صفحه اصلی / اسلایدر / شبکه برق با وجود رکورد‌ مصرف، پایدار است
شبکه برق با وجود رکورد‌ مصرف، پایدار است

شبکه برق با وجود رکورد‌ مصرف، پایدار است

کسب و کار نیوز- وزیر نیرو با تأکید بر لزوم اجرای دقیق برنامه‌های مدیریت مصرف برق در سراسر کشور گفت: با وجود رکورد‌های افزایشی مصرف، شبکه سراسری برق پایدار است.

به گزارش کسب و کار نیوز ، “علی اکبر محرابیان” امروز چهارشنبه در نشست مشترک با مدیران عامل شرکت‌های توزیع برق سراسر کشور ضمن گرامیداشت یاد و خاطر شهدای خدمت به ویژه شهید آیت الله رئیسی و عرض تسلیت به مناسبت فرا رسیدن ایام سوگوای حضرت اباعبدالله الحسین (ع)، گفت: وزارت نیرو از شروع به کار دولت سیزدهم، اقدامات جامعی را با هدف رفع ناترازی در صنعت برق در دستور کار قرار داد که از جمله مهم‌ترین این اقدامات افزایش ظرفیت تولید برق به میزان بیش از ۹ هزار مگاوات بود.
وزیر نیرو ادامه داد: در سایه همکاری و تعامل خوب مجلس شورای اسلامی و هیئت دولت، وزارت نیرو توانست با اجرای برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت در دو بخش توسعه ظرفیت تولید و انتقال برق و نیز مدیریت مصرف اقدامات مؤثری را انجام دهد که نتیجه آن عبور موفق از دو اوج بار مصرف سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ بود.
وی با اشاره به اجرای ۱۰۰ اقدام راهبردی برای عبور از اوج بار سال ۱۴۰۱، اجرای ۱۴۰ اقدام راهبردی برای عبور موفق از اوج بار سال ۱۴۰۲ و اجرای ۱۸۰ اقدام راهبردی دیگر برای عبور موفق از اوج بار سال ۱۴۰۳ اضافه کرد: توسعه ظرفیت نیروگاهی، توسعه شبکه انتقال برق، توسعه پست‌ها، رفع محدودیت و مدیریت مصرف از جمله برنامه‌های کلی بود که در سه سال گذشته به صورت جدی دنبال و به تأمین برق پایدار در سراسر کشور منجر شد.
محرابیان با تأکید بر نقش مؤثر اجرای برنامه‌ها و اقدامات راهبردی در تأمین برق برای بخش‌های مختلف مصرف‌کننده در فصل گرم سال خاطر نشان کرد: باتوجه به افزایش شدید مصرف برق در فصل گرم سال جاری نیاز است تا برنامه‌های مدیریت مصرف برق با جدیت بیشتری استمرار یابد.

حفظ پایداری شبکه سراسری برق با وجود رکورد‌های افزایشی مصرف
وزیر نیرو در همین رابطه اظهار داشت: با اینکه روز گذشته (سه شنبه) تقاضای مصرف برق کل کشور به بیش از ۷۷ هزار مگاوات رسید و این میزان تقاضای مصرف در نوع خود رکورد محسوب می‌شود، اما در سایه اجرای برنامه‌های از پیش طراحی شده پایداری شبکه سراسری حفظ شد. وی در خصوص مدیریت مصرف برق در بخش خانگی بیان کرد: در بخش مدیریت مصرف برق خانگی جذابیت‌های فراوانی وجود دارد که از جمله آن اعطای پاداش صرفه‌جویی تا رایگان شدن قبوض مشترکان کم مصرف و نیز شرکت در قرعه کشی ۳۰۰ دستگاه خودرو و میلیون‌ها جایزه دیگر در قالب پویش با‌انرژی است که باید از طریق اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی نسبت به افزایش مشارکت مردم در این بخش اقدام شود.

