سید احمد آقامیری در گفتوگو با خبرنگار ایسنا، با بیان اینکه طبق آمار در سال تحصلی ۹۷ – ۱۳۹۶ تعداد ۱۹۳۹ دانش آموز دارای آسیب دیدگی های مختلف(شنوایی، بینایی، حرکتی و اختلال رفتاری) مشغول به تحصیل بودهاند، از این تعداد ۱۴۷۸ دانش آموز در مدارس استثنایی و ۴۶۱دانش آموز در مدارس عادی تحصیل میکنند.
رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان قم، گفت: در مجموع ۳۲ مدرسه و ۲۰۳ کلاس درس در استان قم برای دانش آموزان استثنایی وجود دارد که از این بین ۲ کلاس در مدرسه کهک، یک مدرسه در منطقه جعفرآباد و یک کلاس در مدرسه خلجستان است.
تحصیل ۲۷ دانشآموز اوتیسم در قم
وی با اشاره به تحصیل ۱۴۷۸ نفر در مدارس استثنایی، افزود: ۴۰ نفر آسیب دیدهی بینایی، ۳۷۶ نفر آسیب دیده شنوایی، ۸۸ نفر آسیب دیده حرکتی، ۲۷ نفر دارای اختلال رفتاری(اوتیسم) و ۱۱۴۷ نفر آسیب دیده ذهنی هستند. دانش آموزانی که اوتیسم دارند در تنها مدرسه ویژه اوتیسم استان مشغول به تحصیل هستند.
آقامیری در خصوص تحصیل کودکان استثنایی در مدارس عادی، عنوان کرد: برای این دانش آموزان یک معلم رابط وجود دارد که این معلم در واقع رابط بین مجموعه استثنایی و مجموعه عادی است، این سیستم را “سیستم تلفیقی” مینامند.
وی گفت: ۴۶۱ نفر از دانش آموزان دارای آسیب دیدگی، در مدارس عادی درس می خوانند که از این تعداد، ۲۵۳ نفر آسیب دیده شنوایی، ۷۳ نفر آسیب دیده بینایی، ۱۱۷ نفر آسیب دیده حرکتی و ۱۸ نفر دارای اختلال رفتاری بسیار خفیف هستند.
سرویس ایاب و ذهاب بزرگترین مشکل مدارس استثنایی
وی خاطرنشان کرد: یکی از بزرگترین مشکلات، سرویس ایاب و ذهاب دانش آموزان است، با وجود اینکه 20 درصد مبلغ سرویس را ما پرداخت میکنیم، باز هم خانوادهها برای تهیه مخارج سرویس دچار مشکل میشوند.
رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان قم گفت: از دیگر مشکلات ما مسئله تهیه وسایل کمک توانبخشی(ویلچر، واکر، سمعک و کاشت حلزون) برای این کودکان است، البته ما توانسته ایم با کمک خیرین و بودجه ای که از تهران گرفته ایم کمی به خانواده ها در این زمینه کمک کنیم، اما اینها کافی نیست. به عنوان مثال قیمت هر سمعک حدود ۲ میلیون تومان است و شخصی که نیاز به دو سمعک داشته باشد، ۴ میلیون تومان باید هزینه کند، بهزیستی هم کمک های نقدی به این خانواده ها دارد اما بودجه بهزیستی هم محدود است.
وی تصریح کرد: افرادی آسیب دیده بینایی و آسیب دیده شنوایی محسوب می شوند که با استفاده از حداکثر امکانات توانبخشی، نتوانند از خدمات عادی به صورت مفید و موثراستفاده کنند، در خصوص کم توانان ذهنی هم ملاک، تست هوشی است که از آنها گرفته میشود، در این بین طیفی هستند که به آنها “دانش آموز مرزی” گفته میشود، یعنی حدفاصل بین استثنایی و عادی هستند، که این افراد را هم به مدارس عادی می فرستیم.
افزایش سالیانه تعداد دانش آموزان استثنایی
آقامیری در خصوص تعداد دانش آموزان استثنایی در قم، افزود: با توجه به مهاجرپذیر بودن قم، هرسال تعداد دانش آموزان استثنایی در استان افزایش پیدا میکند، البته این مسئله در همه شهرهای مهاجرپذیر وجود دارد.
وی در آخر با بیان اینکه معلمان این مدارس باید حداقل لیسانس آموزش کودکان استثنایی را داشته باشند، گفت: به دلیل عدم جذب نیرو شدیدا با کمبود معلم برای مدارس مواجه هستیم.
انتهای پیام