صفحه اصلی / اسلایدر / سازندگان وارد بازارهای غیر مولد شده اند/کم‌رمقی معاملات پیش فروش مسکن
سازندگان وارد بازارهای غیر مولد شده اند/کم‌رمقی معاملات پیش فروش مسکن

سازندگان وارد بازارهای غیر مولد شده اند/کم‌رمقی معاملات پیش فروش مسکن

کسب و کار نیوز- نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک استان تهران گفت: با توجه به آنکه مشاوران املاک سهمی در اجرای قانون پیش فروش مسکن ندارند، میزان استقبال از این طرح کاهش یافته است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، داود بیگی نژاد نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه قوانین پیش فروش مسکن تغییر کرده است گفت: پیش‌فروش در معاملات مسکن سهمی نزدیک به صفر دارد و امروز شاهد از بین رفتن پیش فروش در ساخت و سازها هستیم. در حالی که پیش از این بسیاری از سازندگان با سرمایه خرد می‌توانستند ساخت و ساز کنند اما امروز وارد بازارهای موازی غیر مولد طلا، ارز و خودرو شده‌اند.

وی با بیان اینکه در تغییر قوانین مشاوران املاک از معاملات پیش فروش خارج شدند  گفت: امروز شاهد این نوع از معاملات در مناطقی مانند چیتگر هستیم که توسط تعاونی‌ها انجام می‌شود. تعاونی‌ها به این حوزه ورود کرده‌اند و از طریق ساز و کار دیگری در این بخش فعالیت می‌کنند و امروز هر تعاونی با تعریف اساسنامه‌ای می‌تواند سرمایه مردم را جذب کند.

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران با اشاره به شرط ورود مشاوران املاک به پیش‌فروش‌ها اظهار داشت: تنها افرادی از مشاوران املاک به این حوزه می‌توانند ورود کنند که از طریق دفاتر اسناد رسمی اقدام کنند و شناسنامه فنی ساختمان وجود داشته باشد و روند پیچیده شده اما نتیجه این است که بازاری که توانسته بود بسیاری از خانوار را خانه‌دار کند امروز از بین  رفته‌است. این در حالی است که حدود ۲میلیون و ۵۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن در مراحل مختلف ساخت است که باید هرچه سریعتر برنامه ریزی دقیق برای تعیین و تکلیف اجرای این پروژه ها در دستور کار قرار گیرد.

اجرای طرح نهضت ملی مسکن و ساخت ۴میلیون واحد مسکونی یکی از مهم ترین سیاست هایی بود که در دولت سیزدهم رقم خورد و پس از آن با توجه به عقب ماندگی های که‌ در بخش مسکن در طی دهه های گذشته ایجاد شده بود در قالب قانون جهش تولید مسکن به مرحله اجرایی و عملیاتی شدن رسید که در همین راستا تاکنون بیش از ۶۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن که بخشی از آنها واحدهای مسکن مهر در دولت های گذشته بوده وبخش دیگر واحدهای مسکن ملی بود که‌ در دولت دوازدهم کلید زده شده بود ساخته و به بهره برداری رسید.

در همین راستا طبق آمارهای اعلام شده از سوی دولت تاکنون حدود ۲میلیون و ۶۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن در شهرهای مختلف هم در مراحل تولید و اجرایی شدن هستند که پیشرفت فیزیکی این واحدها در مراحلی از جمله سفت کاری ، نازک کاری و بخشی از آنها هم در مراحل تامین زمین هستند.

با ورود وزیر جدید راه وشهرسازی دولت چهاردهم هم متعهد شده است که بخشی از این واحدها را اجرایی و به مرحله عملیاتی شدن برساند به طوری که طبق دستور فرزانه صادق تمامی بخش ها و دستگاه ها متعهد شده اند که از ظرفیت بخش خصوصی برای تکمیل پروژه‌های نهضت ملی مسکن و اجرای واحدهای مسکونی در بخش های مختلف دولت استفاده کند‌.

