صفحه اصلی / سرخط خبرها / مشکلات تولیدکنندگان و ارائه راهکار حمایت از صنایع داخلی
مشکلات تولیدکنندگان و ارائه راهکار حمایت از صنایع داخلی

مشکلات تولیدکنندگان و ارائه راهکار حمایت از صنایع داخلی

میزگرد ایسنا با موضوع بررسی مشکلات صنعتگران با حضور تولیدکنندگان داخلی، به‌منظور بررسی مسائل و مشکلات اصلی صنایع و موانع تولیدکنندگان برگزار و راهکارهایی در جهت حمایت از تولیدکنندگان ارائه شد.

میزگرد

به گزارش کسب و کار نیوز برگزار شد.

مهدی گلدوزها معاون جهاد دانشگاهی واحد قزوین و کارشناس اقتصادی گفت: اولین گام در جهت حمایت از تولید داخل معرفی محصولات داخلی و ایرانی است، باید به‌صورت شفاف مشخص شود که چه محصولاتی به‌عنوان کالای داخلی مطرح می‌شوند و درعین‌حال فرهنگ‌سازی استفاده از کالای ایرانی نهادینه شود.

وی افزود: حمایت از تولیدکننده داخلی نیاز به قوانین خاصی دارد که باید موردبررسی قرار بگیرد در حال حاضر قوانین حمایتی با ضعف روبه‌رو هستند، باید توجه داشت که برخی از مشکلات تولیدکنندگان راه‌حل استانی دارد و با استفاده از ظرفیت موجود در استان باید در جهت حل آن قدم برداشت.

گلدوزها تأکید کرد: در بخش خوشه‌های صنعتی و ارتباط بین صنعتی باید به مکان‌یابی و تعاملات بین صنایع توجه کرد، نگاه به راهکارها نباید کوتاه‌مدت باشد چراکه در این صورت از کارهای اساسی غافل می‌شوند و نمی‌توانند برنامه‌ریزی داشته باشند.

وی یادآور شد: مکان‌یابی صنعتی باید بلندمدت باشد و فاصله تولید و توزیع موردتوجه قرار بگیرد، اگر در مسیر غلط پیش رویم توسعه صورت نمی‌گیرد.

زهرا بابایی فرد تولیدکننده محصول سلولزی با اشاره به اهمیت حمایت از تولیدکنندگان داخلی تصریح کرد: شعار سال حمایت از کالای ایرانی است بنابراین این حمایت باید در بخش‌های مختلف جامعه و برای رفع نیازهای روزانه دیده شود.

وی افزود: باید اجازه دهیم سرمایه‌گذاران داخلی وارد شرکت‌ها شوند چراکه حضور سرمایه گذار خارجی باعث فلج شدن تولیدکننده‌های داخلی می‌شود، در حال حاضر ۳۵۰ کارخانه بزرگ و کوچک در حوزه صنایع سلولزی کشور به جهت ورود تولیدکننده خارجی تعطیل‌شده‌اند.

این تولیدکننده خاطرنشان کرد: قوانین دست‌وپا گیر از موانع دیگر تولیدکننده‌ها است باید قوانین مالیات و بیمه به‌گونه‌ای اصلاح شود که منافع کارفرما و کارگر هر دو حفظ شود در حال حاضر کارفرمایان ازنظر قانونی حمایت نمی‌شوند؛ تغییر نرخ نوسانات ارز، قطعی برق، نبود اتاق فکر صنعتگران از دیگر مشکلاتی است که با آن روبه‌رو هستیم.

سیروس جاودانی تولیدکننده موفق قزوینی نیز با اشاره به بالا بودن نرخ تسهیلات خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذار خارجی موفق عمل می‌کند چراکه از تسهیلات ارزان‌قیمت و با سود دو درصد استفاده می‌کند این در حالی است که ما از تسهیلات ۱۸ درصد استفاده می‌کنیم که گاهی این سود به ۲۰ درصد هم می‌رسد.

