سه شنبه , ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اسلایدر / دومینوی تعطیلی رستوران های پایتخت
دومینوی تعطیلی رستوران های پایتخت

کمبود گوشت و گرانی منوهای رستوران ها موجب ریزش بی سابقه مشتریان شده است

دومینوی تعطیلی رستوران های پایتخت

گرانی و کمبود گوشت دیگر از حالت عادی خود خارج شده و علاوه بر معیشت مردم مشاغل بسیاری را نیز در معرض تهدید قرار داده است.

شایلی قرائی

بنابر اخباری که طی روزهای گذشته متشر شده بسیاری از مشاغلی که با این کالا سروکار دارند تعطیل شده اند و یا ریزش مشتری داشته اند. واحدهای صنفی رستوران داران از جمله این مشاغل هستند که اخبار تعطیلی ۱۸۰ واحد از آنها گواه بر این مدعاست.

دپوی ۱۷ هزار تن گوشت قرمز در  گمرک با هدف افزایش قیمت و فرار مالیاتی

در حالی که مردم برای تامین گوشت مورد نیاز خود با مشکلات بسیاری روبرو هستند و مشاغل بسیاری در آستانه تعطیلی قرار دارند و هم چنین در شرایطی که قیمت گوشت در بازار به بیش از ۱۰۰ هزار تومان در هر کیلو رسیده، مقامات مسئول اعلام کرده‌اند برخی واردکنندگان ۱۷ هزار تن گوشت را برای کسب معافیت مالیاتی در گمرک دپو کرده اند. بر اساس خبری که دادستان بندرعباس اعلام کرده، ۱۷ هزار تن گوشت قرمز در گمرک بندر شهید رجایی دپو شده است؛ درحالی که این رقم  معادل ۱۷ درصد واردات سالانه گوشت قرمز است که وارد کنندگان به طمع بهرمندی از معافیت جدید گمرکی که دولت برای واردات گوشت قرمز در نظر گرفته در گمرک ذخیره کرده‌اند. ابوالفتح ابوالهادی، دادستان بندرعباس اظهار داشت: با همه مسئولان از جمله سازمان بنادر، گمرک، جهاد کشاورزی‌ و دامپزشکی دیدار و مستندات را دریافت و بررسی کردیم؛ در حال حاضر بخشی از این محموله‌ها که تحت عنوان کالای متروکه و بخشی دیگر که مربوط به سازمان پشتیبانی امور دام است، می‌تواند ترخیص شود.

وی درباره علت دپوی این حجم از گوشت گفت: به‌دلیل اینکه این کار به‌نفع واردکنندگان بوده تا از معافیت‌های مالیاتی بهره‌مند شوند، عامدانه اقدام به دپوی گوشت در این منطقه کرده‌اند. اگر خود واردکنندگان به‌سرعت اقدام به ترخیص محموله‌های گوشت کنند که خیلی خوب است در غیر این صورت، مجبور هستیم خودمان برای این کار اقدام کنیم.در همین زمینه، منصور پوریان رئیس شورای تامین کنندگان دام نیز بیان کرد: ورود این حجم گوشت به بازار تاثیر زیادی در تامین گوشت مورد نیاز و کاهش قیمتها خواهد داشت؛ ذخیره فعلی کشور برای گوشت قرمز ۲۵ هزار تن است که این رقم بی‌سابقه است و حالا ۱۷ هزار تن گوشت قرمز در گمرک باقی مانده و باعث شوکه شدن ما نیز شده است. وی افزود: در ماه‌هایی که با کاهش عرضه گوشت قرمز در بازار و افزایش قیمت مواجه بودیم این گوشت‌ها در گمرک ذخیره شده بودند. از نیمه اسفند میزان عرضه دام داخلی نیز در بازار افزایش خواهد داشت و قیمتها به تدریج کاهش می‌یابد.

رستوران ها با ریزش مشتریان خود قادر به تامین هزینه ها نیستند

علی اصغر میرابراهیمی، رئیس اتحادیه صنفی رستوران و سلف‌سرویس تهران

آنچه که در بازار گوشت و مرغ اتفاق افتاده موضوعی است که علاوه بر مردم بیشتر مشاغل را نیز تحت تاثیر قرار داده است. کمبود گوشت در رستوران های پایتخت موجب تعطیلی ۱۸۰ واحد رستوران شده و شاهد دومینوی تعطیلی این مشاغل هستیم. به عبارت کامل تر این وضعیت به گونه‌ای است که امسال به طرز بی‌سابقه‌ای، شاهد کاهش مشتری در رستوران‌ها هستیم به طوری که از ۷۰۰ رستوران ثبت شده و دارای مجوز در تهران، ۱۸۰ رستوران، تقاضای انصراف از مجوز و ابطال مجوز خود را به ما اعلام کرده‌اند. مواد اولیه‌ی تهیه‌ی غذا نیز بالا رفته و همین موضوع باعث تغییر قیمت غذاها شده است. در پی این اتفاق رستوران‌ها شاهد کاهش مشتری بوده‌اند و عده‌ای تصمیم گرفته‌اند که به‌طورکلی رستوران‌ها را تعطیل نمایند.

گرانی گوشت و نحوه توزیع آن در ماه های اخیر ضربه جبران ناپذیری به صنف رستوران داران وارد کرده و این واحدها شاهد ریزش چشمگیر تعداد مشتریان خود هستند. تبعات این اتفاق بسیار زیاد است و به دلیل تعطیلی رستوران ها بیکاری بسیاری از افراد را رقم زده است. رستوران ها با ریزش مشتریان خود قادر به تامین هزینه ها نیستند و ناچار کسب و کار خود را تعطیل کرده اند. این اتفاق دیر یا زود با ادامه این روند برای دیگر واحدها هم یکی پس از دیگری اتفاق خواهد افتاد و بعد از مدتی با سیل بیکاران در این صنف روبرو خواهیم شد. متاسفانه با گرانی‌های اخیر، قیمت مواد اولیه از جمله گوشت، مرغ، حبوبات و رب به اندازه‌ای بالا رفته که هم باعث کاهش میزان مشتریان شده و هم گلایه این اعضای صنف را به دنبال داشته و رستوران داران هر روز از وضعیت قیمت مواد اولیه، افزایش هزینه‌ها، مالیات بر ارزش افزوده و … گلایه می‌کنند و جوابی هم برای آنها وجود ندارد.

 

همچنین مطالعه کنید:

انجام ۲۷ هزار پرواز نوروزی توسط شرکت‌های هوایی

به گزارش کسب و کار نیوز ، بر اساس آمار منتشر شده از سوی سازمان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.