صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / رونق کسب و کارهای اینترنتی در دستور کار قرار دارد/معافیت مالیاتی شاغلان پلتفرم‌های داخلی
رونق کسب و کارهای اینترنتی در دستور کار قرار دارد/معافیت مالیاتی شاغلان پلتفرم‌های داخلی

رونق کسب و کارهای اینترنتی در دستور کار قرار دارد/معافیت مالیاتی شاغلان پلتفرم‌های داخلی

کسب و کار نیوز- دولت و مجلس همانند سال جاری در لایحه بودجه سال آینده نیز کسب و کارهای اینترنتی در سکوهای داخلی را از پرداخت مالیات معاف کرده‌اند. به گزارش ایسنا، در جریان بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۳ نمایندگان مجلس با هدف رونق کسب و کارهای اینترنتی در بستر سکو (پلتفرم)های داخلی، مالیات کسب و کارهای اشخاص حقیقی که تا پایان سال ۱۴۰۲ پرونده مالیاتی نداشتند را مطابق بند (ت) تبصره ۱۱ مشمول نرخ صفر کردند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ نیز مطابق بند (د) تبصره ۶ به منظور حمایت از کسب و کارهای اشخاص حقیقی در سکوهای داخلی، این افراد از پرداخت مالیات معاف بودند. در این زمینه هادی طحان ‌نظیف، سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری خود با اصحاب رسانه بیان کردکه در تبصره ۱۱ قانون اساسی که مربوط به فناوری اطلاعات و اقتصاد دیجیتال است، در یکی از احکام با مسئله معافیت درآمد کسب‌وکارهای اینترنتی اشخاص حقیقی و سکوهای داخلی از پرداخت مالیات روبه‌رو هستیم که باید بدانید این مسئله خلاف موازین شرع و قانون اساسی نیست.

در همین زمینه چندی پیش یک فعال صنفی که در زمینه تولید و فروش پوشاک فعالیت دارد، گفت: توسعه پلتفرم‌های داخلی، موجب رونق کسب‌وکارها می‌شود و امیدوارکننده خواهد بود. تینا علی‌پور در ارتباط با بسته حمایتی دولت افزود: پس از فیلترینگ اینستاگرام سعی کردیم تا از پلتفرم‌های داخلی برای ارتباط با مشتری‌های خود استفاده کنیم که تا حدودی نیز در این زمینه موفق بودیم‌.

وی اضافه کرد: اما مهم‌ترین ضعف این پلتفرم‌ها محدودیت‌هایی بود که در آنها وجود دارد که سبب شده بود تا مانند اینستاگرام نتوانیم به تبلیغات محصولات خود بپردازیم. علی‌پور با اشاره به اینکه به‌عنوان یک فعال صنفی مشکلی با پلتفرم‌های داخلی ندارم و هم اکنون در این فضا نیز مشغول به فعالیت هستم تصریح کرد: یکی از موارد مطرح شده دربسته حمایتی دولتی توسعه پلتفرم‌های داخلی است که در این صورت ما علاوه بر امرارمعاش زندگی خود می‌توانیم کسب‌وکارهای خود را توسعه دهیم.

وی تأکید کرد: با توسعه این پلتفرم‌ها از نظر زیرساختی و ارائه خدمات که به نظر بنده یکی از بهترین موارد مطرح شده در این بسته حمایتی است فعالان صنفی در هر رسته و گروهی می‌توانند به بهترین شکل به کسب‌وکار پرداخته و مشتری‌های بیشتری را جذب کنند.

 

تمرکز بر رشد بهره وری در کسب و کارها

مهدی غیبی، کارشناس فناوری

کسب و کارهای اینترنتی، شرکتهای دانش بنیان و استارت آپها با تغییر نگاه به راه اندازی مشاغل از شکل سنتی به دیجیتال، موجب رونق بازار کار شدند. نگاه سرمایه گذاران نیز از نگاه سنتی سرمایه گذاری به تدریج به سرمایه گذاری بر روی بخش خلاق و نگاه نو تغییر پیدا کرد. راهکار مناسب برای تحقق رشد اقتصادی نیز همین فرآیند است. اینکه نگاه از سمت بخش سنتی به سمت بخش دیجیتال تغییر پیدا کند.

چون حوزه فناوری اطلاعات ایجاد اشتغال مولد می‌کند، در کوتاه‌مدت اجرای برخی پروژه‌ها باعث بیکارشدن عده‌ای می‌شود. اما در درازمدت در این حوزه می‌توان بهترین عملکرد را مطابق با موازین اقتصاد مقاومتی مدنظر رهبر انقلاب داشت. لذا وزارت ارتباطات در این حوزه رسالت مستقیمی برای ایجاد اشتغال ندارد، اما می‌تواند بستر ساز ایجاد اشتغال باشد.

استارت آپها، دانش بنیان ها و به طور کلی اقتصاد دیجیتال در هر حوزه‌ای که وارد شوند، باعث افزایش بهره‌وری و یا به عبارت دیگر مولد بودن می‌شود. اقتصاد دیجیتال در بلندمدت بسیار سودده خواهد بود. در بحث اشتغال نیز ممکن است در کوتاه مدت تسهیلات ورود فناوری اطلاعات به حوزه اقتصاد مثبت نباشد، اما در بلندمدت این رویه تغییر خواهد کرد و فناوری اطلاعات باعث ایجاد مشاغل بیشتری خواهد شد.

وقتی که بدنه سنتی سرمایه‌گذاران مشاهده کند که نسل جوان با کمترین سرمایه‌ها می‌توانند کسب‌وکارهای خوبی را راه‌اندازی کنند، در این حوزه سرمایه‌گذاری بیشتری خواهند داشت. امری که از سوی استارت‌آپ‌ها بیشترین نیاز به آن احساس می‌شود، امر سرمایه‌گذاری است. معمولا یک شرکت نوپای موفق قابلیت رشد بیشتری نسبت به یک شرکت جاافتاده دارد. یعنی می‌تواند با سرمایه‌ای کمتر، نیروی کار یا زمینه رشد بیشتری نسبت به شرکت‌های قدیمی داشته باشد.

شرکت‌های نوپا برای رشد سریع خود نیاز به جذب سرمایه دارند و در این راه گزینه‌های مختلفی نیز وجود دارد. شرکت‌های دیگر یا افراد سرمایه‌گذار می‌توانند به شرکت‌های نوپا با تبادل پول نقد در برابر سهام کمک کنند تا فعالیت خود را شروع کنند.

همچنین مطالعه کنید:

ایران دهمین تولیدکننده بزرگ مواد معدنی دنیا است

به گزارش کسب و کار نیوز ، صمد حسن‌زاده، رئیس اتاق ایران در نشست نمایشگاه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.