وی افزود: دولت در جهت حمایت از صنعتگران و تولیدکنندگان باید تسهیلات ارزان‌قیمت ارائه دهد، از طرفی میزان تنفس برای بازپرداخت تسهیلات را باید افزایش دهند چراکه یک ماه برای تنفس کافی نیست و تولیدکننده نمی‌تواند معوقات و بدهی‌های خود را پرداخت کند.

جاودانی اظهار کرد: عدم توانایی انتقال ارز یکی از مشکلاتی است که ما با آن روبه‌رو هستیم و درنتیجه آن تولید یکی از محصولات واحد تولیدی ما متوقف‌شده است، اگر نتوانیم مواد اولیه را از گمرک خارج کنیم بخش‌های دیگر ما نیز تا ۱۰ روز آینده متوقف می‌شود.

وی یادآور شد: برای حل مشکل تولیدکنندگان انتظار داریم که ارتباط و تعامل بین دستگاه‌های تولیدی افزایش پیدا کند و روند ارائه تسهیلات و خدمات به تولیدکنندگان را تسهیل کنند، همچنین انتظار داریم نگاه‌ بانک‌ها برای پرداخت وام به واحدهای تولیدی خوش‌بینانه باشد.

شهریار کشاورز معاون صنایع کوچک شرکت شهرک صنعتی استان قزوین نیز در این نشست تصریح کرد: به جهت سیاست‌ها و راهبردهای اشتباه بانکی در سال‌های گذشته نقدینگی از تولید به بانک‌ها انتقال پیدا کرد و بجای گردش نقدیندگی در چرخه تولید،در بانک‌ها با انباشت سرمایه مواجه شدیم که این سیاست‌های آزمون و خطای مسئولین وقت خسارات جبران ناپذیری به اقتصاد کشور وارد کرد. 

وی افزود: خوشبختانه در سال‌های اخیر سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان اقتصادی کشور به اهمیت smeها بیشتر واقف شده‌اند و نسبت به سنوات اولیه انقلاب که بیشتر حمایت از صنایع بزرگ و سنگین را از وظایف خود می‌دانستند؛ تغییر رویکرد اساسی در حمایت از صنایع کوچک و متوسط در برنامه‌های مسئولین قرار گرفت که امیدواریم این سیاست‌های حمایتی از smeها پایدار بوده و توسعه یابد تا به امید خدا با توجه به ویژگی‌های بی‌نظیر این صنایع در عدم وابستگی به بیرون مرزها در شرایط تحریم بتوانیم از این بحران گذر کنیم.

وی بیان کرد: اکنون نیازمند تغییر رویکرد در نگاه به صاحبان صنایع هستیم و باید متولیان امر و ما دولتی‌ها به این نکته توجه کنیم که کار تولیدی صنایع کوچک بسیار مهم و ارزشمند است با این نگاه در جامعه نیز باید جایگاه صاحبان صنایع برجسته شده و فرهنگسازی صورت گیرد.

محمدتقی میرزاعباسی معاون امور صنایع سازمان صنعت و معدن و تجارت استان قزوین نیز بابیان اینکه تولید ترکیبی از مواد اولیه، فروش و پرسنل است، اظهار کرد: هرکدام از این بخش‌ها اگر دارای نقصی باشند واحد صنعتی با مشکل روبه‌رو می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: اولین گام در جهت حمایت از تولیدکنندگان داخلی این است که فرهنگ حمایت و استفاده از تولید داخل را در بطن جامعه رواج دهیم، همچنین قانون کار نیاز به اصلاحات اساسی دارد که سالیان سال است به آن اشاره‌شده ولی تاکنون محقق نشده است.

میرزاعباسی یادآور شد: پیشنهاد می‌شود اتاق فکری با حضور تولیدکنندگان برگزار شود تا قوانین بررسی و مشخص شود که کدام قوانین نیاز به اصلاح و بازنگری دارد، همچنین قوانین عوارض، مالیات و رفع موانع تولید را اصلاح کنیم و برای تولیدکنندگان داخلی تشویقاتی در نظر گرفته شود.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

فرار‌های مالیاتی دیجیتال کشور شناسایی می‌شوند

به گزارش کسب و کار نیوز ، مولود محرابیان مدیر پروژه معماری یکپارچه فناوری اطلاعات …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.