به گزارش کسب و کار نیوز، شهردار تهران در دیدار با «فلاح حسن الجزائری» استاندار و «ریاض العضاض» رییس شورای استان بغداد از ظرفیت شرکتهای ایرانی برای احداث مترو در عراق خبر داد و گفت: می توان این موضوع را از سوی کمیسیون های مشترک دو کشور پیگیری کرد.
حناچی در این دیدار که ایرج مسجدی سفیر ایران در عراق و شهربانو امانی عضو شورای شهر تهران هم حضور داشتند، افزود: بغداد یک کلانشهر است و کلان شهر ها معمولا مشکلات مشابهی دارند که ترافیک یکی از آنهاست.
شهردار تهران با بیان اینکه پربارترین راه هایی که برای رفع ترافیک توصیه می شود گسترش شبکه مترو است، عنوان کرد: در سال ۶۶ عملیات احداث متروی تهران را عملاً آغاز کردیم و در حال حاضر ۷ خط مترو تهران به بهره برداری رسیده است.
وی با اشاره به اینکه روزانه دو میلیون مسافر در مترو تهران جا به جا میشوند، گفت: ما برای این کار دیر شروع کردیم و باید قبل از انقلاب این حرکت آغاز میشد و ما ادامه دهنده آن بودیم.
شهردار تهران افزود: براساس قانون مصوب شورای شهر و برنامهریزیهای تهران تحقق هفت میلیون سفر را در برنامه کاری داریم که برای تحقق چنین ماموریتی باید ۲۰۰۰ واگن مترو را به مجموعه فعلی اضافه کنیم، همچنین سرفاصله حرکت قطارها را به ۲ دقیقه کاهش داده و دو خط دیگر را تکمیل کنیم.
وی با بیان اینکه احداث مترو در بغداد نیز دیر شده است، گفت: هر چه سریعتر باید درمورد این موضوع تصمیم بگیرید؛ البته شما میتوانید از مشکلی که ما با آن مواجه هستیم به عنوان تجربه استفاده کنید چراکه ما سوبسید زیادی در مترو می پردازیم و مردم در واقع یک دهم قیمت واقعی سفر را می پردازند؛ این امر باعث شده است که بار عمده بر دوش شهرداری و دولت باشد و بخش خصوصی برای توسعه مترو ورود نکند.
وی پیشنهاد داد که بغداد از ابتدا با سوبسید کمتری شروع کند، در این صورت می تواند امکان اینکه منابع را از بخش خصوصی و بانکها برای توسعه مترو فراهم کند، بیشتر پیدا کند.
حناچی با اشاره به اینکه تحریمها به خودی خود تهدید هستند، عنوان کرد: شما نیز تجربه تحریم ها را داشتید اما میتوان این تهدیدها را به فرصت تبدیل کرد فرصتی که هم برای ما و هم برای شما ایجاد شده است.
وی با بیان اینکه با افتتاح خط ۶ و ۷ ظرفیت شرکت های سازنده مترو آزاد می شود، گفت: این شرکتها میتوانند توسعه مترو بغداد را در دستور کار خود قرار دهند و در صورت هماهنگی دو موضوع ذکر شده شرکت های ایرانی در برگزاری مناقصه محدود نیز آمادگی دارند که این پروژه ها را به انجام برسانند.
شهردار تهران به موضوع پسماند اشاره کرد و افزود: فکر می کنیم مشکل شما نیز باشد، تجربیات خوبی در این زمینه داریم؛در تهران روزانه ۹۰ هزار تن زباله را مدیریت میکنیم، همچنین اقدامات جدیدی در حوزه پسماند را آغاز کرده ایم.
وی خاطرنشان کرد: همچنین موضوع آتش نشانی، خدمات شهری و توسعه فضای سبز نیز از سایر محورهایی بود که درباره آنها گفتگو کردیم.
شهردار تهران با اشاره به اینکه کمربند سبز وظیفه کنترل آلودگی کلانشهرها را به عهده دارد، گفت: اخیرا ۱۲۵۰ هکتار کمربند سبز شمالی تهران را با آبیاری قطره ای و تحت فشار شروع کردهایم.
