صفحه اصلی / اسلایدر / سیاست‌های تشویقیِ حمایت از تولید در شهرک‌ها و نواحی صنعتی ابلاغ شد/رونق فضای کسب و کار در دانش بنیان ها
سیاست‌های تشویقیِ حمایت از تولید در شهرک‌ها و نواحی صنعتی ابلاغ شد/رونق فضای کسب و کار در دانش بنیان ها

سیاست‌های تشویقیِ حمایت از تولید در شهرک‌ها و نواحی صنعتی ابلاغ شد/رونق فضای کسب و کار در دانش بنیان ها

کسب و کار نیوز- مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران گفت: سیاست‌های تشویقی و ترغیبی برای حمایت از تولید در حوزه شهرک‌ها و نواحی صنعتی ابلاغ شد.

شایلی قرائی 

به گزارش کسب و کار نیوز، فرشاد مقیمی مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در نشست کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی تهران، گفت: سیاست‌های تشویقی و ترغیبی برای حمایت از تولید در حوزه شهرک‌ها و نواحی صنعتی ابلاغ شده و این سیاست‌ها در چهار حوزه تسهیل‌گری، افزایش مشارکت مردم، تکمیل زنجیره ارزش و بهبود فضای کسب و کار است و این سیاست‌ها در حوزه تسهیل‌گری شامل ۷ مورد، حوزه مشارکت مردمی ۳ مورد، حوزه تکمیل زنجیره ارزش ۳ مورد و حوزه بهبود فضای کسب و کار ۴ مورد است.

رئیس هیأت مدیره سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در ادامه تاکید کرد: این سیاست‌ها در مواردی از جمله بازپرداخت اقساط اراضی در جهت جذب مشارکت حداکثری مردم، اعطای مشوق‌های لازم به شرکت‌های دانش بنیان و گروه‌های هدف از جمله شرکت‌های تعاونی، واحدهای فناور و صنوف تولیدی، اعطای مشوق‌ها در مناطق کمتر توسعه یافته جهت توسعه متوازن، بهره‌مندی واحدهای خرد و کوچک از مجتمع‌های کارگاهی، ایجاد نیروگاه‌های تجدید پذیر، تسهیل شرایط نقل و انتقال در راستای تکمیل کردن طرح‌های نیمه تمام، بازسازی و نوسازی واحدها و احیا واحدهای راکد است. وی به سه محور مردمی‌سازی اقتصاد، بهبود فضای کسب و کار و جهش تولید به عنوان سه رکن برنامه‌های سازمان متبوع خود اشاره کرد و افزود: دستورالعمل حق بهره‌برداری زمین را در راستای مردمی‌سازی اقتصاد، بهبود فضای کسب و کار، جهش تولید و تکمیل زنجیره ارزش اصلاح کردیم.

مقیمی با اشاره به به برخی از اقدامات انجام شده در حوزه بهبود فضای کسب و کار بیان کرد: اعطای مشوق‌ها و اقساط طولانی مدت برای استقرار شرکت‌های دانش بنیان، نوآور و فناور، واگذاری اراضی برای تشکل‌ها جهت استقرار در شهرک‌ها و نواحی صنعتی و تسهیل شرایط نقل و انتقال زمین برخی از محورها در راستای بهبود فضای کسب و کار بوده است. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، شهرک‌های صنعتی غیردولتی را نمادی از تحقق مشارکت بخش خصوصی عنوان کرد و از فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران واحدهای صنعتی بزرگ خواست در ایجاد شهرک‌های غیردولتی مشارکت کنند و نسبت به حضور سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی برای ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی (تجدید پذیر) در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استقبال کرد.

وی، همچنین با اشاره به دستاوردهای برنامه احیا واحدهای راکد و افزایش ظرفیت‌های تولید، شناسایی و معرفی واحدهای پیشران اقتصادی جهت احیا واحدهای راکد و افزایش ظرفیت واحدهای تولیدی را یکی از محورهای همکاری و مشارکت با بخش خصوصی دانست. رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، همچنین از فعالان اقتصادی خواست تا در راستای شناسایی موانع پیش روی صادرات واحدهای صنعتی و تولیدی، مشارکت کنند و آمادگی خود را برای تشکیل کمیته مشترک با اتاق بازرگانی و تدوین تفاهم‌نامه برای همکاری‌های مشترک و اجرایی شدن زمینه‌های همکاری اعلام کرد.

سوددهی اقتصاد دیجیتال در بلندمدت

مهدی غیبی، کارشناس فناوری اطلاعات

شرکتهای دانش بنیان و استارت آپها با تغییر نگاه به راه اندازی مشاغل از شکل سنتی به دیجیتال، موجب رونق بازار کار شدند. نگاه سرمایه گذاران نیز از نگاه سنتی سرمایه گذاری به ندریج به سرمایه گذاری بر روی بخش خلاق و نگاه نو تغییر پیدا کرد. راهکار مناسب برای تحقق رشد اقتصادی نیز همین فرآیند است. اینکه نگاه از سمت بخش سنتی به سمت بخش دیجیتال تغییر پیدا کند.

چون حوزه فناوری اطلاعات ایجاد اشتغال مولد می‌کند، در کوتاه‌مدت اجرای برخی پروژه‌ها باعث بیکارشدن عده‌ای می‌شود. اما در درازمدت در این حوزه می‌توان بهترین عملکرد را مطابق با موازین اقتصاد مقاومتی مدنظر رهبر انقلاب داشت. لذا وزارت ارتباطات در این حوزه رسالت مستقیمی برای ایجاد اشتغال ندارد، اما می‌تواند بستر ساز ایجاد اشتغال باشد.

استارت آپها، دانش بنیان ها و به طور کلی اقتصاد دیجیتال در هر حوزه‌ای که وارد شوند، باعث افزایش بهره‌وری و یا به عبارت دیگر مولد بودن می‌شود. اقتصاد دیجیتال در بلندمدت بسیار سودده خواهد بود. در بحث اشتغال نیز ممکن است در کوتاه مدت تسهیلات ورود فناوری اطلاعات به حوزه اقتصاد مثبت نباشد، اما در بلندمدت این رویه تغییر خواهد کرد و فناوری اطلاعات باعث ایجاد مشاغل بیشتری خواهد شد.

وقتی که بدنه سنتی سرمایه‌گذاران مشاهده کند که نسل جوان با کمترین سرمایه‌ها می‌توانند کسب‌وکارهای خوبی را راه‌اندازی کنند، در این حوزه سرمایه‌گذاری بیشتری خواهند داشت. امری که از سوی استارت‌آپ‌ها بیشترین نیاز به آن احساس می‌شود، امر سرمایه‌گذاری است. معمولا یک شرکت نوپای موفق قابلیت رشد بیشتری نسبت به یک شرکت جاافتاده دارد. یعنی می‌تواند با سرمایه‌ای کمتر، نیروی کار یا زمینه رشد بیشتری نسبت به شرکت‌های قدیمی داشته باشد.

شرکت‌های نوپا برای رشد سریع خود نیاز به جذب سرمایه دارند و در این راه گزینه‌های مختلفی نیز وجود دارد. شرکت‌های دیگر یا افراد سرمایه‌گذار می‌توانند به شرکت‌های نوپا با تبادل پول نقد در برابر سهام کمک کنند تا فعالیت خود را شروع کنند.

همچنین مطالعه کنید:

نسبت مالیات به GDP در ایران یک سوم متوسط دنیاست

به گزارش کسب و کار نیوز ، سید محمدهادی سبحانیان رئیس کل سازمان امور مالیاتی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.