صفحه اصلی / صنعت حمل و نقل در تله ارزانی گازوئیل

صنعت حمل و نقل در تله ارزانی گازوئیل

مجتبی کاوه
پایین بودن نرخ سوخت ناوگان حمل و نقل جاده‌ای در نظر اول باید مزیت ایران در این بخش مهم اقتصادی باشد، اما برخی مسئولان بخش حمل و نقل چنین عقیده‌ای ندارند. به گفته آنها، ارزانی گازوئیل نه تنها کمکی به توسعه ناوگان و اقتصادی شدن و افزایش بازدهی کامیون‌ها نکرده، بلکه مانعی بر سر راه توسعه و شکوفایی صنعت حمل و نقل به شمار می‌رود.
به گزارش کسب و کار نیوز، کارشناسان نیز معتقدند به دلیل برخی ضعف‌های نهادینه‌شده در صنعت حمل و نقل، ارزانی سوخت به تله‌ای برای درجا زدن این صنعت تبدیل شده است.
ادامه وضع موجود صنعت حمل و نقل را فلج می‌کند
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای از سیاست دولت در ممانعت از افزایش قیمت حامل‌های انرژی در بخش حمل و نقل باری سنگین انتقاد کرد. داوود کشاورزیان درباره محمدباقر نوبخت که گفته بود دولت قصد افزایش حامل‌های انرژی را ندارد، اظهار داشت: سیاست دولت این است که قیمت حامل‌های انرژی افزایش نیابد؛ من به این سیاست شدیدا اعتراض و انتقاد دارم و آن را اقتصادی نمی‌دانم. رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ادامه داد: تا زمانی که سوخت خودروهای سنگین تا این حد ارزان است، مشکلات صنعت حمل و نقل همچون فرسودگی ناوگان، مقرون به صرفه نبودن خرید کامیون نو، تقاضای مازاد حمل کالا، بهره‌وری پایین و… حل نخواهد شد. معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه کامیون‌های ایرانی در سال تنها ۶۰ تا ۷۰ هزار کیلومتر پیمایش دارند، تصریح کرد: این در حالیست که کامیون‌ها در اروپا و آمریکای‌شمالی گاه تا ۳ برابر این مسافت پیمایش دارند. بنابراین ادامه وضع قیمتی سوخت، بهره‌وری صنعت حمل و نقل ایران را همچنان در حداقل نگه می‌دارد. وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر بخش حمل و نقل به کمک یارانه‌ای که به سوخت (گازوئیل) داده می‌شود سرپا مانده و جور اشتغال را می‌کشد؛ هر کس که بیکار است می‌تواند یک کامیون فرسوده را با ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان خریداری کند و با حداقل عرضه بار فعالیت داشته باشد. بنابراین به جای آنکه یک نفر سالی ۱۵۰ هزار کیلومتر با یک کامیون تردد داشته باشد دو نفر ۷۰ هزار کیلومتر بار می‌برند تا این درآمد بین دو خانوار تقسیم شود. کشاورزیان تاکید کرد: کامیون نو در ایران در بازار فعلی حمل و نقل امکان کار کردن ندارد، چراکه خرید یک کامیون نو به قیمت ۸۰۰ میلیون تا یک میلیارد تومان و اقساط ماهانه چند میلیونی آن با وضعیت کم بار فعلی امکان بازپرداخت اقساط ندارد. کشاورزیان تصریح کرد: به نظر می‌رسد ادامه وضع موجود اگر چه مشکل اشتغال کشور را تا حدودی حل می‌کند، اما صنعت حمل و نقل کشور را در آینده فلج خواهد کرد.
شناور شدن نرخ سود طبق قیمت‌های بازار جهانی
یک کارشناس صنعت حمل و نقل با بیان اینکه ارزانی گازوئیل کمکی به توسعه ناوگان نکرده است، به «کسب‌وکار» می‌گوید: با تداوم ارزانی گازوئیل ادامه کار کامیون‌های فرسوده با مصرف و استهلاک بسیار بالا صرفه دارد و خرید کامیون نو توجیهی پیدا نمی‌کند. مسعود مهاجر افزود: البته اینکه تمام مشکل صنعت حمل و نقل و ازجمله مازاد تقاضای بار را در ارزانی گازوئیل ببینیم، چندان صحیح نیست، اما باید پذیرفت این صنعت در تله گازوئیل ارزان گیر افتاده است. وی با بیان اینکه تثبیت قیمت سوخت به‌طور کلی پذیرفته نیست، افزود: شناور شدن نرخ سوخت طبق قیمت‌های بازار جهانی با یارانه‌های هدایت‌شده و هدفمند به توسعه ناوگان بهترین راهکار این صنعت است،  اما اجرای این سیاست به دلیل تبعات اجتماعی، مورد علاقه دولت نیست.

 

همچنین مطالعه کنید:

افزایش ۶۸ درصدی کشف کالای قاچاق در سال ۱۴۰۲ /رشد ۴۸ درصدی برخورد با خودروهای شوتی

به گزارش کسب و کار نیوز، سردار حسین رحیمی در تشریح عملکرد یکساله پلیس امنیت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.