صفحه اصلی / غفلت از فرصت ارزآوری صادرات گل

غفلت از فرصت ارزآوری صادرات گل

شایلی قرایی
صنعت گل و گیاه به لحاظ ساختار متنوعی که دارد، توانسته در اقتصاد و گردش مالی کشورها تاثیر بسیار زیادی را داشته باشد. به همین دلیل در تمام کشورهای پیشرفته تلاش‌های بسیاری برای کشت گل و گیاه انجام شده و فعالان این حوزه و مسئولان امر با توسعه گلخانه‌ها و سرمایه‌گذاری‌های کلان توانسته‌اند این صنعت را به جایی برسانند که بتوانند گردش مالی آن را در توسعه اقتصاد خود تثبیت کنند. به عبارت کامل‌تر تولید گل از نمونه فعالیت‌های اقتصادی درآمدزا به شمار می‌رود که متاسفانه در ایران آنچنان که باید، مورد مطالعه و حمایت قرار نگرفته است.
به گزارش کسب و کار نیوز، البته طرح این موضوع به معنای نادیده انگاشتن مطلق این ظرفیت ویژه و بالقوه نیست و با در نظر گرفتن گردش مالی ۲۴ میلیون دلاری گل در کشور (اعم از بازار داخلی و خارجی) به این واقعیت پی خواهیم برد که به هر ترتیب اقدامات و دستورکارهایی برای حصول توفیق در این عرصه مد نظر قرار گرفته، اما با احتساب گردش مالی ۲۰ میلیارد دلاری بازار گل در جهان و فرصت‌ها و توانمندی‌های مرتبط با این بخش در ایران به عمق نارسایی موجود در بهره‌وری حداکثری از این ظرفیت پی خواهیم برد. طبق آمار اکنون حدود ۶ هزار و ۵۰۰ هکتار مزرعه گل و گیاه زینتی در کشور وجود دارد که بیش از ۲ هزار هکتار از این میزان در قالب گلخانه و بیش از ۴ هزار هکتار نیز به صورت فضای باز تعریف می‌شود. اگرچه در کل کشور تولید گل و گیاه با ضعف‌هایی همراه است، اما در این میان استان مازندران به عنوان یکی از قطب‌های تولید گل و گیاه زینتی به شمار می‌رود و در طول سالیان اخیر میزان فعالیت‌ها در این عرصه با افزایش هرچه بیشتری همراه شده، این امری نویدبخش است که البته نیازمند توسعه و شکوفایی فزاینده‌تری است.
لزوم بازنگری در کشت گل و گیاه زینتی احساس می‌شود
در همین رابطه هادی ایزدی، کارشناس حوزه زراعت و کشاورزی با اشاره به لزوم بازنگری در شیوه کشت گل و گیاه زینتی در کشور اظهار کرد: متاسفانه تمایل قابل توجهی از فعالان این حوزه به شیوه‌های سنتی باعث کندی رشد و پیشرفت در توسعه فعالیت‌ها، نتایج و ثمرات سازنده هرچه بیشتر در این عرصه شده است. وی افزود: در صورت فراگیری شیوه‌های نوین کشت گل و گیاه، تولیدکنندگان این عرصه نیز درآمد هر چه بیشتری خواهند داشت که می‌طلبد در این خصوص، ضریب آموزش‌ها تقویت شود.
 ایزدی در تشریح دیگر مشکلات و نارسایی‌های موجود در این عرصه بیان کرد: عدم آشنایی کافی با بازاریابی حرفه‌ای برای نقش‌آفرینی مطلوب در عرصه صادرات گل و گیاه زینتی از دیگر مشکلاتی است که در صورت حل و فصل آن و دستیابی به موفقیت‌های هرچه بیشتر در این خصوص شاهد اشتغالزایی فزاینده‌تری در این بخش خواهیم بود.این کارشناس کشاورزی گفت: حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی و به موازات آن تلاش برای کاهش هزینه‌های تولید دو مولفه‌ای است که باید در دستور کار قرار گیرد و بی‌گمان در سایه تحقق این امر می‌توان در فروش و عرضه گل و گیاه زینتی در آن سوی مرزها به توفیقات هر چه بیشتری نائل شد، در غیر این ‌صورت با توجه به فضای حاکم اقتصادی کشور و عدم اقبال عمومی مناسب برای خرید این محصول در بازارهای داخلی و نبود توان کافی برای رقابت در بازارهای جهانی، افق و چشم‌انداز روشنی برای این فعالیت پیش‌بینی نمی‌شود. وی افزود: بدون تردید در صورت حمایت هرچه بیشتر دستگاه‌های متولی از این عرصه فعالیتی، شاهد تحولی خیره‌کننده در توسعه فرصت‌های شغلی مرتبط با کشت گل و گیاهان زینتی (به‌صورت مستقیم و غیر مستقیم) خواهیم بود که امید است این رویکرد به عنوان اولویتی ضروری در دستور کار قرار گیرد. ایزدی گفت: البته نباید از نظر دور داشت که در سالیان اخیر، گام‌هایی سازنده در این خصوص برداشته شده و انصاف حکم می‌کند در مقایسه با گذشته به توفیقات حاصل‌شده همچون افزایش سرمایه‌گذاری در بخش مذکور اشاره شود، اما انتظار می‌رود ضریب چنین حمایت‌ها و پشتیبانی‌هایی با تقویت فزاینده‌تری همراه شود که به‌طور قطع کلیت اقتصاد کشور از منافع آن بهره‌مند خواهند شد.
صادرات گل ایران از رقبا عقب ماند
علی عزیزی، فعال بازار گل و گیاه

