صفحه اصلی / اسلایدر / برای آزادسازی واردات لوازم خانگی ارز نداریم/ قاچاق لوازم خانگی با ارز ۳۰۰۰ تومانی
برای آزادسازی واردات لوازم خانگی ارز نداریم/ قاچاق لوازم خانگی با ارز ۳۰۰۰ تومانی

برای آزادسازی واردات لوازم خانگی ارز نداریم/ قاچاق لوازم خانگی با ارز ۳۰۰۰ تومانی

کسب و کار نیوز- دبیران سه انجمن فعال در حوزه تولید لوازم خانگی معتقدند با توجه به مشکلات ارزی امکان آزادسازی واردات نیست و حتی اگر واردات هم آزاد شود به دلیل هزینه‌های پایین قاچاق، کالا همچنان از راه‌های غیرقانونی وارد کشور خواهد شد، چراکه قاچاقچیان سوخت زیر ۳۰۰۰ تومان را از کشور خارج می‌کنند، در خارج به قیمت بالای ۴۰ هزار تومان می‌فروشند و با این پول لوازم خانگی به کشور وارد می‌کنند.

به گزارش کسب و کار نیوز، امید فاضلی نیا، دبیر کل انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی ایران، در نشست خبری اظهار کرد: اقدامات در حوزه برخورد با کالای قاچاق نباید مقطعی و جزیره‌ای بوده، بلکه باید هماهنگ و مستمر باشد.

وی افزود: سامانه‌ها به دلیل برخی نقصان، ضد کارکرد شده‌اند. اما یکپارچگی سامانه‌ها می‌تواند سردرگمی را کاهش دهد. فاضلی نیا با بیان اینکه برخی قوانین مثل پیله وری، ته‌لنجی و مناطق آزاد و غیره هم خلاءهایی دارد که با هدف مبارزه با قاچاق باید بازنگری شوند، گفت: در مواردی سامانه‌ها قطع می‌شوند و تولیدکنندگان نمی‌توانند کالا را ثبت کنند. در این شرایط از طرفی نگهداری کالاها هزینه دارد و اگر هم بدون ثبت در سامانه، کالا را ارسال کنند قاچاق محسوب می‌شود. مشکل دیگر این است که قاچاق محمل درآمد زایی شده و سازمان اموال تملیکی کالاهای کشف شده را به مزایده می‌گذارد.

دبیر کل انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی ایران با بیان اینکه حجم بازار لوازم خانگی در کشور شش میلیارد دلار برآورد شده که ۱.۵ میلیارد دلار قاچاق است، تصریح کرد: حدود ۸۰ همت در این صنعت سرمایه گذاری شده، اما اینکه هر کس به عنوان چماق از وعده آزادسازی واردات استفاده کند، زمینه سرمایه‌گریزی فراهم می‌شود، چون سرمایه‌گذاران احساس امنیت نمی‌کنند.

فاضلی‌نیا با بیان اینکه برای آزادسازی واردات لوازم خانگی ارز در کشور نداریم، اظهار کرد: در حال حاضر میانگین زمان تخصیص ارز به مواد اولیه صنایع ۸۰ روز است و فرآیند واردات مواد اولیه، چهار ماه طول می‌کشد، پس آزادسازی واردات در حد شعار است‌. اما این اظهارت در شرایط رکود تورمی، به رکود دامن می‌زند.

وی با بیان اینکه زیرساخت برای تولید بیشتر وجود دارد، اما مشکل تامین ارز، قیمت تمام شده و عرضه قاچاق باعث شده واحدها کمتر از ظرفیت فعالیت کنند، تصریح کرد: واردات در صورت انتقال تکنولوژی و سرمایه گذاری خوب است. اما در حال حاضر واردات اسم رمز قاچاق است و افرادی می‌خواهند از نام واردات برای قاچاق استفاده کنند. برای مثال افراد مانند گذشته بخشی از محصول خود را قانونی و بقیه را غیرقانونی وارد کنند.

دبیر کل انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی ایران همچنین تاکید کرد که باید بسته حمایتی در تولید و صادرات داشته باشیم. برای مثال ترکیه برای صادرات ۹ درصد یارانه می‌دهد که باید از این موارد الگوبرداری کرد.

همچنین مطالعه کنید:

ایران دهمین تولیدکننده بزرگ مواد معدنی دنیا است

به گزارش کسب و کار نیوز ، صمد حسن‌زاده، رئیس اتاق ایران در نشست نمایشگاه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.