وی عنوان کرد: در زمینه آتش نشانی نیز آمادگی آموزش و تجهیزات را در این حوزه داریم، همچنین در حوزه معماری و شهرسازی و طرح های توسعه شهری هم مذاکراتی داشتیم که اگر زمینه همکاری وجود داشته باشد آمادگی داریم که مسیر همکاری را ادامه دهیم.
حناچی با اشاره به اینکه کشور عراق و شهر بغداد جنبه تاریخی دارد، عنوان کرد: ما تجربه زیادی در زمینه مرمت آثار تاریخی در تهران داریم .
شهردار تهران یکی دیگر از زمینه های آمادگی شهرداری برای همکاری با بغداد را حوزه زیباسازی شهری و اقداماتی در زمینه نورپردازی و ایجاد فضای شهری عنوان کرد.
وی با اشاره به اینکه بسیاری از آثار کشور عراق و شهر بغداد ظرفیت ثبت جهانی را دارد، گفت: آثار ثبت جهانی، موتور اقتصادی فرهنگی کشورها تلقی میشود و به اندازه سهمی که در تمدن بشری دارد میتواند، تأثیرگذار باشد.
حناچی با اشاره به اینکه در ایران ۲۳ اثر ثبت شده جهانی وجود دارد تصریح کرد: بغداد این پتانسیل را دارد که آثار خود را به ثبت جهانی در آورد و ما در این زمینه نیز آمادگی همکاری داریم.
دیدار شهردار تهران با همتای عراقی
پیروز حناچی در دیدار با «ذکری علوش» در خصوص امکان تبادل تجربیات دو کشور در زمینه نگهداشت شهر، گفت: با توجه به اینکه بغداد در سطح کلانشهری متوسط مانده و در زمینه ایجاد خطوط مترو هم عقب مانده است، در صورت آمادگی شهرداری بغداد می توانیم بر مطالعات جامع ترافیک بغداد همکاری داشته باشیم.
وی درباره خطوط مترو تهران افزود: هم اکنون ۳۰۰ کیلومتر خط مترو در تهران ایجاد شده و ۲۵۰ کیلومتر تا کامل شدن طرح جامع مترو فاصله داریم.
شهردار تهران جمع آوری پسماند را از دیگر تجربیات تهران نام برد و تصریح کرد: روزانه حدود ۹۰۰۰تن زباله به مناطق جنوبی تهران حمل شده و ۴۵ هزار تن نخاله ساختمانی به سایت های بیرون شهر منتقل می شود.
حناچی ادامه داد: با آموزش، همکاری مردم و برقراری ایستگاه هایی در سطح شهر تلاش داریم زباله ها را به گونه ای تفکیک کنیم که امکان بازیافت بیشتری داشته باشد. در نتیجه این اقدام می توانیم کمپوست بهتری به دست آوریم و از بازیافت ها استفاده بهینه تری کنیم.
وی با پیشنهاد اینکه شهرداری های تهران و بغداد می توانند در زمینه طراحی شهر، معماری، پروژه های شهری و شهرسازی با یکدیگر همکاری داشته باشند، عنوان کرد: به زودی نتیجه یکی از مسابقات بین المللی معماری ایران اعلام می شود. این طرح مربوط به مسیر تهران- تبریز است که حدود ۹ کیلومتر از این مسیر، قطار را به زیر زمین برده ایم و روی آن یک محور طراحی شهری را به مسابقه گذاشتیم.
شهردار تهران ادامه داد: در شهرداری تهران تلاش می کنیم از ظرفیت مسابقات برای بالا بردن کیفیت معماری در شهر استفاده کنیم. پل طبیعت نتیجه یک مسابقه معماری است که موفق به اخذ «جایزه بین المللی آقاخان» شده است. البته کشور عراق هم معماران خوبی دارد. مرحوم خانم حدید از معمارانی بود که در دنیا معروف است.
به گفته حناچی، شهرداری تهران در زمینه زیباسازی و ایجاد تحول در شهر با استفاده از ظرفیت های هنرمندانه، رنگ و طراحی ها تجربه خوبی دارد.
وی فضای سبز را یکی از روشهای کنترل کلانشهرها دانست و توضیح داد: ایجاد کمربند فضای سبز در حریم کلانشهرها هم جنبه بازدارندگی برای توسعه بی رویه را دارد و هم کیفیت زندگی را افزایش می دهد.
