شایلی قرائی
به گزارش کسب و کار نیوز، تنها یه هفته به آغاز سال نو باقی مانده در حالی که هر روز با افزایش قیمت گوشت قرمز مردم از دسترسی به این محصول ناامیدتر می شوند. حمید ورناصری، مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام اما در باره اوضاع بازار گوشت قرمز می گوید: عرضه گوشت مرغ منجمد و گرم را افزایش دادیم تا در دسترس مردم قرار گیرد. به گفته وی، هر کیلو گوشت مرغ گرم با نرخ ۱۱ هزار و ۵۰۰ و مرغ منجمد با نرخ ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان در سازمان میادین میوه و تره بار توزیع میشود.ورناصری ادامه داد: هم اکنون در تهران بالای ۲۰۰ تن گوشت مرغ در سطح میادین عرضه شد، در حالیکه روزهای قبل میزان عرضه ۱۳۰ تا ۱۴۰ تن بوده است.
این مقام مسئول افزود: با کاهش قیمت مرغ در بازار طبیعی است که دیگر نیازی به توزیع مرغ منجمد در میادین میوه و تره بار نیست.مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام از توزیع ۳۰ هزارتن گوشت مرغ طی دو ماه اخیر در بازار خبر داد و گفت: در مقطع قبلی هر کیلو مرغ گرم با نرخ ۹ هزار و ۸۰۰ تومان در بازار عرضه میشد، در حالیکخ طی یک ماه اخیر قیمت به ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش یافته است.وی با اشاره به اینکه عرضه مرغ منجمد اثر خود را بر قیمتهای بازار طی روزهای آینده خواهد گذاشت، بیان کرد: سازمان حمایت نرخ مصوب هر کیلو گوشت مرغ گرم را ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرده است و ما به دنبال این هستیم تا قیمت مرغ در خرده فروشیها را به این رقم نزدیک کنیم.
ورناصری درباره گوشت قرمز گفت: واردات گوشت قرمز از کشورهای مختلف در حال انجام است، ضمن آنکه واردات دام زنده برای تعادل بازار وارد میشود و تا پایان هفته واردات گوسفند زنده با کشتی را خواهیم داشت.وی از واردات نخستین محموله گوسفند زنده تا پایان هفته خبر داد و افزود: نخستین محموله گوسفند زنده که حدود ۵۰ هزار رأس است، تا پایان هفته وارد میشود و در مراحل بعد حدود ۹۰ هزار رأس وارد خواهد شد.مدیر عامل شرکت پشتیبانی امور دام ادامه داد: با واردات این دامهای زنده و عرضه به بازار کاهش قیمت گوشت را شاهد خواهیم بود، ضمن آنکه در ۲ روز گذشته ثبات نسبی در بازار گوشت قرمز ایجاد شده است.ورناصری تعیین قیمت گوشتهای وارداتی را بر مبنای اعداد و ارقام سازمان حمایت با حداقل سود برای واردکنندگان اعلام کرد و گفت: هم اکنون رقمی حدود ۴۲ هزار تومان است.وی وارد کنندگان گوشت گوسفندی را حدود ۱۷۰ شرکت اعلام کرد و افزود: برخی شرکتها هم گوشت گوساله وارد میکنند که در مجموع ۲۶۰ شرکت وارد کننده گوشت قرمز هستند و طبیعی است که برخی از این شرکتها ممکن است از توان و ظرفیت بالاتر و سابقه بیشتری برخوردار باشد و در مقابل برخی دیگر از شرکتهای تازه وارد، توان چندانی ندارند.