پرورش گل و گیاه به این دلیل که در کنار ارزش اقتصادی بالا می‌تواند اشتغالزایی بالایی نیز داشته باشد، بسیار بااهمیت است.
 در ایران اما بدون توجه به این مولفه‌ها بازار گل به حال خود رها شده و یک نمونه از آن را می‌توان هنگام غروب آفتاب و همزمان با تعطیلی بازار مشاهده کرد. در این زمان هزاران شاخه گل بدون مشتری کنار واحدهای صنفی دیده می‌شود که به لحاظ طبیعتی که گل دارد، برای روز دیگر قابل استفاده نیستند. به عبارت بهتر هزاران هزار شاخه گل در بازارهای گل در کشور هدر می‌روند، بدون آنکه کسی بخواهد امکانات و شرایطی را در اختیار تولیدکننده و فروشنده قرار دهد تا بتوان گل‌ها را تا حداکثر زمان ممکن به همان حالت حفظ کرد.
در تمام کشورهای توسعه‌یافته این امکانات و گلخانه‌هایی با شرایط مناسب برای نگهداری گل‌ها در اختیار تولیدکننده قرار گرفته و به همین دلیل است که امروز آنها جایگاه ما را در تولید و صادرات گل گرفته‌اند.
 بنابراین عدم موفقیت بالای کشور در صادرات گل و گیاه را باید در نبود امکانات و تجهیزات مکانیکی برای پرورش، نبود گلخانه‌های مناسب، شرایط نگهداری و البته شرایط صادرات و بسته‌بندی‌های صادراتی دید. از سوی دیگر بازارهای تجاری گل و گیاه در کشور ساخته نشده و هواپیماهای مخصوص برای صادرات گل‌های زینتی وجود ندارد.
بنابراین ایران نمی‌تواند در جایگاه بین‌المللی از نظر صادرات گل و گیاه جایگاه بهتری را پیدا کند و از طرفی باید منتظر ماند تا از سوی کشورهای رقیب بازارهای هدف مانند عراق و کشورهای همسایه را از دست بدهد.
صادرات گل ایران در رتبه صد و هفتمی جهان است
اکبر شاهرخی، رئیس اتحادیه گل‌فروشان

در شرایط فعلی تولیدکنندگان گل وگیاه مشکلات زیادی را متحمل شده‌اند و با وجود داشتن ظرفیت‌های بسیار بالا در این صنعت باید اشاره شود که از نظر تولید گل و گیاه، ایران در رتبه هفدهم دنیا قرار دارد و از منظر صادرات، حائز رتبه صد و هفتمی جهان هستیم.
به عبارت بهتر، مشکلات بسیاری بر سر راه تولیدکنندگان، از فروش گل‌های تولیدی گرفته تا قیمت تمام‌شده گیاهان به واسطه وارداتی بودن کود، سم و برخی بذرها وجود دارد که تولید گل و گیاه را تحت‌تاثیر خود قرار داده است. در حال حاضر تولید در داخل کشور به اندازه نیاز است و پتانسیل‌های زیادی در زمینه تولید گل و گیاه در کشور وجود دارد.
 تولید و پرورش گل در داخل کشور باید رقابتی شود و نکته حائز اهمیت در صادرات گل این است که گل‌های با درجه کیفی بالا در کشور کمتر تولید می‌شود و بیشتر گل‌های درجه ۲ و ۳ در داخل کشور پرورش پیدا می‌کند.
امید آن می‌رود با اتخاذ تدابیر موثر و اصولی و اختصاص یارانه‌های دولتی، گام‌های جدی‌تری برای توسعه فعالیت‌ها و به‌ویژه تقویت صادرات گل و گیاه زینتی در ایران برداشته شود که در صورت حصول این امر، تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بیش از پیش تسهیل خواهد شد و از سوی دیگر در بخش اشتغالزایی و کاهش بحران بیکاری نیز به توفیقات شایسته‌تری دست خواهیم یافت.
البته در کنار تمام این مسائل و مشکلات وجود برخی از تداخل‌های صنفی نیز برای فعالان حوزه گل و گیاه مشکل‌ساز شده است. تهیه گل توسط باغ‌تالارها (برای انجام مراسم عروسی و…) باعث بروز مشکلاتی برای فروشندگان و فعالان این عرصه شده است. عارضه‌ای که رفع آن مستلزم ورود دستگاه‌های نظارتی است و انتظار می‌رود با برخورد جدی دستگاه‌ها و نهادهای ذی‌ربط این مشکل مرتفع شود.

 

همچنین مطالعه کنید:

خرید جت‌های خصوصی برای عموم آزاد است/ استفاده مردم از بیزنس جت‌ها در ایران

به گزارش کسب و کار نیوز، محمد محمدی‌بخش در گفت وگو با ایلنا درباره فعالیت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.