در همین راستا هم ارسلان مالکی مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه بیش از ۴۹ هزار پروژه‌آماده‌سازی اراضی طرح نهضت ملی مسکن در کشور در مراحل مختلف طراحی و اجراست  گفت: عملیات اجرایی بیش از ۲۹ هزار پروژه در کشور آغاز شده که این حجم از پروژه نیاز به آسیب‌شناسی دقیق و یافتن مسائل و مشکلات موجود در آنها دارد.

مالکی اضافه کرد: تاکنون بیش از ۵۰ هزار هکتار زمین متعلق به سازمان ملی زمین و مسکن به طرح نهضت ملی مسکن اختصاص داده شده است. وی ادامه داد: تهیه آئین‌نامه‌های مربوط به برنامه هفتم از دیگر مواردی است که باید به سرعت انجام شود چرا که عمل به برنامه هفتم و سایر قوانین بالادستی تکلیف مهمی است که باید با سرعت پیگیری شود.

مالکی با بیان اینکه در طرح نهضت ملی مسکن نیاز به تغییر نگرش و تغییر سیاست وجود دارد، افزود: یکی از مهمترین چالش‌ها در طرح نهضت ملی مسکن بحث تامین مالی و تسهیلات بانکی است که باید این موضوع را در شورای عالی مسکن پیگیری کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته درخصوص تامین مالی پروژه‌های مسکن از طریق بازار سرمایه اقدامات مثبتی صورت گرفته است، تصریح کرد: جذب سرمایه‌های خرد یکی از ظرفیت‌های مفید تامین مالی پروژه‌های نهضت ملی مسکن است. در حال حاضر در بخش تامین مسکن ما سعی کرده ایم از تمامی ظرفیت‌های خود در این حوزه استفاده کنیم تا بتوانیم تعهدی که در بخش مسکن برای تکمیل پروژه‌های نهضت ملی مسکن داده ایم را برآورده کنیم.

 

حسن محتشم، کارشناس مسکن

ریل‌گذاری برای تولید مسکن

امروز باید راهکاری درست برای بهبود معیشت مستأجران اتخاذ شود. در همین راستا افزایش تعامل دولت و وزارت راه و شهرسازی ضرورت دارد. دولت می‌تواند به کمک شهرداری‌ها، تعامل میان وزارت و راه شهرسازی را افزایش دهد و نسبت به ساخت واحدهای اجاره‌ای اقدام نماید.

برای تحقق ساخت یک میلیون مسکن تلاش‌هایی صورت گرفت و در سه سال گذشته به طور متوسط در هر سال حدود ۴۰۰ هزار پروانه صادر شده که قبل از این هم توسط بخش خصوصی تقریبا به همین میزان، مسکن تولید شد. در حالیکه نهضت ملی مسکن آمده بود که آمار تولید مسکن را ارتقا بدهد.

نهضت ملی مسکن حدود ۱۰ درصد بر روی افزایش ساخت‌وساز تاثیرگذار بوده و از جهت برنامه‌ریزی و ریل‌گذاری نیز اقداماتی صورت گرفته است. پس آنچه که مهم است این است که دولت چهاردهم باید چالش‌های این برنامه را بشناسد و به انبوه سازان کارنامه دار اعتماد کند.

دولت آینده برای ساماندهی بازار مسکن باید شرایط ساخت‌وساز را تسهیل کند و تولید مسکن را افزایش دهد. برای رسیدن به این هدف زمین ارزان قیمت به شرط ساخت در اختیار انبوه‌سازان قرار دهد و از آن‌ها تعهد اخذ کند تا واحدهای مسکونی در موعد مقرر به واجدان شرایط واگذار شود.

همچنین مطالعه کنید:

«احسان سقایی» به عنوان سرپرست دبیرکل اتاق اصناف ایران منصوب شد

به گزارش کسب و کار نیوز ، مجتبی صفایی، رئیس اتاق اصناف ایران با صدور …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.