چهارشنبه , ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اسلایدر / بازار مسکن تهران به آرامش می‌رسد/رشد تولید مسکن
بازار مسکن تهران به آرامش می‌رسد/رشد تولید مسکن

بازار مسکن تهران به آرامش می‌رسد/رشد تولید مسکن

کسب و کار نیوز- وزیر راه و شهرسازی از اختصاص زمین به نهضت ملی مسکن به میزان بیش از ۶ برابر مسکن مهر خبر داد و گفت: عرضه ۱۸۲ هزار خانه خالی به بازار مسکن با جمع‌آوری اطلاعات در سال ۱۴۰۲ انجام شد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی با اشاره بر اقدامات این وزارتخانه برای حل مشکل مسکن و جبران عقب‌ماندگی‌ها در این حوزه، گفت: در پروژه مسکن مهر که یکی از کلان‌پروژه‌های خوب کشور در حوزه مسکن بوده که ۸ هزار هکتار زمین به این پروژه اختصاص یافته بود این در حالی است که امروز در قالب نهضت ملی مسکن ۵۵ هزار هکتار در حوزه شهری و ۴۰ هزار هکتار در حوزه روستایی، زمین، وارد فرایند ساخت مسکن شده که در طول تاریخ پس از انقلاب اقدامی کم‌سابقه است.

وزیر راه و شهرسازی همچنین به ۲ میلیون و ۴۹۵ هزار مسکن در حال ساخت اشاره کرد و گفت: رشد تولید مسکن از منفی ۱۵ و منفی ۱۳ در سال‌های ۹۸ و ۹۹ به مثبت ۴.۸ در ۹ ماهه اول سال ۱۴۰۲، رسیده است. بذرپاش در ادامه به ۴۸۸ هزار مسکن روستایی در حال ساخت، راه‌اندازی سامانه خودنویس برای حذف واسطه در قرارداد موجر و مستأجر، ساماندهی مشاورین املاک و همچنین عرضه ۱۸۲ هزار خانه خالی به بازار مسکن با جمع‌آوری اطلاعات اشاره کرد.

در همین رابطه معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران گفت: بازار مسکن تهران امسال به آرامش می‌رسد. حمیدرضا صارمی در  آیین بهره‌برداری از مجتمع تجاری و فرهنگی رواق در قالب یکصد و پانزدهمین پویش امید و افتخار با تأکید بر اینکه کشور باید آباد شود و راهش هم سرمایه‌گذاری است، گفت: راهی غیر از سرمایه‌گذاری وجود ندارد. شاید این شاه کلید نجات کشور است که حضرت آقا فرمودند؛ «جهش تولید با مشارکت مردم» چرا که جهش تولید بدون مشارکت مردم امکان‌پذیر نیست.

وی افزود: امسال باید به عنوان یک نقطه آغازین، بنیانی را برای تمدن اسلامی در نظر بگیریم که بنیانش مشارکت مردم باشد. سال گذشته با همراهی شهرداران مناطق، ۲۰ میلیون متر مربع پروانه ساختمان صادر شده است. با احتساب هزینه‌های ساخت امسال ۳۰۰ هزار میلیارد تومان در حوزه ساخت مسکن وارد تهران می‌شود و بازار آرامش پیدا خواهد کرد. در مطالعاتی که در ۳۰ سال گذشته داشته‌ایم، هر سالی که در کشور ساخت‌وساز افزایش پیدا کرده تنش‌های مالی کاهش پیدا کرده‌اند.

معاون شهردار تهران اظهار کرد: با این رویداد چیزی حدود هزار و ۴۰۰ فرصت شغلی ایجاد می‌شود. راه نجات اقتصاد کشور این است که در همین مباحث سرمایه‌گذاری کنیم. صارمی ارزش ریالی ساخت مجموعه رواق را ۳۵۰ میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: مساحت کلی مجموعه رواق ۱۲ هزار متر مربع است که با سرمایه‌گذاری ساخته شده است. حدود هزار و ۸۷ مترمربع سرانه‌ خدمات فرهنگی و ۳ هزار و ۶۸۷ متر سرانه‌ فروشگاهی و بازارچه است.