شهردار تهران با بیان اینکه تهران تجربیات خوبی در توسعه فضای سبز دارد، عنوان کرد: هفته گذشته با حضور آقای روحانی ۱۲۵۰ هکتار پهنه سبز شمال تهران افتتاح شد. در این زمینه هم می توانیم با کشور عراق توافقات خوبی داشته باشیم.
حناچی تاکید کرد: چنانچه یک هسته کارشناسی و یک پیش نویس از دستاوردهای سفر شهردار بغداد به تهران تهیه کنیم، می توانیم به متن توافقنامه دست پیدا کنیم و اقدامات اجرایی آن را آغاز کنیم.
وی با بیان اینکه در سال های ۸۵ و ۸۶ شمسی بین کلانشهرهای تهران و بغداد تفاهم همکاری منعقد شده است، گفت: با تشکیل کمیته مشارکت و پیگیری می توانیم موارد مطرح شده را پیگیری کنیم.
شهردار تهران با بیان اینکه اگر ضمانت دولت عراق برای سرمایه گذاران ایرانی وجود داشته باشد، سرمایه گذاری از طریق بخش خصوصی امکان پذیر است، تصریح کرد: در خصوص جذب سرمایه گذاری برای ساخت مترو نکته کلیدی قیمت واقعی بلیت مترو است. در تهران بلیت مترو یک دهم قیمت واقعی است و این مسئله جذب سرمایه گذار را با مشکل مواجه می کند. در حالی که اگر بلیت قیمت واقعی داشته باشد بخش خصوصی می تواند بخش عمده ای از سرمایه گذاری را برای ساخت مترو انجام دهد.
حناچی ادامه داد: در حال حاضر ۸۰ درصد از خطوط مترو تهران براساس مطالعات تکمیل شده است. از ۱۰ خط مترو مورد نیاز در تهران ۷ خط تکمیل شده و تونل های ۳ خط دیگر هم آماده است.
وی در خصوص ساخت خطوط مترو در بغداد گفت: برای آغاز ساخت مترو در بغداد می توانید با برگزاری یک مناقصه بین شرکت های ایرانی و حتی کشورهای دیگر دنیا این کار را آغاز کنید، اما اطمینان دارم شرکت های ایرانی از نظر قیمت ارجحیت دارند.
شهردار تهران افزود: در زمینه آتش نشانی هم تجربیات خوبی در خصوص آموزش و تجهیزات داریم که قابل اشتراک گذاری است و می تواند به عنوان یکی از بندهای توافقنامه قید شود.
حناچی موضوعات فرهنگی و اجتماعی را از دیگر اشتراکات بین دو کشور دانست و گفت: همایش پیاده روی اربعین یکی از بزرگترین همایش های جهان است که شهرداری تهران بخشی از پشتیبانی این خدمت عظیم را به عهده دارد. امسال علاوه بر خدمت های گذشته تلاش می کنیم مردم را که همواره عاشق اباعبدالله الحسین(ع) هستند بسیج کنیم.
وی عنوان کرد: شهرداری تهران در خصوص ایجاد سرپناه برای زنان بی خانمان و کودکان کار هم تجارب خوبی دارد و با نگاه توانمندسازی به این موضوعات نگاه می کند.
شهردار تهران در خصوص انتخاب یک خانم به عنوان شهردار بغداد عنوان کرد: به شما، دولت عراق و شورای شهر بغداد بابت این انتخاب تبریک می گویم. با توجه به اینکه پس از مشکلات و جنگ های بسیار این مسئولیت را پذیرفتید، برای شما آروزی موفقیت می کنم و برای موفقیت شما نهایت تلاش را به کار می گیریم.
حناچی با بیان اینکه موفقیت دولت عراق خواست کشور ایران است، عنوان کرد: این موفقیت می تواند بسیاری از مشکلات منطقه را حل کند. هر دو کشور تاریخ و فرهنگ مشترک پیش از اسلام و پس از اسلام را دارند و این دوره از فعالیت ها را هم به فال نیک می گیریم.
براساس گزارش شهرنوشت، در پایان این جلسه شهردار تهران پوریا سوری، سرپرست مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران و گشتاسب مظفری معاون امور بین الملل این مرکز را به عنوان نماینده شهرداری تهران برای تنظیم موافقت نامه معرفی کرد.
انتهای پیام