صفحه اصلی / اسلایدر / تورم بهمن ۱.۱ درصد کاهش یافت/مهار تورم تولیدکننده
تورم بهمن ۱.۱ درصد کاهش یافت/مهار تورم تولیدکننده

تورم بهمن ۱.۱ درصد کاهش یافت/مهار تورم تولیدکننده

کسب و کار نیوز- رییس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد: طی بهمن ماه امسال، نرخ تورم نقطه‌ای ۲.۷ درصد، تورم ماهانه ۱.۲ درصد و تورم سالانه ۱.۱ درصد نسبت به دی‌ماه کاهش داشته است. داوود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: رشد اقتصادی کشور در پاییز سال جاری، رشد ۵.۱ درصدی نسبت به پاییز سال گذشته را نشان می‌دهد. رشد اقتصادی بدون نفت ۲.۵ درصد است؛ به دلیل موقعیت‌هایی که برای صنعت نفت کشور فراهم شده است رشد بالایی را تجربه می‌کند و موجب افزایش رشد اقتصادی کشور شده است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، منظور اظهار کرد: نرخ رشد گروه صنایع و معادن شامل نفت ۶.۹ درصد، صنعت ۱.۳ درصد، گروه خدمات ۴.۶ درصد و کشاورزی منفی یک درصد است. رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد: نرخ رشد ۹ ماهه اول امسال ۶.۷ درصد و بدون نفت ۴.۲ درصد است.

وی تاکید کرد: شعار سال یعنی رشد اقتصادی و کاهش تورم در حال محقق شدن است. منظور با اشاره به کاهش تورم نقطه‌ای، ماهانه و سالانه در بهمن ماه بر اساس گزارش مرکز آمار ایران همچنین نوشت: طی بهمن ماه امسال، نرخ تورم نقطه‌ای ۲.۷ درصد، تورم ماهانه ۱.۲ درصد و تورم سالانه ۱.۱ درصد نسبت به دی‌ماه کاهش داشته است.

چندی پیش نیز شیریجیان(معاون اقتصادی بانک مرکزی) گفت: دولت در مهار تورم موفق بوده است، به طوری که در ۶ ماهه نخست امسال تورم کشور ۱۶ واحد درصد کاهش پیدا کرد. یعنی از تورم حدود ۵۵ درصدی به تورم ۳۹ درصدی رسیدیم. وی گفت: دولت در مهار تورم موفق بوده است، به طوری که در ۶ ماهه نخست امسال تورم کشور ۱۶ واحد درصد کاهش پیدا کرد. یعنی از تورم حدود ۵۵ درصدی به تورم ۳۹ درصدی رسیده‌ایم.

وی افزود: در شاخص قیمت تولیدکننده نیز ۱۵ واحد درصد کاهش داشته‌ایم و با توجه به اینکه تورم تولیدکننده یا همان شاخص قیمت تولیدکننده به شدت در رشد اقتصادی اثرگذار است، این رقم به حدود ۳۴ درصد رسیده است. شیریجیان گفت: یکی از مهمترین مؤلفه‌های کمک کننده به افزایش رشد اقتصاد، مهار تورم تولیدکننده بوده است. کاهش تورم تولیدکننده به پیش‌بینی پذیری اقتصاد کمک کرده و موجب کاهش هزینه تمام شده تولیدکننده شده است.

چرخه مهار تورم، پایداری اقتصاد، افزایش سرمایه‌گذاری و رشد تولید؛ گرچه سال‌ها پایانی نداشت، اما نامگذاری سال به عنوان مهار تورم و رشد تولید می‌تواند حلقه گمشده این چرخه را بیابد. برخی کارشناسان بر این باورند بی‌توجهی به اصلاحات اقتصادی در یک دهه گذشته منجر به ایجاد، تشدید و تقویت موتور‌های تورم‌زا در کشور شده و این شرایط درواقع کشور را با بحران رشد فزاینده نقدینگی به عنوان مهم‌ترین موتور تورم‌زا، تورم‌های بالا، متوالی و درازمدت و رشد پایین اقتصادی گرفتار کرده است. خروج از این شرایط مستلزم رونق سرمایه‌گذاری در کشور است که صرفا با پیش‌بینی‌پذیر کردن اقتصاد را ممکن است.

 

علی قنبری، اقتصاددان

الزامات کاهش تورم

مهار نقدینگی می تواند تورم را کنترل کند. راهکار مهار تورم ساده است. اما با توجه به اینکه عمده نقدینگی در بودجه است و برای تأمین هزینه‌های جاری مجبور به استقراض از بانک مرکزی هستیم، بنابراین تورم قابل کنترل نخواهد شد. در شرایط موجود دولت باید بودجه جاری را کاهش دهد تا تورم مهار شود.

تورم امروز ما به دنبال کاهش تولید شکل گرفته است. وقتی تولید کم می‌شود، عرضه هم کم می‌شود ولی تقاضا کم نمی‌شود. در نتیجه تورم روز به روز افزایش پیدا می‌کند. شاه‌کلید مهار تورم افزایش سرمایه‌گذاری خارجی و بخش خصوصی داخلی است. رشد تولید با افزایش سرمایه گذاری خارجی و ایرانی صورت می‌گیرد و اعتماد به بخش خصوصی می‌تواند وضع مردم را بهتر کند و تولید را افزایش دهد. در این حالت تورم نیز کاهش می یابد. اگر این اصلاحات انجام شود هم مهار تورم و هم رشد تولید در کنار هم صورت خواهد گرفت.

اقدام دیگری که باید در دستور کار قرار بگیرد تا ثبات اقتصادی در کشور ایجاد شود و به تبع آن شاهد کاهش تورم باشیم آن است که مدیران دستگاه دیپلماسی کشور باید شرایطی را ایجاد کنند که رابطه ایران با کشورهای منطقه و اروپایی بهبود یابد.

باید شرایطی در روابط بین‌المللی ایجاد شود که کشورها برای برقراری رابطه با ایران که سال‌هاست در آن سرمایه‌گذاری نکرده‌اند، صف کشیده و مشتاق به سرمایه‌گذاری شوند. این مورد نیز محقق نخواهد شد مگر اینکه تحریم‌ها لغو شود. در این صورت است که شاهد بهبود شرایط اقتصادی و کاهش تورم کاهش از قشر آسیب‌پذیر جامعه خواهیم بود.

همچنین مطالعه کنید:

تجارت ایران و امارات به ۳۰ میلیارد دلار می‌رسد

به گزارش کسب و کار نیوز ، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در حاشیه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.