تعرفه برق در چارچوب الگو افزایش قابل توجهی نداشته است
وزیر نیرو با اشاره به این نکته که در سال‌های گذشته تعرفه برق در چارچوب الگو افزایش قابل توجهی نداشته است، اضافه کرد: آن دسته از مشترکان بخش خانگی که مصرف برق خود را در چارچوب الگو حفظ کنند نه تنها تعرفه برق مصرفی آن‌ها یارانه‌ای محاسبه می‌شود و پاداش‌های جذابی نیز دریافت می‌کنند، بلکه نقش مؤثری نیز در حفظ و پایداری شبکه سراسری برق خواهند داشت.
محرابیان در همین رابطه تصریح کرد: حدود ٣٣ درصد از برق تولیدی کشور که معادل ٣٢ تا ٣٣ هزار مگاوات است، توسط بخش خانگی مصرف می‌شود. این میزان در ساعت اوج بار تابستان به دلیل استفاده از وسایل سرمایشی به ۵� درصد می‌رسد که عدد بسیار بزرگی محسوب می‌شود و از این رو لازم است در ساعات اوج بار مشترکان خانگی از مصارف غیرضرور اجتناب کنند.
وی با بیان اینکه ضرورت دارد در روز‌های آینده برنامه‌های تأمین و مدیریت مصرف با جدیت دنبال شود، تا مشکلی در تأمین برق مورد نیاز بخش‌های مختلف ایجاد نشود، افزود: بر اساس ماده ۴ قانون مانع‌زدایی از توسعه صنعت برق، صنایعی که نسبت به احداث نیروگاه خودتأمین برق اقدام نکردند، در اولویت تأمین برق قرار نمی‌گیرند.
وزیر نیرو با ابراز رضایت نسبی از اجرای برنامه مدیریت مصرف برق در بخش اداری اضافه کرد: مدیریت مصرف برق در بخش اداری در اکثر شهر‌های بزرگ در ماه گذشته به خوبی اجرا شد و لازم است این مصوبه که بر تغییر ساعت کار ادارات تأکید دارد در دیگر شهر‌ها به ویژه شهر‌های کوچک نیز با جدیت اجرا شود.
محرابیان با تأکید بر لزوم اجرای مدیریت توامان آب و برق در بخش چاه‌های کشاورزی و نقش مؤثر آن در کاهش مصرف برق این بخش، ادامه داد: در حوزه تجاری برخی مراکز بزرگ مصارف بسیار زیادی دارند که لازم است در روز‌های گرم سال مصرف خود را کاهش دهند.

نهایت تلاش برای تأمین برق پایدار حوزه‌های کنکور انجام شود
محرابیان در بخش دیگری از سخنان خود بر ضرورت تلاش برای تأمین پایدار برق حوزه‌های کنکور در روز‌های پنجشنبه و جمعه هفته جاری اشاره و در این رابطه بیان کرد: با توجه نقش مهم کنکور سراسری در تعیین سرنوشت فرزندان ایران اسلامی لازم است نهایت تلاش شرکت‌های توزیع با هدف تأمین برق پایدار حوزه‌های کنکور انجام شود تا کوچک‌ترین خللی در فرایند برگزاری این آزمون از این محل ایجاد نشود.
وی در بخش پایانی سخنان خود به اصلاح ساختار اقتصادی صنعت برق و نقش مؤثر آن در حفظ پایداری شبکه سراسری اشاره کرد و یادآور شد: در ابتدای دولت سیزدهم برخی نیروگاه‌ها مطالبات مالی معوقه ۵ ساله داشتند که مجموع این مطالبات به بیش از ۱۳۰ هزار میلیارد تومان می‌رسید، اما در سایه اصلاح ساختار اقتصادی صنعت برق نه تنها قبض برق مشترکان نهاد‌های حمایتی رایگان شد و قبوض برق مشترکان داخل الگو نیز افزایش چندانی نداشت، موتور تولید بدهی در صنعت برق متوقف شد و اکنون نیروگاه‌ها برق تولیدی خود را از طریق بورس به صورت نقدی به فروش می‌رسانند.

همچنین مطالعه کنید:

نرخ بیکاری فصل بهار ۷.۷ درصد شد/کاهش اشتغال ناقص

شایلی قرائی به گزارش کسب و کار نیوز ، در بهار ۱۴۰۳، به میزان ۴۱.۲ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.