این در حالی است که یکی از قصابها در وصف این شرایط میگوید “امروز آنقدر اوضاع وخیم شده که برخلاف روزهای پایانی اسفند پارسال نه تنها توان خرید گوشت قرمز به اندازه کافی را نداریم، بلکه کسی نمیتواند آن را به اندازه دلخواه برای خود و خانوادهاش خریداری کند. این در حالی است که سال گذشته تمام یخچال و حتی فضای بیرون از یخچال قصابیها پر از لاشههای گوشت قرمز گوسفندی بود و آنقدر خرید و فروش رونق داشت که نمیتوانستیم چند دقیقه وقت برای استراحت داشته باشیم، اما در این روزها نه تنها دیگر خبری از آن رونق نیست، بلکه فروش چند تکه لاشه هم که روزانه خریداری میکنیم، چند روز طول میکشد.” در حال حاضر قیمتهای عجیب و غریبی در بازار به چشم میخورد. به عنوان مثال قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ در اسفند سال گذشته حدود ۸۰۰۰ تا ۹,۰۰۰ تومان بود که هماکنون با افزایش دو برابری به حدود ۱۸ هزار تومان رسیده و قیمت یک کیلوگرم پای مرغ به کیلویی ۷,۰۰۰ تومان رسیده است.در چنین شرایطی نه تنها ردی از آثار نظارت دستگاههای متولی در بازار دیده نمیشود، بلکه هر روز قیمتهای جدیدتری در بازار ثبت میشود که این موضوع فقط به بازار گوشت قرمز و گوشت مرغ هم ختم نمیشود. البته این قصاب در این باره هم صحبتهای قابل توجهی مطرح کرده و میگوید “در سال گذشته با توجه به اینکه قیمتها چندان بالا نبود و مردم توان خرید داشتند، یک قصابی میتوانست برای شب عید قدری سود خود را بیشتر در نظر بگیرد و صدای کسی هم در نمیآمد! البته نظارت چندانی هم صورت نمیگرفت، اما در شرایط کنونی قصابها دیگر جرأت افزایش قیمت را هم ندارند، چرا که با همین قیمتها هم کسی توان خرید گوشت را ندارد.”
شکست دولت در تنظیم بازار گوشت قرمز
اردشیر عظیمی، کارشناس اقتصادی
افزایش قیمت گوشت گوسفند در حالی در بازار صورت گرفته که مدتها قبل فعالان این بازار در باره افزایش قیمت آن هشدارهای لازم را داده بودند و از مسوولان خواسته بودند برای این امر راهکارهایی در نظر بگیرند تا این بازار دچار چالش نشود. در حال حاضر در کشور انتقال قیمت بین سطوح تولید کننده (مزرعه) و خرده فروشی گوشت نامتقارن است و این امر نشان می دهد که افزایش قیمت تولید کننده، که منجر به کاهش حاشیه بازاریابی بازار گوشت قرمز می شود، نسبت به کاهش قیمت های تولید کننده (مزرعه)، که موجب افزایش حاشیه بازاریابی در بازار گوشت قرمز ایران می شود، خیلی سریع تر به قیمت های خرده فروشی منتقل می گردد بنابراین شاهد افزایش بی رویه قیمت ها در بازار هستیم.
از طرفی دیگر قاچاق دام زنده هم که به دلیل افزایش نرخ ارز، برای قاچاقچیان سودآور و جذاب شده به این گراین ها دامن زده است. به همین دلیل کمبود دام زنده در میادین موجب شده تا عرضه نتواند پاسخگوی تقاضا در این بخش شود و قیمت روند صعودی به خود بگیرد هر چند دولت سعی کرد با واردات گوشت قرمز این کمبود را جبران و قیمت را متعادل کند اما، تا بدین جا موفقیتی نداشته است. بنابراین یک مشکل اصلی قاچاق و یکی دیگر توزیع نامناسب گوشت های وارداتی برای کنترل بازار است. مشکل سوم افزایش سازمانیافته و کاذب قیمت داخلی دام است. چرا که عده ای از طریق شبکههای مجازی قیمت را به شدت به صورت روزانه سازماندهی میکنند و این قیمت را به همدیگر اطلاعرسانی میکنند. چهارمین مشکل ما، آمارهای نادرست از وضعیت تولید کشور میباشد. وی خواهان اصلاح شبکه توزیع گوشت کشور برای کنترل قیمت و رسیدن گوشت با قیمت مناسب به مشتری واقعی شد.