صفحه اصلی / استان ها / البرز / آسیب دیدگی بخش زیادی از مراتع کشور

آسیب دیدگی بخش زیادی از مراتع کشور

معاون امور تعاون وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی گفت: وضعیت مراتع کشور خوب نیست.

مرتع

به گزارش کسب و کار نیوز، سید  حمید کلانتری  امروز سه‌شنبه (۱۸ اردیبهشت) در هفتمین همایش ملی مرتع و مرتعداری ایران اظهار کرد: امروز بخش زیادی از مراتع کشور دچار آسیب شده و باید فکری به حال وضعیت آنها کرد. برای جبران بخشی از این آسیب دیدگی‌ها، از چندی پیش طرح‌هایی در بخش آبخیزداری و منابع طبیعی توسط تعاونی‌ها تعریف و در حال اجراست.

در حال حاضر بیش از هزار و ۳۰۰ تعاونی در بخش منابع طبیعی فعالیت دارند که از این تعداد تعاونی ۶۱۰ تعاونی در حوزه مرتع فعال هستند. مراتع از موهبت‌های خدادادی هستند که همگی نسبت به حفظ و حراست و جلوگیری از بهره برداری بی رویه از آنها مسئولیت داریم.

وی افزود: مردم به ویژه دامداران بهره برداران اصلی مراتع هستند بنابراین وظیفه آنها در قبل صیانت از این نعمت خدادادی سنگین‌تر است و نباید با چرای بی رویه دام‌ها حیات آینده مراتع را به خطر بیندازند. در این میان سازمان جنگل‌ها هم با نقش هدایتگری و نظارتی خود اجازه سوء استفاده برخی از مراتع را نداده و بدون شک با متخلفین برخورد می‌کند.

این مسئول با تاکید بر ضرورت مشارکت همگانی برای حفاظت از منابع طبیعی بیان کرد: بدون شک برای دستیابی به اهداف پیش بینی شده در این بخش هیچ چیز مثل مشارکت مردمی جوابگو نیست. بدیهی است با استفاده از دانش بومی و تخصصی و با مشارکت جمعی می‌توان موانع را راحت تر پشت سر گذاشت و صیانت جامع‌تری از منابع طبیعی صورت داد.

کلانتری ادامه داد: در حال حاضر۱۷ تعاونی در جنگل‌های شمال کشور در زمینه گیاهان دارویی، زراعت چوب و تولید نهال با سابقه بیش از ۱۵ سال فعالیت کار می‌کنند که نمونه‌های خوبی از مشارکت مردم در بخش جنگل‌ها و مراتع محسوب می‌شوند.

این مسئول با تاکید بر ضرورت تقویت تعاونی‌ها ابراز کرد: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای تقویت تعاونی‌ها در بخش مراتع وجنگل‌ها به دنبال انعقاد تفاهم‌نامه‌ای با سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور است تا بتوان از این طریق شاکله تعاونی‌های فعال در این حوزه را تقویت کند.

وی ادامه داد: بسیاری از تعاونی‌های فعال در این حوزه توانسته اند با اشتغالزایی بخشی از مشکل بیکاری روستاییان را حل کنند بنابراین به دنبال تشکیل تعاونی‌های صنایع دستی و گیاهان دارویی برای رونق بیشتر اشتغال هستیم.

کلانتری گفت: امروز تسهیلات خوبی از سوی دولت و مجلس برای اشتغاالزایی روستایی ارائه شده که   سود پیش بینی شده بین چهار تا ۶ درصد است و بازپرداخت آن نیز ۹ ساله است.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

سبد کالا

توزیع ۲ هزار سبد کالا در مناطق حاشیه‌نشین کرج

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, محمد محمدی فرد اظهار کرد: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.