صفحه اصلی / اقتصادی / بازرگانی و تجارت / از تجارب کرواسی در نوسازی ناوگان تجاری ایران بهره می گیریم
از تجارب کرواسی در نوسازی ناوگان تجاری ایران بهره می گیریم

شریعتمداری

از تجارب کرواسی در نوسازی ناوگان تجاری ایران بهره می گیریم

وزیر صنعت، ‌معدن و تجارت با اشاره به زمینه های مناسب همکاری ها بین ایران و کرواسی گفت: کشور کرواسی در زمینه ساخت قایق و کشتی تجربه خوبی دارد، این در حالی است که یکی از اقدام های مهم ما نوسازی ناوگان تجاری دریایی کوچک است و با وجود سه هزار و 500 شناور کوچک دریایی در بندرهای جنوب و قدیمی بودن آنها، هزینه های زیادی را بر لجستیک کشور تحمیل می کند.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، وزیر صنعت، ‌معدن و تجارت با اشاره به زمینه های مناسب همکاری ها بین ایران و کرواسی گفت: کشور کرواسی در زمینه ساخت قایق و کشتی تجربه خوبی دارد، این در حالی است که یکی از اقدام های مهم ما نوسازی ناوگان تجاری دریایی کوچک است و با وجود سه هزار و ۵۰۰ شناور کوچک دریایی در بندرهای جنوب و قدیمی بودن آنها، هزینه های زیادی را بر لجستیک کشور تحمیل می کند.
«محمد شریعتمداری» در دیدار معاون نخست وزیر و وزیر اقتصاد، کارآفرینی و صنایع دستی کرواسی با وی در محل این وزارتخانه،
با اشاره به طرح نوسازی ناوگان تجاری و خودروهای سنگین کشور، افزود: قصد داریم طی سه سال آینده حدود ۲۰۰ هزار دستگاه خودروی سنگین را نوسازی کنیم و مذاکره های ما با شرکت های اروپایی در حال انجام است.
شریعتمداری ادامه داد: برای این هدف پشتیبانی مالی ۱۴ میلیارد دلاری نیاز است که بخشی از آن باید از فاینانس خارجی تامین شود و امیدواریم کرواسی بتواند در این زمینه ایفای نقش کند .
وی بیان داشت: با وجود ۶ میلیارد دلار صادرات مواد غذایی از ایران به جهان، فعالیت مشترک ایران و کرواسی می تواند در این زمینه راه حل خوب توسعه روابط باشد .
وی گفت: شریعتمداری با اشاره به وجود ۱۱ میلیون بازدید سالیانه از کشور کرواسی خاطرنشان کرد: در صورت تشکیل شرکت های مشترک گردشگری، ایران یکی از مهمترین مراکز گردشگری است و برای تحقق این هدف تسهیل در صدور ویزا یکی از پیش نیازها برای توسعه همکاری هاست.
وی با اعلام آمادگی برای امضای نقشه راه توسعه همکاری های حوزه صنعت،‌ معدن و تجارت گفت : از اهتمام بخش خصوصی در این زمینه ها استقبلال می کنیم و شرکت در نمایشگاه ها و تبادل هیات های تجاری، ارتباط دقیق تر و عمیق شرکت های بازرگانی ضامن تحقق این هدف است.
شریعتمداری افزود: کرواسی می تواند دروازه توسعه همکاری ها با اروپا باشد و مورد توجه فعالان اقتصادی ایرانی قرار بگیرد.
وی بر توسعه روابط با کرواسی و تقویت و گسترش روابط بین دو کشور تاکید کرد و افزود:بطور متقابل ایران نیز می تواند با توجه به بازار ۸۰ میلیونی خود و بازار بزرگ شکل گرفته در کشورهای اطراف، برای حضور کرواسی در همه فعالیت های اقتصادی منطقه مورد توجه باشد.
وی ابراز امیدواری کرد که این سفر آغاز خوبی برای ایجاد جهش در روابط اقتصادی دو کشور باشد.
شریعتمداری با اشاره به اینکه ۱۱۰ میلیون تن ظرفیت جدید فولاد در کشور با ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال تکمیل است، گفت: روابط بانکی یکی از زیربناهای مورد نیاز توسعه روابط اقتصادی می باشد و برقراری روابط تسهیل شده بانکی نیز یکی از نیازمندی های اصولی ما است.
وی اظهار داشت: برخی شرکت های کروات در زمینه نفت، گاز، پتروشیمی و خودرو علاقه مند به همکاری مشترک هستند و از حضور کنسرسیوم شرکت های کرواسی که با حمایت بانک نوسازی و حمایت از توسعه صادرات این کشور برای سرمایه گذاری در حوزه پتروشیمی با ایران اعلام آمادگی کردند، استقبال می کنم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت یاداوری کرد: در زمینه های فناوری، IT، ICT ، انرژی های تجدید پذیر، مواد غذایی و صنایع تبدیلی، فعالیت های متقابل در حال انجام است.