وی ادامه داد: در کشور اتفاقی رخ داده که حاشیه وارد متن شده است. توسعه کشور را باید سرمایه‌گذار انجام دهد. سرمایه‌گذار هم به دنبال جای امن است. متأسفانه مقررات و ضوابط در خصوص سرمایه‌گذاری سخت‌گیرانه است و باید برای آن تدبیر کنیم.کشور آنقدر ظرفیت دارد که اگر بستر آن را فراهم کنیم، نجات پیدا خواهد کرد. در سال گذشته سهمی که سازمان نوسازی شهر تهران در مشارکت داشت حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان بود. امسال اگر بخواهیم حرکتی کنیم باید به سراغ لشکر انبوه‌سازان خرد برویم. معاون شهردار تهران تأکید کرد: می‌توان کشور و اقتصاد آن را پویا کرد و منابع مالی را به گونه‌ای تنظیم کرد که تأکیدات مقام معظم رهبری عملیاتی شود. اگر درست برنامه‌ریزی کنیم، می‌توانیم موفق شویم؛ یکی از الگوهای موفق همین پروژه است.

بازار مسکن در رکود تورمی

فرشید ایلاتی، کارشناس مسکن

دولت براساس تکلیفی که دارد باید برای تحقق به وعده خود از تمامی مکانیزم‌های موجود بهره‌مند شود. بازار مسکن هم‌اکنون در رکود تورمی به سر می‌برد. خرید و فروشی در این بازار رخ نمی‌دهد. با توجه به رشد قیمت دلار در بازار نیز اتفاقاتی افتاده است. تاثیر رشد نرخ دلار بر بازار مسکن انکارناپذیر است. این اتفاق بر رکود تورمی دامن خواهد زد. قدرت خرید همچنان کاهش یافته و وضعیت بازار مسکن نامناسب است. به عبارت دیگر هم‌اکنون بازار مسکن در رکود تورمی قرار دارد که با توجه به افزایش قیمت ارز در بازار، به مرور زمان این رشد قیمت در بازار مسکن تاثیر خواهد داشت.

در برنامه ریزی ها توجه خاصی به سرمایه گذاران بخش خصوصی نشده و ارزش افزوده ای برای آن ها در نظر گرفته نشد. همین موضوع می تواند در نهایت به شکست پروژه ها منجر شود. ساخت مسکن باید به شکل یک بسته ی سرمایه گذاری دیده شود تا جذابیت بیشتری برای بخش خصوصی پیدا کند. نباید صرفا به ساخت مسکن اشاره کرد. بلکه باید عنوان نمود که چه فرصت های سرمایه گذاری دیگری برای بخش خصوصی به وجود می آید. در صورتی که این فرصت ها به شکل دقیقی محاسبه و عنوان شوند، می تواند علاوه بر ساخت مسکن، هزینه های ساخت را نیز کاهش داد.

از سوی دیگر حدود ۱۵ سال است که درگیر بحث مالیات بر عایدی سرمایه مسکن هستیم. سال ۸۷ اولین گزارش مالیات بر عایدی سرمایه توسط مرکز مطالعات علم و صنعت منتشر شد، حتی قبل از مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی. حدود ۱۶ سال است که در حال جنگ هستیم تا مالیات بخش مسکن را با عدد درست وارد پایه‌های مالیاتی کشور کنیم. مقاومت‌هایی وجود دارد که جذابیت بازار مسکن همچنان باقی بماند. در این شرایط بحث تسهیل صدور مجوزها مطرح می‌شود که البته این بحث درست اما جزء کوچکی است که سود حاصل از بخش زمین و مسکن آن‌قدر بالاست که انتظار برای دریافت مجوزها مقرون‌به‌صرفه است.

همچنین مطالعه کنید:

انجام ۲۷ هزار پرواز نوروزی توسط شرکت‌های هوایی

به گزارش کسب و کار نیوز ، بر اساس آمار منتشر شده از سوی سازمان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.