پنجشنبه , ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / سرخط خبرها / بیست شایستگی یک مدیرعامل حرفه ای
بیست شایستگی یک مدیرعامل حرفه ای

دکتر مهدی گل سفید علوی؛ پژوهشگر مدیریت:

بیست شایستگی یک مدیرعامل حرفه ای

کسب و کار نیوز - مدیرعامل یک سازمان، سکان دار و راهبر یک مجموعه است. در واقع، موفقیت و پیشرفت هر سازمانی، وابسته به نحوه عملکرد مدیریت عالی آن مجموعه می باشد. در دنیا شرکت ها و سازمان های زیادی هستند که به علت عملکرد و بنگاه داری حرفه ای یک مدیر ارشد سازمانی اقیانوس های آبی خلق کرده اند و یا به دلیل عدم اشراف مدیرعامل آن ها از دور رقابت خارج شده اند.

اما چرا برخی مدیران عامل افسانه ای و جاودانه می شوند و برخی معمولی یا ضعیف انگاشته می شوند؟ چرا برخی از آنها نسبت به سایرین موفق ترند؟
چرا برخی از مدیران ارشد نسبت به تجسم آینده توانمندند و بعضی قدرت تحلیل و تصمیم گیری در خصوص فرصت های پیش روی سازمان را ندارند و صرفا به اداره وضعیت فعلی کسب و کار بسنده می کنند؟ چرا بعضی از آن ها در روزهای سخت و پر چالش در جلوی آینه ایستاده و ضعف ها را در خود جست و جو می کنند و در روزهای موفقیت در جمع پرسنل حاضر می شوند و عامل موفقیت ها را کارکنان بر می شمارند و برخی مدیران عامل خود را یگانه منجی تحول کسب و کار دانسته و دائما از فضایل و توانمندی های خود تعریف، تمجید، سخنرانی و ذکر خاطرات می کنند؟
مدیرعامل سازمان، یک مدیر معمولی نیست. مدیریت عالی یک سازمان، شغل بسیار حساس، پراسترس و پر زحمتی است. مدیریت یک سازمان را هرگز نمی‌ توان یک شغل عادی و راحت تلقی کرد. البته میزان حساسیت آن به شاخص های مختلفی مثل دولتی یا خصوصی بودن، نوع صنعت و بازار و حساسیت های حرفه ای آن، نوع مخاطبین و مشتریان، نوع محصولات و خدمات و ضریب نفوذ در بازار، اندازه کسب و کار، جایگاه فعلی کسب و کار در بازار و صنعت، وضعیت رقبا، توانمندی های فعلی سازمان و حتی نیروی انسانی شاغل در آن بستگی داشته و بسیار متفاوت است. اما عموما مدیریت عالی یک سازمان، شغلی مهم و سخت تلقی می شود.
یک مدیرعامل توانمند علاوه بر راهبری صحیح محیط داخلی سازمان باید قدرت تاثیر گذاری بر محیط پیرامونی و بستر کسب و کار را داشته باشد. تحقق اهداف سازمانی و چشم نوازی شاخص های کلیدی عملکرد یک کسب و کار در گرو فعالیت های هوشمندانه مدیریت ارشد سازمان است. مدیرعامل یک شرکت به مثابه سکان دار حرفه ای در امواج متلاطم دریاست و در صورت فقدان شایستگی های اساسی؛ سازمان بی برنامه، ناهماهنگ، ضعیف، پرحاشیه و رو به افول خواهد شد. تصمیمات غلط، گرفتار شدن در هیجانات، از دست دادن سهم بازار، نارضایتی مشتریان، پیچیده شدن و گره خوردن فرایندهای سازمانی، نارضایتی کارکنان و غیره نتیجه تصدی مدیرعامل نامتناسب با یک سازمان است.
در ادامه لیستی از شایستگی های اساسی و ضروری یک مدیرعامل حرفه ای ارائه شده است که مطالعه آن می تواند برای مالکان حقیقی و حقوقی بنگاه ها، مدیران عامل و افرادی که در کارراهه مسیر شغلی خود علاقمند به تصدی این پست پر زحمت هستند، سودمند باشد که عبارتند از:
یک – با تکنیک های مدیریت مالی، مولدسازی دارایی ها و بهره برداری صحیح از ظرفیت های اقتصادی به خوبی آشنایی دارد.
دو – دائما در حال پایش بازارهای جدید، تجسم آینده و رصد آینده کسب و کار است. در واقع، کسب قابلیت های جدید سازمانی برای خلق یا کشف فرصت های نو برای وی بسیار مهم است.
سه – برای خلاقیت، نوآوری و کارآفرینی سازمانی اهمیت ویژه ای قائل است.
چهار – روحیه تحول گرایی دارد و صرفا مسئول اداره سازمان و ادامه وضع موجود نیست.
پنج – از دخالت مستقیم در امور غیر راهبردی سازمان اکیدا خودداری می کند.
شش – بخشی از زمان خود را صرف ارتباط با کارکنان و شنیدن مسائل آن ها می نماید و در تکنیک های انگیزش کارکنان تبحر دارد.
هفت – ارتباط با کلیه ذینفعان صنعت را جزو اولویت های کاری خود قرار می دهد.
هشت – دارای تفکر استراتژیک و برنامه محور است و به نظام برنامه ریزی در سازمان اعتقاد راسخ دارد.
نه – چالش های محیط داخلی و بیرونی سازمان را به خوبی مدیریت می نماید.
ده – دارای تفکر سیستمی است و به فرآیندگرایی در مجموعه اهمیت می دهد.
یازده – موضوع مدیریت زمان را به خوبی رعایت می کند.
دوازده – به موقع، صحیح و قاطع تصمیم گیری می نماید. در واقع از هنر تصمیم گیری چابک و درست برخوردار است.
سیزده – به جا و با افراد درست مشورت می نماید و به هیچ عنوان به شایعات سازمانی پر و بال نمی دهد.
چهارده – به هیچ عنوان درگیر حاشیه ها، هیجانات و جو سازمانی نمی شود.
پانزده – از الگوهای ذهنی غنی در صنعت و بازار مربوطه برخوردار است.
شانزده – از توانمندی بالای ارتباطات، مذاکرات و فن بیان برخوردار است.
هفده – توانایی بالایی در برانگیختن و انگیزش کارکنان، تیم سازی و ایجاد مشارکت سازمانی دارد.
هجده – با شخصیت، صادق، آرام و متین، محبوب، قابل اعتماد و اثرگذار است.
نوزده – توانایی بالای تحمل ابهام و مدیریت بحران دارد.بیست – به اصول بنگاه داری حرفه ای اشراف کامل دارند.

همچنین مطالعه کنید:

اظهارنامه تعاملی برای مودیان با فروش بالاتر از ۱۸میلیاردتومان تولید می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز ، حمیدرضا رستگار اظهار داشت: توافق شد در صورتی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.