** حجم ۳۰ میلیون دلاری روابط تجاری تهران و زاگرب
معاون نخست وزیر و وزیر اقتصاد جمهوری کرواسی نیز در این نشست گفت: در چند سال اخیر تماس هایی برای توسعه روابط داشتیم و با سفر رییس جمهور کرواسی به ایران، زمینه هایی برای شروع تجارت و کسب و کار آغاز شد.
«مارتینا دالیچ» افزود: سال گذشته حجم مبادلات تجاری دو کشور ۳۰ میلیون دلار بود، اما فرصت برای گسترش و افزایش همکاری بین دو کشور فراهم است.
وی خاطرنشان کرد: در زمینه های نفت و گاز، مهندسی، ایجاد زیر ساخت ها، فناوری اطلاعات و حوزه صنایع غذایی توانایی های مشترکی بین ایران و کرواسی وجود دارد، شرکت ملی نفت کرواسی از پارسال مبادلات نفتی را با ایران شروع کرد که امسال نیز ادامه می یابد و علاقمند است که دوباره به ایران بازگردد.
دالیچ مذاکرات برخی شرکت های حوزه صنایع غذایی و تولید وسایل حمل و نقل و خودرو را با شرکت های ایرانی در مراحل نهایی عنوان کرد.
وی با اشاره به دیدارش با رییس کل بانک مرکزی ایران گفت: درباره موانع بانکی پیش رو و شیوه پرداخت بین دو کشور مذاکره شد و اطمینان دارم مشکلات بانکی با همکاری مشترک قابل حل است.
دالیچ همچنینی به بازدید چهار هزار ایرانی از کشورش در سال گذشته اشاره کرد.
وی همچنین از آمادگی شرکت های بزرگ کشتی سازی کشورش، بازسازی و نوسازی کشتی، همکاری در زمینه خودروهای سنگین و تولید واگن خبر داد.
دالیچ ادامه داد: با شکل گیری کمیته مشترک همکاری های اقتصادی، می توان به تبادل نظر و بسط همکاری بین شرکت های منفرد دو کشور اقدام کرد.
به گزارش ایرنا، کرواسی کشوری نیمه صنعتی عضو اتحادیه اروپا ‌با زیرساخت‌های قوی صنعت جهانگردی، حمل و نقل دریایی و کشاورزی به حساب می‌آید.
موقعیت منحصر به فرد این کشور در حاشیه شرقی دریای آدریاتیک و برخورداری از ۱۱۰۰ جزیره و سواحل طولانی، موجب شده است درآمدزاترین بخش اقتصاد این کشور در صنایع کشتی سازی، حمل و نقل دریایی، صنعت هتلداری و جهانگردی و مناطق آزاد تعریف شود و حدود هشت میلیارد یورو درآمد سالیانه از صنعت گردشگری داشته باشد.
سیاست بازسازی زیرساخت‌های اقتصادی و ایجاد فرصت‌های مناسب تجاری دولت کرواسی در ۲دهه گذشته، باعث جذب سرمایه گذاری خارجی شده است.
کشورهای غربی (بویژه اتریش، ایتالیا، لوکزامبورگ، فرانسه و هلند) تاکنون بیش از ۱۴میلیارد دلار در کرواسی و بخش‌های بانکداری، بیمه‌های اجتماعی، مخابرات، گردشگری، داروسازی، تولید آبمیوه و غیره سرمایه گذاری کرده اند.

همچنین مطالعه کنید:

تجارت ۱۰ میلیارد‌ دلاری ایران و پاکستان با توسعه زیرساخت‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، مهرداد بذرپاش رئیس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.