطقی برای این افراد شغل ایجاد کند مورد قبول است در غیر این صورت نمی توان به آن اتکا کرد. در حال حاضر واردات به صورت کوله بری و پیله‌وری در طی ۳۰ سال گذشته همواره چندین برابر صادرات به این صورت بوده است که نشان از وابستگی افراد به اینم شغل دارد. هرچند درآمد ناشی از این کار بسیار کم و مخاطرات آن بسیار زیاد است اما باز هم این افراد به این شغل ادامه داده اند.

با این تفاسیر مشکل کولبری در کشور حل نخواهد شد چراکه هر تعداد هم به کولبران اجازه فعالیت با اعطای کارت الکترونیک و یا مجوز ثبت سفارش بدهند درآمد چندانی از این راه نمی توان کسب کرد بنابراین باز هم به تعداد این افراد اضافه خواهد شد. بنابراین حتی با ارائه مجوز و قانونی شدن شغل و یا حتی تعیین حقوق برای این افراد چون حقوق و مزایا کفاف زندگی را نمی دهد نمی توان به آینده این شغل در حالت قانونی امید داشت و چرخه کولبری ادامه می یابد.

 

همچنین مطالعه کنید:

قیمت پیاز با مدیریت صادرات متعادل می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، اسداله کارگر گفت: بررسی ها نشان می دهد که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.